вторник, 23 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12616 прочитания

    Как да се държим на бизнес събитие?

    Как да се представим, кои са темите табу и за какво да внимаваме, коментира международният консултант по корпоративен етикет и протокол Кристина Крънчева
    03 ноември 2014, 10:24 a+ a- a

    Кристина Крънчева - международен консултант по корпоративен етикет и протокол, основател и управител на СМ Consulting

    Бизнес събитията от години вече присъстват в календара на всички, но познаваме ли добре бизнес етикета?  Знаем ли как да се представим, да поддържаме неангажиращ разговор, кои са темите табу и за какво да внимаваме, за да оставим добро впечатление?

    По темата как да се държим на бизнес събитие разговаряхме с Кристина Крънчева - международен консултант по корпоративен етикет и протокол, основател и управител на СМ Consulting. Тя е завършила швейцарското училище за етикет и международен протокол Institut Villa Pierrefeu. Има лиценз за консултант по корпоративен етикет и международен протокол от The Protocol School of Washington®, САЩ, както и за имидж консултант от London Image Institute®. От 2014 има лиценз за България от Speakers Training Camp®, САЩ. Тя е известен лектор с повече от 11-годишна практика. Автор е на книгата „Бизнес етикет“ .

    Бизнес събитията са работно време извън офиса
    Първото, което не трябва да забравяме, е, че без значение дали отиваме на конференция, или коктейл, за нас това е работа. Нищо, че не стоим зад бюро, а държим чаша с вино.

    Задължението ни е да се запознаваме с непознати
    Били ли сте на събитите, на което не познавате никого, и сте се притеснявали да се представите сами? А не трябва. Точно това се очаква да правите.  „На бизнес събитие вашето задължение е да се запознавате с непознати“, казва Кристина Крънчева. Ако предварително знаете кой ще бъде на събитието, можете да търсите конкретни хора. Това е най-добрият вариант. Ако ли не, запознавайте се на случаен принцип. „Всеки нов контакт ви носи дивидент, дали като приятел, познат или бизнес партньор. Колкото повече контакти, толкова по-добре“, убедена е Кристина Крънчева.  Разбира се, няма правило с колко човека се очаква да се запознаем. Зависи от събитието, от индустрията и ситуацията, но се приема, че при всички случаи трябва да имаме поне 5-6 нови познати.

    Важно:
    „Никога не отивайте на бизнес събитие без визитки. Не забравяйте, че бизнес събитията са работно време извън офиса, но на тях не се говори за бизнес. Положете грижа за външния си вид и внимавайте с алкохола, защото първото впечатление се формира в рамките на 10 секунди, а 2 години са необходими, за да се промени”, казва Кристина Крънчева.

    Как да се присъединим към група?
    Не е неучтиво да се присъединим към група, която обсъжда нещо. „Съвсем спокойно можете да кажете: „Чух, че разговаряте за последния филм. Мога ли да се присъединя към вас?”, след което се представете”, съветва Кристина Крънчева. Никога обаче не отивайте при група от двама души, защото се счита, че когато двама души си говорят, те обсъждат нещо, което е по-конфиденциално. Когато са 3-4 души обаче няма никакъв проблем да се присъединим.

    Как да се представим?
    Прието е да се представяме с име, фамилия и компания. Без позицията, която заемаме. „Различните фирми имат различни структури и не на всеки би му говорила нещо позицията. Затова се казва името - собствено и фамилно, и компанията, за която работите”, обяснява експертът по корпоративен имидж Крънчева. Ако сме с колеги или на маса с други хора и към нас се присъедини нов събеседник, бизнес етикетът изисква да представим всички хора около нас, отново само с името и компанията, но като започнем от този, който е с най-висок ранг. Това често се оказва трудна задача, затова Кристина Крънчева съветва да ги представим по ред, например да започнем от човека най-близо до нас.

    Как да поддържаме неангажиращ разговор?
    Понякога се случва, когато хората не се познават, да изпаднат в неловката ситуация, да не знаят за какво да си говорят. Тогава обикновено мълчат, усмихват се и пият. Как да разсеем тишината? Когато сме с хора, които не познаваме и нямаме представа от какво се интересуват, специалистите по протокол съветват да заложим на най-безопасната тема – събитието, на което присъстваме.  Помнете обаче, че не трябва да критикувате. Разбира се, добре е да знаете какво се случва на местно, национално, международно ниво, за да можете да се включите в разговор от общ характер.

    Темите табу
    Има няколко теми, които задължително трябва да забравите на бизнес събитие. Не говорете за религия, секс, политика. Дори и темата на деня да е политическа и всички медии да пишат за това, специалистите са категорични, че на мероприятие, особено на което сме с непознати хора, политическите теми са категорично табу. Не трябва също да навлизате в личното пространство на събеседниците си и да ги питате за социалното и семейното им положение. Трябва да се избягват въпроси, които могат да доведат до противопоставяне на мнения и именно заради това може и да се изненадате, но често предлаганата за най-безболезнената тема, по която всеки може да вземе отношение – времето, също е неподходяща. Защото един предпочита топло и слънчево време, но за друг не това е представата за перфектното време.

    Най-честите грешки:

    Една от най-често срещаните грешки е, че хората, които се познават се групират. Или губят интерес към събеседника си, когато разберат, че е в различен бранш.  Най-често причината за това е, че не виждат бизнес интерес.  „Хората смятат, че на тези събития трябва да правят бизнес. Оттук идва грешката. А те трябва да създават контакти и от тези контакти вероятно ще излезе посока на бизнес. В началото обаче няма как да знаем“, споделя авторът на книгата „Бизнес етикет” Кристина Крънчева.
     
    Друга често срещана грешка, особено при мъжете, е да приберат подадената им визитна картичка веднага в джоба си. Това определено е лошо впечатление. „Трябва да я вземете, да я разгледате, да се обърнете с име към човека, за да го запомните“, обяснява Кристина Крънчева. И допълва, че и мъжете, и жените след това трябва да приберат картичката във визитник, а не да я пускат в джоба или чантата си.

    На бизнес събитие не се говори за бизнес
    Някои използват събитията, за да представят себе си и компанията си с цел продажба. Това не е правилно. Не е удачно и веднага да започнем да питаме как са нещата в компанията на събеседника ни. Бизнес събитията имат за цел да създават контакти. Това означава, че се запознаваме с човек, за да намерим евентуално общи интереси, за да можем да продължим контакта. „Аз бих казала, когато се запознаваме, да забравим за себе си и да оставим другите да говорят”, съветва Кристина Крънчева. Хората много обичат да говорят за себе си, своите постижения, интереси. От нас просто се изисква умението да слушаме.

    Как да приключим разговор?
    Ако считаме, че е време да приключим даден разговор, първо трябва да изчакаме удобен момент, когато човекът срещу нас не говори. Можете да използвате фразите: „Много се радвам, че се запознахме. Беше ми изключително приятно. Надявам се, че ще имаме и други възможности да се срещнем”. Ако събеседникът ви е настоятелен и иска да продължите разговора, а вие бързате, го помолете да ви извини, тъй като се налага да тръгвате, защото имате ангажимент или трябва да се видите с някого другиго от присъстващите. 

    Забравете синдрома „Да не се изложим пред чужденците”
    Когато на събитието има чужденци, това не е повод за притеснение. Според етикета всеки трябва да се съобразява с етикета на страната домакин. „Чужденците, когато са в България, трябва да се държат така, както ние в България. Съответно, когато ние отидем в друга страна, ние трябва да се държим по начина, по който е прието”, разяснява Кристина Крънчева.  Така че трябва да забравим вечното ни притеснение да не би нещо да „сбъркаме пред чужденците”.

    Препоръчително е да НЕ изпием една чаша вино
    „На подобно събитие не ни канят, защото сме гладни или жадни. Това са комплименти от домакините. И отивайки там, не трябва да ядем и да пием“, категорична е Кристина Крънчева. Домакините не биха се обидили, ако сме без чаша. Би било проблем обаче, ако ни предложат, а ние откажете с думите: „Не, на диета съм“ или „Не, не пия алкохол“.  Ако на събитието има хапки, може да ги опитате, но не повече от 1-2. Ако има вечеря – правилото на баба чинията да остане празна, е невалидно, но сте длъжни да опитате от всичко. И в никакъв случай не критикувайте и не коментирайте какво не ядете.  При всички случаи обаче алкохолът на такива събития трябва да е минимални количества. „Може да сте имали тежък ден, да сте много изнервени, да не сте имали време да хапнете преди това и една чаша вино да ви отпусне така, че да съжалявате на другия ден за нещата, които сте говорили. Това не е място, където да пиете. Препоръчително е да НЕ изпиете една чаша вино“, смята Кристина Крънчева.

    Положете грижи за външния си вид, може и да ви снимат
    Преди да отидете на бизнес събитие, трябва да положите грижи и за външния си вид. От една страна, това е първото впечатление, което ще направите, а и имайте предвид, че на събитието най-вероятно ще има и камери. Това означава, че е много вероятно да попаднете в обектива, а няма да направи добро впечатление, ако откажете да бъдете снимани. Дори да отивате на събитието от офиса, дребни детайли, като например един шал или официални обувки, могат да променят визията на дамите и да създадат правилното усещане, че сте се подготвили специално за събитието, а не че случайно минавате.

    След събитието
    Ако искате да оставите наистина добро впечатление, то тогава напишете на следващия ден имейл. „Не е достатъчно обаче само да напишете, че се радвате, че сте се запознали. Ако сте разбрали, че този човек има определени интереси в някаква насока, можете да му изпратите заглавие на книга по темата или линк към статия. Така всъщност се поддържа контакт“, обяснява Кристина Крънчева и допълва, че това е начинът да не ви забравят.


    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 23 минути
    „Аурубис“ инвестира още 800 млн. лв. у нас
    Компанията ще разшири рафинерията си за катодна мед и ще изгради два нови фотоволтаични парка
    преди 1 час
    Японската Nidec с втора инвестиция у нас
    Nidec Instruments откри научно-развоен изследователски център в София
    преди 1 час
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас със спад от 66% за година
    Най-големите вложения в страната за януари-февруари 2024 са от Италия, Нидерландия и Гърция
    преди 2 часа
    Във Варна бе открита училищна лаборатория за екология и зелена енергия
    Общо 55 училища в България се включват в съвместни лаборатории, в които ще се създават предложения за промени в различни области на образователния процес
    преди 19 часа
    С 1 софийска заплата може да си купите 1 кв.м. жилищна площ в столицата
    Търсенето ще остане голямо, а ръстовете в цените ще бъдат малко над очакваните нива от 5-10%, сочи анализ на Bulgarian Properties
    преди 20 часа
    Lidl открива аутлет магазин за нехранителни стоки
    Селекцията от продукти се различава от останалите обекти