вторник, 24 октомври 2017  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    16244 прочитания

    Кои са подходящите бизнес подаръци и как да се държим на коледно парти?

    Вижте съветите на експерта Кристина Крънчева в интервю за Economy.bg
    03 декември 2012, 09:14 a+ a- a

    Кристина Крънчева е завършила швейцарското училище за етикет и международен протокол Institut Villa Pierrefeu. Тя има лиценз за консултант по корпоративен етикет и международен протокол от The Protocol School of Washington®, САЩ, както и за имидж консултант от London Image Institute®. Кристина Крънчева е първият български член на Association of Image Consultants International (AICI) и управител на фирма СМ Консултинг ЕООД.

    Потърсихме г-жа Крънчева по повод на наближаващите празници, за да ни разкаже повече за добрите бизнес практики във връзка с изпращането на поздравителни картички, подаръци и присъствието на фирмено коледно парти.

    Прави впечатление, че голяма част от компаниите изпращат една обща картичка по повод Коледа и Нова година на своите бизнес партньори. Удачна ли е тази практика?
    Да, спокойно бихме могли да изпратим на своите местни и чуждестранни бизнес партньори обща и за двата празника поздравителна картичка. В случай че не сме информирани относно религиозните възгледи на адресата, бихме могли да изпратим т.нар. Seasonal Greetings картичка. Така не рискуваме да засегнем получателя.

    Какво мислите за практиката да се изпращат електронни картички за празниците?
    Освен ако не е фирмена политика, свързана с бюджета на компанията, практиката да се изпращат електронни поздравителни картички не е желателна. Смятам, че много по-добро впечатление може да оставите у вашите партньори, контрагенти или клиенти, ако изпратите една хартиена картичка.

    Какво бихте посъветвали компаниите по отношение на изпращането на поздравителни картички?
    Повечето картички са с напечатан текст. Хубаво би било, ако над този напечатан текст ръкописно бъде изписано обръщение към адресата. Също така много хора погрешно подписват картичките с личния си подпис. По-удачно би било да изписват ръкописно своето име. Препоръчвам още и пликовете, в които изпращате картичките, да бъдат ръкописно надписани. Обичайно, когато е затрупан с поща, човек отваря най-напред онези пликове, които са надписани ръкописно. Можем да си позволим отправеното пожелание да бъде адресирано и към семейството на човека само ако познаваме неговия съпруг или съпруга.

    Каква е най-често срещаната грешка, която компаниите допускат при изпращането на картичка?
    Някои имат порочната практика да изпращат и свои визитни картички в комплект с поздравителните картички. Това е липса на добър тон. Всъщност, когато името на адресанта е ръкописно изписано, изпращането на визитна картичка става и абсолютно излишно.

    Какви вещи са подходящи за корпоративни подаръци за нашите бизнес партньори?
    Темата за подаръците е необятна. Най-важното нещо, което трябва да имаме предвид, е личното отношение към човека, на когото подаряваме. Не бива на подаряването да се гледа като на отбиване на номер.Когато избираме какво да подарим, трябва да се ръководим от това какво би се харесало на човека, на когото подаряваме. Във връзка с това не е желателно вещите, които подаряваме, да са брандирани. Когато не подаряваме рекламни материали, получателят остава с усещането, че подаръкът е по-личен.

    В какъв ценови диапазон трябва да бъдат подаръците, които поднасяме на нашите бизнес партньори?
    Всяка фирма преценява сама за себе си според това с какъв бюджет разполага. Цената и големината на подаръка нямат значение. В никакъв случай не може да се смята, че цената на подаръка е определяща за неговата стойност и не може да се говори за някакви общоприети правила за това колко да струва подаръкът, който поднасяме. Ако подаръкът е добре подбран, той може да струва и 10 лв., но да създаде страхотно настроение и удоволствие у получаващия. Един подарък може да струва 200 лв. и получаващият да си каже: „Тия не са добре, как могат да се сетят да ми подарят такова нещо!”.

    Можем ли да забравим формалностите по време на фирменото коледно парти?
    Основният фактор, с който трябва да се съобразим, е фирмената култура. Все пак трябва да имаме предвид, че макар да сме извън офиса, когато сме на фирмено парти, ние продължаваме да представяме организацията, за която работим. Ето защо, когато избираме облеклото си, трябва да се съобразим на първо място с дрескода на фирмата. Също така това, че са ни поканили на парти, не значи, че е дошъл моментът да се нахраним и напием.

    Често срещана практика при неформално отправени покани в България е да се закъснява с приблизително 15 минути спрямо уговорения час. Когато става дума за фирмено коледно парти, можем ли да си позволим да закъснеем?
    Абсолютно задължително е да сме точни, когато в съобщението за коледното парти е посочен час. Ако е написано 20:00ч., трябва наистина 20:00ч. да сте там. Такива събития често имат предварителна програма. Възможно е точно в 20:15 някое високопоставено лице в компанията да направи официално обръщение към служителите, не е редно да има хора, които тогава да влизат в помещението и да създават суматоха.

    А кога можем да си тръгнем от фирменото коледно парти?
    По принцип е редно в поканата за коледно парти да бъде указан и краен час. В случай че такъв не е посочен, се съобразяваме със законите на бизнес етикета – изчакваме първо да си тръгне нашият шеф.

    Нагоре
    Отпечатай
     

    преди 4 часа
    Българското вино очарова Белгия, Холандия и Люксембург
    Страната ни беше почетен гост на специализираното изложение „Мегавино“
    преди 4 часа
    Привличаме туристи с 12 винено-кулинарни дестинации
    Над 6,5 млн. е общият брой посещения на чуждестранни туристи в България за първите осем месеца на 2017
    преди 24 часа
    Аутсорсинг индустрията у нас с двуцифрен ръст
    Освен в София индустрията на изнесените услуги се развива и в по-големите градове като Пловдив, Бургас и Варна
    преди 24 часа
    Google ще плаща на хакери
    Те ще имат задачата да търсят проблеми в приложения за Android