четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11238 прочитания

    Страстта да решиш значим проблем е ключът към успешното предприемачество

    Защо винаги трябва да имаме резервен бизнес план - Джон Мълинс, професор по мениджмънт в London Business School, пред Economy.bg
    27 март 2014, 16:12 a+ a- a

    Джон Мълинс е професор по мениджмънт в едно от най-добрите бизнес училища в света - London Business School. Има 20-годишен опит в управлението на компании в ритейл индустрията. Автор е на четири книги, сред които The New Business Road Test: What Entrepreneurs and Executives Should Do Before Writing a Business Plan и Getting to Plan B, която е обявена за една от най-добрите книги на 2009 в класацията на BusinessWeek и INC Magazine. Публикувал е множество статии в издания, като Harvard Business Review, MIT Sloan Management Review и Journal of Product Innovation Management. Мълинс е чест лектор на предприемачески конференции в цял свят.

    Разговаряхме с г-н Мълинс в рамките на конференцията SEE Growth Summit 2014, на която той беше един от лекторите.

    Защо първата бизнес идея рядко се оказва успешна?

    Г-н Мълинс, винаги ли план A се оказва неработещ?
    Хората винаги ме питат дали им трябва резервен план, независимо дали ще е план B, C, D. Понякога план A е работещ. Но в повечето случаи се налага той да бъде ревизиран. Например може да се окаже, че ти трябва различен клиент, различно предназначение на продукта или различен екип. Така че в повечето случаи, ако искаш бързо да растеш, ще трябва да преминеш от план A към план B.

    Защо се случва така?
    Защото живеем в променлив свят. Условията, в които се намира бизнесът ни сега, ни кара да мислим, че моделът ни ще работи. Но той не се оказва постоянно ефективен. Пазарите се променят, хората се променят, конкурентната среда се променя. Нашето разбиране за пазара също се променя.

    Как можем да сме сигурни, че план B или следващите ще сработят в тази променяща се среда?
    Хората постоянно ме питат как мога да съм сигурен, че следващият ми план ще сработи. За да си сигурен, че който и да е план ще работи, трябва да измерваш прогреса си. Правиш табло и отбелязваш кои са най-важните хипотези за развитие на бизнеса ти. Те ще ти подскажат дали бизнесът ти върви в правилната посока.

    Какво прави успешен даден предприемач?

    В кой момент предприемачът трябва да спре и да прецени дали план A работи?
    Много предприемачи сляпо вярват в идеята си. Това, което съветвам тези, с които работя, е да подхождат със страст към проблемите, които искат да решат. Да решат истински проблем. Не нещо, което харесват, а нещо, което е истинско предизвикателство. Стив Джобс например открива големия проблем, който музикалната индустрия изпитва, а именно, че продуктите й се крадат. Така че стъпките са: намери голям проблем и подходи със страст към решаването му. Но това е различно от това да изпитваш страст към твоето решение на този проблем. Може би първоначалното ти решение не е точното и ти трябва да го промениш. Но да подходиш със страст към решаването на значим проблем според мен е ключът, за да си успешен предприемач.

    За любовта към първата идея и упорството да се откажем от нея

    Защо на предприемачите им е толкова трудно да се откажат от първата си идея?
    Защото всички ние се вълнуваме от идеите си и се влюбваме в тях. Според мен ключът да си способен да преминеш нататък, ако план А не работи, е, да мериш прогреса си, за да имаш данни, които да ти дадат яснота как се движиш. Това е първото важно нещо. Второто е, да си отворен и гъвкав човек, който се оглежда за възможности, какво ще стане в Европа, как ще се развие икономиката в Източна Европа. Да се опиташ да мислиш една стъпка напред, за да си подготвен за утре.

    По-лесно ли се отказваш от следващите планове, след като веднъж си го правил?
    Хората често ме питат колко е трудно да си предприемач. Много е трудно да изградиш процъфтяващ и бързо растящ бизнес. Трудно е, защото ти трябват подходящи хора, трябва да намериш наистина сериозен проблем за потребителите и после да намериш добро решение на този проблем. Ако беше лесно, всеки би се занимавал с бизнес и всяка компания би растяла бързо.

    Вие лично имали ли сте желание и опитвали ли сте да стартирате свой бизнес?
    Да, имал съм три компании. 20 години се занимавах с търговия на дребно в САЩ. Печелил съм, губил съм. Така че имам опит. Но така се учи човек. Хубавото да си предприемач в Северна Америка е, че ако първия път не успееш, ставаш, отърсваш се и започваш отново. Това е едно от нещата, които трябва да създадем в Европа.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 7 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 8 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 9 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 12 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк