четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13033 прочитания

    Технология от бъдещето - Made in Bulgaria

    За предизвикателствата и потенциала на добавената реалност – Емил Цветков, съосновател на компанията за продукти с аугментирана реалност Duard, пред Economy.bg
    14 септември 2016, 14:46 a+ a- a

    Български пъзел с добавена реалност навлиза на британския пазар. Иновативното творение е дело на младата българска компания Duard, която произвежда продукти с аугментирана реалност. Очаква се българският продукт да е на пазара във Великобритания за Коледа.

    Economy.bg разговаря със съоснователя на Duard Емил Цветков за потенциала и предизвикателства на новата технология.

    За идеята

    Началото
    „Стана съвсем случайно - гледах видео в YouTube, стана ми интересно и решихме да разучим тази технология. Когато започнахме, тя не беше на нивото в момента”, разказва Емил Цветков за интереса към технологията за добавена реалност. Duard стартира с детския пъзел с добавена реалност „Червената шапчица”, който предстои да дебютира на пазара във Великобритания.
    „Започнахме да се занимаваме с добавена реалност преди около две години. Мобилните устройства тогава не бяха достатъчно мощни и почти никой не знаеше какво е добавена реалност. Покрай приложението Pokemon GO технологията вече стана доста популярна. Като цяло обаче хората в чужбина са по-запознати, отколкото в България”, посочва Цветков.

    Приказката става реалност
    „Събрахме екип, който от двама души в началото постепенно се разшири и сега сме четирима. Има много аспекти по създаването на подобен продукт – по него работят програмисти, 3D художници, графични дизайнери и т.н”, обяснява съоснователят на Duard. „Червената шапчица” комбинира традиционния пъзел с технологията „добавена реалност”. След като бъде нареден пъзелът, е нужно да се свали съответното смартфон приложение за Android или за iOS. Погледнат през приложението, пъзелът „оживява” под формата на триизмерна холограма и се превръща в игра.

    Децата и новите технологии
    „Смятаме, че децата най-бързо се адаптират към новите технологии. Като цяло добавената реалност на световно ниво върви в тази посока – да се интегрира към детски продукти”, пояснява Цветков защо са се насочили към детска игра.
    „Нямаме лоши отзиви. Засега им е интересно. На българския пазар няма нещо подобно”, коментира той интереса на българските деца към пъзела, който се продава на сайта на компанията за 20 лева.

    За очакванията за британския пазар

    С поглед към Острова
    „Очакванията са ни във Великобритания да има по-голям интерес, отколкото тук. Защото там хората са по-запознати с технологията. Тук хората виждат пъзел с добавена реалност, но на много от тях не им е ясно какво е това”, обяснява мотивацията да стъпят на британския пазар Цветков. Друг фактор за решението бил, че партньорът на Емил в компанията живее през половината година на Острова.
    До момента в продукта са вложени 100 хил. лв. „Макар да е детска игра, разработката на пъзела изисква ресурси”, отбелязва Цветков. Финансирането е от лица, които желаят да останат анонимни, допълни той.

    За инвестицията и бъдещия продукт

    Перспективи
    „В момента работим над втори продукт, но няма да е пъзел. Ще е за деца, но малко по-големи. Отново ще е с добавена реалност, но няма да е приказка. Ще се фокусираме повече върху играта, защото това задържа вниманието на децата по-дълго време”, подчертава съоснователят на Duard.

    Потенциал и предизвикателства на добавената реалност
    Като основно предизвикателство Цветков посочва факта, че трябва да запознаеш хората за какво става дума. „Правили сме доста опити в тази посока, вкл. с телевизионна реклама, кампания в моловете, чрез Facebook и т.н”.

    За добавената реалност като възможности и предизвикателства

    Що се отнася до потенциала на технологията, то според Цветков това е бъдещето. „До няколко години може би много от продуктите около нас ще имат някакъв вид добавена реалност. Сега освен в маркетинга технологията се ползва много при инструкции за сглобяване – насочваш смартфона с приложението към разглобен продукт и то ти посочва как да го сглобиш”, обяснява възможните приложения на добавената реалност младият предприемач.
    Компанията има зад гърба си и кампания за KFC Bulgaria, която използва технологията на добавената реалност.
    По думите на Цветков въпреки че сега повече се говори за виртуална реалност, тенденцията е добавената реалност да задмине виртуалната. Дали ще се окаже прав, предстои да видим.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 6 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 7 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 7 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам
    преди 24 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 24 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.