сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7272 прочитания

    Как бъдещите предприемачи да привлекат съмишленици?

    За представянето на идеи по време на събития като StartUp уикенд, вижте какво сподели Шира Абел, маркетинг специалист, пред Economy.bg
    13 ноември 2013, 12:33 a+ a- a

    Шира Абел е изпълнителен директор на Hunter & Bard – маркетинг агенция, специализирала се в обслужването на стартиращите компании. Преподава маркетинг в Jaffa Academic College, Тел Авив. Свързахме се с нея, за да ни разкаже какво е важно, когато представяме идеите си на събития, насочени към млади предприемачи.

    Шира Абел ще бъде лектор по време на StartUp конференция, която ще се проведе в края на месец ноември. Повече за събитието може да видите тук.

    Г-жо Абел, Вие редовно се включвате в събития, насочени към предприемачи - било то в ролята на ментор, съдия или участник. Какъв тип идеи се радват на най-голям интерес?
    В началото на 2013 журирах StartUp уикенд в Атина, Гърция. Любопитното беше, че идеите, които аз намирах за най-интересни и по стечение на обстоятелствата бяха представени от жени, не бяха особено популярни сред участниците и трудно се превърнаха в основа за сформиране на екип. Наложи се да говоря с двама души, за да подкрепят идеята на една от дамите.

    А с какво Ви спечели Вас тази идея?
    Аз се вълнувам от бизнес модела. Не е задължително да избера идеята, която е „по-секси”. Представянията, свързани със социалните мрежи, и някои от „секси” идеите лесно си намериха хора. Някои от идеите, които всъщност имаха най-добрите бизнес модели, не се сториха толкова привлекателни на останалите.

    Смятате ли, че хората на StartUp уикендите са склонни да пренебрегват бизнес модела зад дадена идея?
    Не мисля, че става въпрос за тези събития. Мисля, че е тенденция на пазара. Мисля, че тази тенденция се променя. Със сигурност това се случва в Израел. Миналата година на почти всички стартъп конференции, на които ходих в Израел, масово представяния бяха с B2C насоченост. Те може и да нямат най-ясния бизнес модел, по-трудно е да се реализират, но също така са по-секси. Става въпрос за неща, с които човек обикновено е по-запознат, неща, които приятелите му могат да използват.

    Има ли промяна в тази тенденция и наблюдава ли засилване на интереса към продукти, насочени към бизнеса?
    Абсолютно. Тази година по време на една от конференциите бе поставено изискването идеите да бъдат за бизнеси, които могат да се разраснат и да достигнат оценка 100 млн. долара. 80% от компаниите предложиха B2B решения.

    Върху какво е добре да акцентират хората, когато представят идеята и се стремят да сформират екип?
    Преди всичко друго трябва да обясните защо искате да реализирате своята идея. При една стартираща компания хората правят много лични жертви – посвещават времето си, отказват се от потенциални по-високи доходи. Разбира се, има и плюсове - натрупания опит и чувството на удовлетворение. Ето защо Вашето „защо” трябва да ги удовлетворява. Хубаво е и да споделите визията си за компанията. „Правя това, понеже...Визията ми е да порасна и да бъда тук”.

    Трябва ли да се стремим да бъде по-конкретни?
    В самото начало на StartUp уикенда участниците не разполагат с много време и второ, всъщност не са съвсем наясно с идеята си. Съвсем нормално е да не разполагат с напълно избистрена концепция. Не това е идеята на събитието, със сигурност не трябва да са направили всичко предварително. Идеята трябва да е нещо достатъчно просто, така че да могат да създадат прототип до края на уикенда.

    Добра идея ли е при представянето да коментираме стила си на работа?
    Това създава очаквания. Така че, ако ще казвате, че с вас се работи лесно, дано да бъде така. Имайте предвид, че когато е под стрес и не си доспива, защото се опитва да създаде продукт и иска да победи, е учудващо какви страни на характера си показва човек. Лично аз бих пропуснала тази част. Освен това може да кажете, че сте сговорчив , но някой може да интерпретира това като „мързелив съм”. Така че винаги присъства и интерпретацията на това, което казвате, спрямо това, което всъщност имате предвид. Акцентирайте върху ентусиазма и енергийния си заряд.

    Какво би направило лошо впечатление при представянето на идеята през първия ден на StartUp уикенда?
    Слабият енергиен заряд. Някои участници изглеждат прекалено стресирани и не съумяват да предадат целия си ентусиазъм. Не бива да подхождате със снизхождение към идеите си и да се подценявате, казвайки: „Това може и да не е най-подходящото нещо за тук, но...” или „Не знам как ви се струва идеята, но...”

    Трябва ли да се стремим да бъдем забавни, когато представяме своята идея?
    Ако сте забавни по природа, не го потискайте. Но не се стремете да бъдете по-забавни, отколкото сте.

    Колко важна е невербалната комуникация по време на представянето на идеята по време на стартъп уикенда и върху какво трябва да работят участниците повече?
    Ами изключително важна е. Участниците се прегърбват, изглеждат неуверени, не гледат към хората. Ще споделя полезна практика, на която обучавам своите курсисти – вдигнете ръцете си широко разтворени за 2 минути, преди да представите идеята си. Това е жест, който хората правят, когато се чувстват победители. В сила е и обратната връзка. Когато задържите ръцете си в тази поза, в тялото ви ще настъпят процеси, които ще подадат сигнал на мозъка ви, че се чувствате като победители. Ще изглеждате по-самоуверени. Бих посъветвала още участниците да говорят ясно, стегнато. Осъзнайте, че имате времева рамка. По-добре да сте по-кратки.

    Какво се случва, след като участниците представят своята идея?
    Много е просто. По време на StartUp уикендите отивате и представяте своята идея, а хората идват при вас след това и вие ги питате в какво са най-добри. Искате да имате в екипа си поне един програмист. Ако успеете да привлечете дизайнер – фантастично. По време на тези събития има ментори. Така че, ако не успеете да привлечете дизайнер в екипа си, намерете си ментор с такъв профил и се опитайте да използвате колкото се може повече от неговото време. Искате някой, който е добър в маркетинг и някой, който има опит в бизнес развитие. Oбикновено това е един и същ човек. Трябва да имате нещо създадено до края на уикенда. Някакъв продукт, отпечатък. С това на ум просто питайте хората какво правят.

    Повече за предстоящия StartUp уикенд вижте тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 5 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 6 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 6 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 8 часа
    преди 11 часа