събота, 20 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6688 прочитания

    Прогнозиране и организиране на иновациите, питате се как?

    Отговорът от Цветослава Кьосева - практик в областта на иновациите
    23 април 2014, 17:16 a+ a- a

    Автор: Цветослава Кьосева е практик в областта на иновациите

    Динамиката в бизнес средата е висока. Иновирането оказва все по-решаваща роля в съвременното управление. От мениджърите се очаква да развиват новости, умеейки да минимизират риска от несигурността в крайния резултат. Това изисква специфични компетенции за успешно прогнозиране и организиране на иновациите.

    Възможно ли е това, как става на практика и какви ползи носи?

    Автор: Цветослава Кьосева е практик в областта на иновациите от 2005. В момента е зам. изпълнителен директор „Бизнес развитие, проекти и иновации” в „Методия” АД. Непосредствено преди това заема няколко последователни управленски длъжности в „Мобилтел”, последната от които е мениджър на Иновационния център на компанията, като в това си качество работи по проект „Иновационна лаборатория”, съвместен с ТУ – София. В момента завършва MBA по иновации и предприемачество във Виенския университет. Едновременно с това е докторант в областта на комерсиализацията на технологичните иновации в ТУ- София. Фасилитатор в Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси, съвместен продукт на ВУЗФ и The Business Institute.

    Иновирането по същество носи риск. Много бизнеси се въздържат от иновации именно защото не се чувстват в позиция да управляват рисковете, които носят те.
    Все пак, в основата си иновацията е нововъведение, което цели да доведе конкретен практически резултат (за разлика от откритията, за които това изискване не е валидно).

    Така, по същество успешността на всяка иновация следва да се измерва чрез ефекта от нея и вложените ресурси.

    Добрата вест е, че в съвременната бизнес действителност процесът на иновиране е доста
    опознат и в голяма степен подвластен на измерване  и управление.

    Ето и някои елементи, които са важни при прогнозиране и организиране на иновациите.

    Роли на участниците
    В процеса на иновации има различни роли, които се допълват с приноса съм към крайния резултат:
    •    Откривател – често ориентирани към дълбоки знания и умения в тясна професионална област, рядко имат нагласа за комерсиализация.
    •    Иноватор и предприемач (включително в голямата организация) – виждат пазарни възможности за пазарна реализация на откритията, способни да осигурят ресурси за комерсиализация.
    •    Шампион – имат способност да реализират комерсиализацията, ориентирани към процес, екип и резултати.
    •    Сътрудник – експерти, които подкрепят процеса на комерсиализация, като добавят своите знания и умения в различни области.

    Модел на иновиране
    Ключово важно е да отговорим на въпроса, как иновациите се свързват със стратегията и бизнес модела на компанията. Съответно, по какъв модел се случват иновациите. Бизнеси, които имат целия необходим ресурс, иновират „затворено”, т.е. в рамките на самата компанията. Когато организацията е склонна да си сътрудничи с външни страни, става дума за модела на „отворени иновации”. Тя може да бъде в две посоки. „Отвън навътре” – когато компанията има по-малко ресурси и възможности да иновира, отколкото е нужно, във връзка с пазара и стратегията си. В този случай тя следва модела на внос на иновации от външни партньори. Има и обратната ситуация – компанията създава иновации повече, отколкото са нужни на самата нея. Това е моделът „отвътре навън” – компанията изнася своите иновации към други организации, в чийто бизнес модел те биха добавили стойност.

    Процес
    Процесът „операционализира” конкретните стъпки и измерители в областта на иновациите. Включва ясен фокус на целта на иновацията, свързана с бизнес целите. Част от него са генериране/събиране на идеи, оценка на потенциала, развитие – в хода на което задължително препоръчваме фази на експериментиране и тестване от реални потребители.

    Прогнозирането и организирането на иновации се учи. В Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси, съвместен продукт на ВУЗФ и The Business Institute,  прогнозиране и планиране на иновациите е част от дисциплината „Управление на иновациите”. В момента можете да кандидатствате за 25% стипендия от пълната такса. Повече тук.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 18 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 1 ден
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 1 ден
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 1 ден
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 2 дни
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство