петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6969 прочитания

    Тони Белпейм: В някои области ще ценим труда на хората повече от този на роботите

    За развитието на роботите и мястото им в живота на хората вижте какво сподели професорът по роботика и когнитивни системи пред Economy.bg
    20 март 2017, 12:55 a+ a- a

    Тони Белпейм е професор по роботика и когнитивни системи в университета в Плимут. Зад гърба си има множество теоретични разработки и няколко големи проекта, в рамките на които социални роботи са поставени в реална среда и се изследва тяхното взаимодействие с хората. Вярва, че роботите са прозорец към разбирането на човешкия интелект. „Хората са чудесни създания. Има толкова много неща, които правим и не разбираме – как ги правим, защо ги правим. Всеки път, в който създавате робот, си казвате: „Боже, това е невероятно, как така ние сме толкова добри в това, а роботът не е!. За мен това e източник на почти безкрайнo удивление пред човешкия мозък.“, сподели той пред Economy.bg. Свързахме се с него, за да ни разкаже повече за развитието на роботите, какво да очакваме в бъдеще и с какви морални дилеми ще се сблъскаме. Отговорите му ще публикуваме в поредица от интервюта. Представяме ви първото от тях.

    В общественото пространство като че ли доста се говори за изкуствен интелект, алгоритми и роботи.  Какво е настоящето разбиране за това какво точно е робот, има ли някаква общоприета дефиниция?
    Като цяло можем да кажем, че това е интелигентен компютър, който може да променя нещата в обкръжаващата го среда. Думата, която ползваме за това, е „задействане“. В общи линии, ако имате компютър на бюрото си, това не е робот. Но в момента, в който започнете да добавяте мотори към този компютър, които той може да използва, за да се мести или да премества неща, компютърът ви се превръща в робот. Трябва да има изкуствен „мозък“, но също така трябва да е способен да прави неща, да премества неща или себе си наоколо. Това го прави робот.

    Какво наричаме в наши дни "робот"?

    Добре, а какво е социален робот?
    Социален робот е робот, който си взаимодейства с нас по същия начин, както ние си взаимодействаме с други хора. Робот, който би проявил усет към начина, по който изпращаме социални сигнали към останалите. Например поглед, интонация на гласа. Ние, хората, сме изключително добри в усещането и разчитането на тези сигнали и изпращането на тези сигнали. Това, което социалният робот прави, е да използва същите тези сигнали.

    Защо връзката между интелекта и социалното взаимодействие е важна за роботиката?
    Някои хора биха твърдели, че социалното взаимодействие няма много общо с интелигентността. Но това е остаряла концепция. Някога, през 50-те години на миналия век, хората започнаха да се вълнуват от темата за интелекта. Отчасти заради появата на компютрите. Тогава се появиха големите компютри в проучвателните лаборатории. Вярваше се, че интелектът функционира като компютър. Около 40 години по-късно имаме компютри, които играят по-добре шах или дама от когото и да било на планетата. Но се оказва, че не това е интелектът. Има много неща, които правим и за нас, хората, са изключително лесни, а компютрите са напълно неспособни да направят.

    Бихте ли дали пример за неща, които към настоящия момент за хората са елементарни, а за компютрите са непосилни?
    Съвсем простички неща: да разберат разговор, да разпознават хора, когато те са се променили. Както и някои неща, които въобще не са социални по своето естество. Хората сме изключително сръчни. Мога да взема химикалка и да я въртя, да изпиша нещо наистина прецизно, да нарисувам красиви картини. Компютрите не могат да направят това. Компютрите не могат да напълнят чаша от бутилка към момента. Това наистина е странно, но има много умения, които ние имаме, които са напълно недостъпни за роботите и компютрите в наши дни.

    Казвате, че понастоящем роботите са неспособни да напълнят чаша с вода от бутилка. Смятате ли, че това ще се промени през следващите 10 години?
    Да, ще бъдат способни да направят това, но не мога да кажа кога. Обикновено е много опасно да се опитваме да предвиждаме в сферата на изкуствения интелект и роботиката.

    Защо?
    Обикновено в краткосрочен план сме прекалено оптимистични. Казваме си: „О да, можем да направим това в следващите 5 години“, а после се оказва, че не можем. В дългосрочен план често сме песимисти. Понякога си казваме: „О, никога няма да сме способни да направим това“, а се оказва, че 10-20 години по-късно можем да го направим. Всъщност съм много уверен, че роботите ще могат да правят много неща, вероятно почти всичко, което ние хората можем да правим. Кога точно ще се случи, е трудно да се предвиди, защото процесът на развитие не е линеен. Има периоди по 5-10 години, през които няма никакъв напредък, след това има внезапен скок в развитието. Много неравномнерно е, затова е трудно да се предвиди какво ще се случи.

    Как ще се промени ролята на социалните роботи?

    Къде виждате ролята на социалните роботи сега и как мислите, че ще се промени през следващите 5 години?
    Оказва се, че конструирането на социални роботи е по-лесно от създаването на робот, който да ви направи чаша чай. Имаме обслужващи роботи, които чистят къщата или приготвят храна, които работят с физическия свят, като правят неща, местят неща. Социалният робот борави със социалния свят.  Може да ви въздейства на социално ниво. Това е лесно постижимо и причината е, че ние, хората, почти автоматично си взаимодействаме с всички на социално ниво. Не само с хора, но и с животни. Виждаме куче и за нас това куче изглежда приятелски настроено или щастливо. Това наше отношение се проявява и спрямо машините. Когато видим кола, колата има характер. Или пък компютър. Когато компютърът не прави това, което искате, ще му се ядосате. Защо се ядосваме на компютъра? Няма никакъв смисъл в това, но не можем да се възпрем. Това наше отношение се проявява и спрямо роботите. Ние откликваме по социален начин. Предизвикателството е роботът да откликва на взаимодействието си с нас по правилния начин. Това е вече много трудно.

    Множество проучвания сочат, че хората масово ще бъдат изместени от своите работни места от роботи. Какво мислите по този въпрос?
    Това е наистина много интересен въпрос. Много съм мислил по темата и съм разговарял с редица хора. Трудно е да се каже. Но ако погледнем назад в скорошната ни история, има няколко еволюционни промени през последните десетилетия. Например една от тях е автоматизацията. Изведнъж много неща бяха автоматизирани. Вече не теглите парите си от гишето в банката, ползвате банкомат. Касиерите в супермаркетите изчезват. Сега имаме апарати. Друго значимо събитие е появата на компютрите. Коренна промяна е включването на жените в работната сила през 60-те и 70-те. Винаги сме имали тези големи, големи промени. Но те никога не са довеждали до огромна безработица. Интересното е, че в известен смисъл всеки път са се появявали нови професии.

    В кои сфери човешкият труд ще бъде предпочитан?

    Как си обяснявате този процес на създаване на нови работни места?
    В наши дни има хора, чиято професия е да ви подстрижат. Вероятно не е имало такава професия преди 100 години. Човек сам се е подстригвал или някой член на семейството е правил това за него. А изведнъж имаме фризьори навсякъде. В момента, в който в обществото има свободни време и пари, се появяват нови работни места. В последните години голямо развитие се наблюдава в сферата на забавленията. Медиите са огромна индустрия, игрите, видеата, творческо изкуство. Особено във Великобритания. Това е огромен стълб на британската икономика. Защо? Полезно ли е? Не, не е.

    В кои сфери виждате потенциал за разкриването на нови работни места?
    Гледането на филми не ни е жизнено необходимо като храната например. Но по някакъв начин автоматизацията създава нови работни места. Очаквам при известно нарастване в атоматизацията да плащаме на хора, за да правят определени неща. Например защо ни харесва да ходим на ресторант? Защото това е свързано с време и със сервитьор, който ни обслужва. Знаете, че в кухнята има готвачи, които са приготвили ястие за вас. Знаем, че McDonalds не предлага същото изживяване, въпреки че получаваме същото количество калории, ако не и повече. Не излизате на романтична среща в McDonalds, водите половинката си на място, където чувствате, че се грижат за вас. Мисля, че това стои в основата на цяла индустрия. Няма да искаме сервитьори роботи или роботи рецепционисти в добрите хотели. Мисля, че ще има голямо изместване към услуги, които хората, предоставят. Ще си плащате за това именно хора да правят нещо за вас.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 10 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 11 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 13 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 15 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк