петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    17923 прочитания

    „Умна“ маска ще ни спасява от мръсния въздух

    Петър Живков – част от екипа, разработил иновативния продукт, пред Economy.bg
    21 декември 2017, 09:52 a+ a- a

    Иновативна маска за уста и нос, която да помогне в борбата с респираторните заболявания на места със силно замърсен въздух като София разработиха български младежи. Екипът начело с Петър Живков спечели наскоро специалната награда на Мтел по време на българо-турски здравен хакатон. Маската се управлява от мобилно приложение, което уведомява кога се очакват дни със силно замърсен въздух, кога е време да се смени някой от филтрите в нея и др.

    За да научи повече за иновативния продукт, Economy.bg разговаря с Петър Живков.

    Петър, как Ви хрумна идеята за „умните“ маски?
    Като малък имах проблем с дробовете и бях диагностициран със сезонна астма. Оказва се, че все повече и повече деца имат този проблем. С помощта на редовно спортуване и стриктно взимане на медикаменти пристъпите спряха с времето.
    Те обаче се появиха отново, когато работих във Виетнам през 2013. Живях в град Хо Ши Мин с население от над 8 млн. души, град с изключително мръсен въздух. Всички местни носеха маски и ме съветваха и аз да нося, защото нивото на вредните частици във въздуха е много високо. Спомням си, че тогава това ми се струваше много неестествено и не ги послушах. Така и не си сложих маска. Само след 2 седмици дишането започна да ми се влошава, кашлях жълто-кафяви секрети… ужас! Успях да развия сериозни респираторни проблеми само за няколко седмици. След това докато не се прибрах в Европа, си носих маска винаги навън и пих редовно медикаменти, за да се оправя. Мнозина, които са били в Азия и са живели в големите градове, имат подобна история.
    Така, докато на един хакатон в София (Sofia Service Jam) не ни хрумна идеята да разработим иновативна маска. Започнахме да питаме хората каква е причината да не носят маски и как да направим по-добър и по-качествен продукт. И други видяха потенциала на идеята ни. Така едни се включиха в екипа ни, втори ни финансират, трети ни помагат по други начини.

    Какво представлява маската?
    Маската е устойчив и дълготраен продукт, който предпазва от вредните агенти на въздуха. Тя е ефективна, но и красива маска за дишане – аксесоар, който да реши проблемите с въздуха. Маската е с висок клас филтри, които пречистват до 99% фините прахови частици ФПЧ 2,5 (които са големият убиец в града). Също така филтрите предпазват от полен, бактерии и от по-едри частици прах. Тъй като филтрите са единственият компонент, който трябва да се подменя периодично, те са изготвени от биоразградими материали.
    Филтрите се сменят на база това колко често се носи маската и колко замърсена е средата. Поради това екипът ни разработва смарт устройство и мобилна апликация, която да проследява кога се носи маската и колко е замърсен въздухът. То ще може и да напомня кога да се смени филтърът.
    Освен с уникален дизайн, маската се откроява и с умен вентилатор, който спомага за по-лесното дишане спрямо другите маски на пазара. Това е голям плюс пред конкурентите ни, защото затрудненото дишане е проблем Номер 1 на всички маски.

    Текстилна ли ще бъде тя?
    В момента разработваме два продукта: текстилна маска и устройство, което наподобява очила. Текстилната маска е подобрение на съществуващ продукт и прилагане на съществуващи технологии по нов начин. Устройството, което наподобява очила, пък е много по-удобно за носене и е нещо ново, което няма аналог на пазара. Скоро ще започнем кампания за тестване на работещите прототипи на двата ни продукта.

    Коя е основната целева група на продукта?
    Основна група са хората с леки респиратори проблеми, колоездачи и спортуващи на открито, както и всички хора, които съзнават сериозността на проблема с въздуха и биха искали да се защитят. Избрахме тези целеви групи, защото това са хора, които имат проблем с мръсния въздух, те самите съзнават, че го имат и са в търсене на по-добри решения за него. Особено за хората с респираторни проблеми, замърсяването на въздуха е въпрос на живот и смърт. На ден в България умират средно по 50 души вследствие на мръсния въздух, който дишаме.

    Как ще се разпространява той?
    Ще се разпространява с онлайн продажби от нашия сайт и местни дистрибутори – магазини за колела например. В средата на 2018 планираме и „Кикстартър“ кампания, която ще набере средства онлайн и тези, които си поръчат маски, ще могат да ги получат преди зимата.

    Каква ще е цената му?
    Около 40 евро. Цената не е окончателна, тъй като тепърва ще се уточняват конкретни елементи в дизайна. Целта ни е да създадем по-скоро дълготраен продукт, който с години може да се използва и да бъде харесван от хората, отколкото китайска еднодневка. Цената е абсолютно конкурентна на подобни продукти на пазара.

    Какъв е размерът на инвестицията в него?
    До този момент в него са вложени 25 хил. евро, като инвестицията може да нарасне до 50 хил. евро в зависимост от резултатите, които покажем. Средствата са по европейски фонд за иновации „Хоризонт 2020“.

    Как очаквате маската ви да бъде приета от българския потребител?
    Българите са все по-наясно колко е лошо качеството на въздуха, който дишат. Вече има повече прозрачност от общините, съществуват общности като airsofia.info, които в реално време показват стойностите на измервателните устройства. Също така все по-често се срещат компетентни доктори да говорят за проблема по медиите. Качеството на въздуха е тема, която набира голяма популярност в България и с право... Особено през зимата нивата на замърсеност надминават няколкократно здравословните норми. В България жертвите вследствие на мръсен въздух са над 10 пъти повече от жертвите от катастрофи.
    За разлика от източните култури маската у нас не е социално приета, не се вижда редовно по улиците както в източна Азия. Точно затова работим изключително много по дизайна и визията на крайния продукт. Сред редица проучвания установихме кои са основните проблеми на продукта според потребителите. Постоянно се допитваме до потенциалните ни клиенти, скоро предстои и тестване на първите ни работещи прототипи. Мисля, че постоянните подобрения на дизайна чрез взимане на обратна връзка още в ранен етап е верният подход към създаване на подходящата маска за носене в България.

    Има ли интерес към продукта ви от чужбина?
    Интерес има. След една моя презентация с мен се свързаха дори хора от Норвегия. Казаха, че искат да бъдат уведомени, когато сме готови с продукта. Големият пазар за такъв тип продукт е в Азия. В момента търсим местни партньори, с които да влезем на техния пазар.

    Така ли си представяте бъдещето – да ходим навсякъде с маски?
    По данни на Световната здравна организация (СЗО) в над 80% от градовете из света има дни, в които качеството на въздуха преминава здравните норми. В момента градовете из цял свят са толкова мръсни, че ще минат десетилетия, ако не и векове, докато въздухът, който дишаме всеки ден е в нормалните норми. Дотогава много хора ще се разболеят или умрат вследствие на мръсния въздух. Маските са просто един начин за предпазване хората, без да ги ограничаваме от излизане навън, когато е най-мръсно.
    Те са за носене само когато са наистина необходими. Дори и в много замърсени градове, като Делхи и Пекин, има дни, в които няма нужда от носене на маски. В същото време дори и в някои чисти градове има периоди с високи нива на замърсяване. Затова разработваме мобилно приложение, което да изчислява прогнозата на замърсяване и да известява потребителя кога трябва да си носи маската и кога не.

    Работите ли по други иновативни продукти?
    В момента имаме и други идеи, по които можем да започнем работа. Те стоят в момента на изчакване. Засега искаме да се фокусираме върху това, което сме вече започнали и да го пуснем на пазара в най-скоро време.

    България е на едно от последните места по иновации в ЕС. Въпрос на пари или на талант са иновациите?
    Талантът на българите е безспорен. Тепърва ще има фондове, които буквално ще „наливат“ пари в България за добри екипи с добри идеи. В страната не са проблем нито парите, нито липсата на таланти. Големият проблем е невъзможността на нас българите да работим успешно в екип. Това е и проблемът при иновациите, изисква се здрава работа в екип върху идея, която не се знае дали би успяла. Когато дойдат парите, тогава става още по-трудно да работим заедно. Караме се. Всяко неразбирателство се приема много емоционално. Обикновено това е причината да не се стига далеч у нас.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 50 минути
    Бош Автомобилно оборудване открива център за обучения с ПГТЕ „Хенри Форд"
    Центърът има за цел да подготви специалисти в областта на поддръжката и ремонта на леки и тежкотоварни автомобили
    преди 2 часа
    IWG продължава да разширява присъствието си у нас
    Доставчикът на гъвкави работни пространства откри няколко нови локации в Пловдив
    преди 2 часа
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 3 часа
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 3 часа
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla