четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6938 прочитания

    Българинът гледа марката, а не самата дреха

    Какво е да си дизайнер в България и как се налага един моден бранд на пазара, разказва Нели Колева пред Economy.bg
    20 юли 2017, 16:13 a+ a- a

    Едва ли има жена, която никога в живота си не е рисувала красиви модели с авангардни дрехи, представяйки си как един ден ги претворява в действителност. Но добрите идеи не са достатъчни, за да се пробие в модата. Необходими са много смелост и упоритост, научаваме от разговора си с Нели Колева. Тя е един от успешните български дизайнери с над 20 години опит в бранша. Носител е на наградата на Акададемията за мода „Златна игла“, а колекциите ѝ се радват на международен интерес.

    Срещнахме се с Нели Колева, за да ни разкаже за модния пазар в България и да ни разкрие своята рецепта за постигане на баланс и изграждане на личен стил. Вижте какво сподели тя пред екипа на Economy.bg:

    Как реши да се насочиш към модата?
    Мисля, че от малка може би това ми е една даденост и провокация. Винаги съм изпитвала интерес. Двете ми лели също шиеха. Оттам имаше интерес от моя страна. По времето на социализма нещата бяха по-сложни. Нямаше тази свобода на избор. Завърших Математическа гимназия, след това станах инженер-програмист. Работих по две-три професии. Установих, че това не е моето призвание. Някак си не се чувствах удобно и комфортно в тези професии и постепенно, бавно, в началото на демокрацията, 90-те години, започнах да се занимавам с мода.

    За първите стъпки в модния бизнес, вижте какво сподели Нели Колева пред Economy.bg

    Трудни ли бяха първите стъпки и имаше ли момент, в който мислеше да се откажеш?
    Мисля, че първите 10 години бяха най-сложният период от живота ми, защото нямах пари. Работех сама. Нямаше къде да пласирам стоката си. Беше много сложно. Чаках да се продаде дадена дреха, за да мога да си купя плат и да направя нова. Този период продължи доста дълго време и си казвах: няма изход, нямам една крачка придвижване напред в това, което правя. Бях се отчаяла доста. Но тогава пък започнаха такива форуми на модата, които представяха млади дизайнери, даваха шансове на много дизайнери да се изявят, да покажат какво могат. Това ме накара да почна да правя колекции, да ангажирам съзнанието си с по-духовния момент в модата, който изисква повече творчество. Но дали трябваше да се занимавам с елитарна мода или с масова мода? Масовката, която е много по-лесно смилаема, по-лесно се облича. Купува се в крачка, хвърля се в крачка, няма проблеми. Докато елитарната мода - тази, която изисква хубава линия, хубава кройка, е много сложна. Изисква много сериозни познания в областта на конструкция, материя, да познаваш всяка крачка на шивачката, да знаеш къде тя ще сгреши и ти трябва да се намесиш.

    Как се стигна до първата ти награда?
    Беше много сложна първата ми награда. Имах 5 номинации преди това за „Златна игла“ и никаква награда. Бях бременна в осмия месец, когато в един момент решиха, че ще ми връчат наградата може би като вид компенсация за това, че 5 години подред стигам до най-елитната награда и всъщност не се класирам. Моментът беше такъв, че дойде с две най-желани неща: първо, „Златна игла“ и второ, дете, което винаги съм искала да имам.

    Успя ли да съчетаеш мода и дете?
    Това също беше много труден период. Ангажиментът по раждане на детето и след това отглеждането нямаше как да ме отклони от модата. Трябваше едновременно да движа нещата. Да стабилизирам фирмата, която леко се движеше надолу, и същевременно да се грижа за едно малко дете, което си изисква внимание, топлина, отношение.

    Какъв съвет би дала на жени, които тепърва ще се сблъскат с подобна ситуация?
    Може би всеки сам трябва да подходи към съответния проблем. Да се обгради с много търпение, много усилия, защото и двете неща си заслужават. И кариерата си заслужава в един момент. Тя ти носи страхотно удовлетворение, че си успял. А детето, за детето просто нямам коментар. То може би променя изцяло представата ти за живота. Преди това, ако, да кажем, си гонил кариера, гонил си някакви награди, успехи в живота, идвайки едно дете, то  застава на първо място.

    Откъде черпиш вдъхновение?
    Обичам да пътешествам и пътувам по различни страни, особено по-екзотични, които са със стара култура, с интересен фолклор, с интересни дрехи, които са по-специфични. Те като че ли те зареждат с няква нова идея. Когато правиш една колекция, ти дори тръгваш от един десен. Например от 3 години смятам, че трябва да отида в Мароко, защото съм сигурна, че мозайките там ще се превърнат в предизвикателство за някоя от бъдещите ми колекции.

    Какви са предизвикателствата на модния пазар у нас? Вижте какво сподели Нели Колева пред Economy.bg

    Като моден дизайнер, освен творец, си и бизнес дама. Какви са предизвикателствата на тази ти роля?
    Трудно е това, че пазарът е непредвидим. Има 2-3 месеца, в които имаш много работа. Следващите 2-3 месеца вече няма никой. Няма значение дали е втора употреба, ако на тениската пише Calvin Klein, българинът ще я купи. Българите изцяло са ориентирани към вносни дрехи. Нямат отношение към родната дреха. Смятат, че българските дизайнери и българската дреха нямат тези качества, които евентуално има една италианска марка например. Пазарът е наводнен с всякаква стока. Фалшиви дрехи, внос от Китай, внос от Индия. Този пазар всъщност подбива българския пазар. Няма как да се изработи на такава стойност самата дреха. Трябва да се намери един оптимален вариант между качество, цена и оригиналност на дрехата. В последните няколко години всички естествени материи от типа на коприна, кашмир, вълна много поскъпнаха. Ние работим с най-добрите заводи в Италия, които произвеждат естествени материи. Опитваме се да се съобразим с пазара, да не движим цената нагоре. Но е много сложно. Пазарът е много ограничен.

    Тази тенденция за покачване на цените на естествените материи повлия ли и на световноизвестните марки?
    Това промени и пазара на чуждата дреха. Чуждата дреха на една много добра марка, каквато например е MaxMara, има тотално променен вид. В тази дреха има много повече изкуствена материя. За да запазят цената и печалбата, тези чужди марки, използват по-некачествени материи.

    Каза, че чуждите марки се възприемат добре от българина, а как се възприемат български марки на чуждия пазар?
    Външният пазар не ти позволява да отидеш на него. Била съм на изложения в Париж, в Амстердам. До мен – производител от Италия, на чиито етикети пише „made in Italy”. Аз и той сме с еднакви материи, но марката е тази, която продава. Италия и Франция направиха така, че марката, „произведено в” тяхната държава, да продава и да стимулира производството. Българските марки се асоциират с качество, но не и с престиж. Престижът се получава по друг начин, чрез систематична, правилно насочена реклама.

    Може ли инициативата за подобна реклама да тръгне от самия дизайнер?
    Това е много скъпо начинание. Може само да участваш в различни форуми. Участвайки в такива форуми, хората виждат и запомнят твоята работа и после почват да те канят на всички изложения, ревюта. Дава ти се възможност да присъстваш в цял свят и да покажеш колекциите си. Може да отидеш на този форум, може да договориш определени дрехи, количества, но се появява друг проблем. Трябва да разшириш производството си, което е обвързано с финанси и ресурси. А няма гаранции, че пак ще бъдеш поканен, че пак ще можеш да пласираш тази стока. На едно от изложенията Прет-а-порте бях изненадана от Турската държава. Тя беше финансирала цялото Прет-а-порте. Всички турски дизайнери безплатно участваха с ревюта, щандове. Но там държавата подкрепя това производство и това дава възможност за поемането на по-сериозни ангажименти към чужди пазари. Едно от решенията е както се рекламират българското кисело мляко, българската роза, така да се рекламира и българската мода.

    Кои са най-трудните клиенти?
    Много е сложно да се определи труден и лесен клиент. Може би тези хора, които идвайки при теб, очакват изцяло да промениш тяхната физика, излъчване. Вглеждат се в дребния детайл, който е важен, но по-важна е цялата рамка. Клиентите принципно са капризни. Тези, които идват при мен, са капризни. Тези, които си пазаруват по моловете, те не са капризни определено.

    Вижте какво сподели Нели Колева за вдъхновението и постигането на баланс

    Кой е най-ценният урок, който си научила по труден начин?
    Че не кариерата е най-важното нещо. Когато си успял финансово, успял си като личност, като дизайнер, разбираш, че това, което те зарежда, е много по-важно. Има и други неща, на които трябва да отдаваш голямо значение – един ден сред природата, един час йога. Да постигнеш равновесие между себе си и тая бунтуваща се мисъл, която не ти дава покой. Разговор с много непосредствени хора също има значение. В общи линии много са нещата, които формират личността. Не трябва изцяло да си отдаден на една фикс идея, че трябва да успееш, че трябва да спечелиш награда, трябва да си на върха на пирамидата. Не смятам, че това е най-важното.

    Кои са най-честите грешки при подбора на дрехи, които виждаш?
    Работя с хора, които са в политиката, в бизнеса. Там облеклото трябва да се прецизира много точно. Съчетанието на мъж в тъмносин костюм с черна вратовръзка или обратното е недопустимо.

    Вижте какво сподели Нели Колева за подбора на цветове и изграждането на личен стил пред екипа на Economy.bg

    Къде е границата между желанието ни за стил и желанието ни да излъчваме сексапил?
    Една жена трябва да има стил. Стилът се изгражда много трудно. Не просто да мине някой през този магазин да си купи сако, през другия – роклята и през третия – обувките. Всичко трябва да е много точно прецизирано. Виждаме в какви светли нюанси са облечени английската кралица, Мелания Тръмп, колко добре стоят тези светли нюанси. Грешката на българската жена е, че се облича само в черно и тъмносиньо. Това е дрескод за определено ниво, когато трябва да се водят преговори. Но когато става въпрос за коктейл, за нещо по-освободено, тогава може би трябва да наблегнеш на други цветове, нищо, че ще изглеждаш малко по-фриволен. Когато костюмът има съответната линия, няма проблем и да си по-цветно облечен.

    Добрият стил винаги ли идва на висока цена?
    Мисля, че е постижим за всички. Не е необходимо дрехата да е страшно скъпа. Може да си с една по-скъпа рокля и със сако, което е на по-нормална цена и пак да изглеждаш много добре. Но стилът е нещо, което се формира у човек. И това е продължителен процес. Малко хора имат стил. Затова, ако нямаш стил, се посъветвай с човек, който разбира. Ще направи така, че да изглеждаш стилен.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 30 минути
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 3 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 3 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 4 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки
    преди 4 часа
    3 български авиокомпании ще летят до Китай
    Правителството определи авиопревозвачите за директните полети до Поднебесната империя
    преди 5 часа