Очаква се пилотният участък от трасето да бъде пуснат до 2021
Общинските власти в Хамбург, Сименс и германската железопътна компания подписаха споразумение. Пристанищният град ще е първият в страната, който ще тества самоуправляващи се пътнически влакове. Очаква се пилотният участък от трасето да започне да функционира през 2021 година.
Проектът се оценява на 60 млн. евро. Влаковете ще бъдат управлявани чрез радиосигнали, а на борда им ще има човек, който да поеме управление в случай на нужда. Предвижда се в рамките на 1км. от трасето влаковете да се движат напълно автоматизирано, без присъствието на човек.
Когато става въпрос за автоматизиране при влаковете, индустрията борави с четири категории. Първата е влакове с автоматични защитни системи (Automated Train Protection или ATP). При тази категория наличните системи постоянно следят скоростта на влака и се изключват, ако той излезе извън контрол. Втората категория са влакове с автоматично управление (Automated Train Operation или ATO). При тях някои от системите (за тръгване, спиране, смяна на релсите и др.) са автоматизирани. Третата категория е влакове с безпилотно управление (Driverless Train Operation или DTO). При тях няма машинисти, но има човек, който да поеме управлението при извънредни ситуации. Съществува и категория, при която автоматизацията е пълна и във влака няма хора (Unattended Train Operation или UTO).
Влакове от първите три категории се използват в някои държави, най-вече при линиите на метрото, в рамките на летищата и при увеселителните паркове.
Едно от най-големите предизвикателства пред развитието на четвъртата категория е разработването на системи за засичане на препятствия. Поради голямата си маса и по-малкото триене при движение по релски, влаковете имат дълъг спирачен път. Това означава, че е необходима напреднала технология за разпознаване и анализ на изображения, която да може да предава информацията с много висока скорост.