Малко устройство се прикача към ауспуха, а отделените прахови частици намаляват с 95%
Основателите на стартиращата компания Graviky Labs подходиха по по-различен начин към проблема със замърсяването на околната среда от автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Проектът ин Air-Ink стартира от MIT Media Lab. Малкото по размери устройство Kaalink се прикача към ауспуха на превозното средство. Филтърът улавя черните въглеродни сажди, отделени при изгарянето на бензин, дизел или други горива. Kaalink може да се употребява многократно и филтрира между 85 и 95% от саждите, а уловените частици служат за производството на черно мастило.
„Преотвратявайки навлизането на частиците в атмосферата, успяхме да намалим заплахите за здравето, свързани с вдишването на този тип емисии“, разказват Анируд Шарма и Никил Каушик – основатели на Graviky Labs.
Kaalink няма да предотврати отделянето на въглероден двуокис в атмосферата и да забави глобалното затопляне, но твърдите частици, които улавя, са причината за замърсяването, наречени PM 2.5.
„PM“ произлиза от „прахови частици“ (particulate matter), а „2,5“ отговаря на диаметър 2,5 микрона или по-малко. Тези твърди частици навлизат в белите дробове и могат да причинят дългосрочни здравословни проблеми като астма или хронични заболявания на белите дробове. Основателите на Graviky Labs споделят, че нивата на PM 2.5 в някои градове са толкова високи, че ежедневни занимания, като разходките, тичането или карането на колело на открито са по-опасни за здравето от застоя вкъщи.
Kaushik отделя мастилото Air-Ink, за чието развитие Graviky Labs търи финансиране от Kickstarter. С новата разработка Graviky Labs се надяват да разработят нов метод за масовото производство на черни мастила и да елиминират използването на петрол за добива им. В рамките на 45 минути работа Kaalink може да улови достатъчно частици, за да направи 30 мл. мастило.