петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    15876 прочитания

    Как да изберем коуч?

    Какво е важно да попитаме, какво да очакваме като резултат и колко типично струва една коучинг сесия, споделя Милена Хаджииванова, управляващ директор H-Vision
    30 юли 2015, 11:03 a+ a- a

    Милена Хаджииванова, управляващ директор H-Vision

    Мислете за коуча като за ваш треньор. За всички, които са се занимавали със спорт, това е много лесна аналогия. Това е човекът, който е сигурен, че вие носите потенциал, и неговата роля е да ви помогне да разгърнете този потенциал, независимо дали става въпрос за професионално, или за личностно израстване.

    Процесът стартира от вас самите. 
    Най-ценното е да познавате себе си, своите потребности, желания и търсения. Да знаете точно какво очаквате да постигнете от срещите си коуча. Защото коучингът е водене към някаква цел и в никакъв случай не е терапия, тренинг, менторство, консултиране

    Милена Хаджииванова е основател и управител на консултантска компания H-Vision. 

    Тя има 17 години опит и професионална изява в различни области, свързани с развитие на човешкия капитал и стратегически HR мениджмънт.

    Милена Хаджииванова е психолог по образование, с магистърска степен по говорна терапия и магистър по клинична психология. Притежава диплома за Certified Professional Coach по системата FWI’s Coaching System. Като надграждане и допълнителна специализация, свързана с коучинг практиката, Милена Хаджииванова към момента преминава и сертификация на Noble Manhattan, по програмата Executive and Corporate Coach Diploma, с акредитация от International Institute of Coaching and Mentoring and The Institute of Leadership & Management (ILM). 

    Преди да търсите коуч – дефинирайте за себе си каква е вашата настояща потребност. 

    Искате да работите с някаква тема, която ви създава трудност, да направите някаква промяна – в професионален или личен контекст, искате да развивате ново умение, да „отработите” старо преживяване?  От тази искреност към себе си и яснота на заявката – ще се предопредели и изборът на подходящия инструмент за вас. Коучингът е само една от възможностите и не е приложим за всяка ситуация.

    Преди да изберете  своя „треньор”, бихте искали да се уверите, че именно той е за вас, че вашата личност го интересува.

    Какво е важно да попитаме, когато разговаряме с коуч?
    Изборът на коуч в голяма степен наподобява избора на лекар. Има две  основни неща, за които да следите. Едното е професионалната подготвеност, другото е личностното напасване. По отношение на професионалната експертиза – въпросът не е никак за подценяване. Предвид актуалността на темата, много хора назовават себе си с името „коуч“ – в най-различни направления. Наскоро чух дори за „Make Up Coach”. 

    Когато говорим за работа с хора обаче, трябва да сме сериозни. При коучинга има доста работа с фини и интимни зони от човешката психика и коучът трябва да е професионално подготвен за това. 

    Как да се убедим, че коучът има опит и е професионалист?
    Избирайки коуч, добре е да попитате за сертификати и членства в коучинг общности. Попитайте още:

    ...за предишен опит...

    ...за специализация в различните видове коучинг (executive coaching, life coaching)

    …за неговото виждане относно възможните ползи за вас от коучинга.

    Дори начинът на изразяване и начинът, по който ви кара да се чувствате, е ориентир за вас – дали да се доверите.

    Как  да се убедим, че е е подходящ за нас?
    Оставете се усещането да ви води. Ако се чувствате добре още при първия разговор с него, когато договаряте процеса – продължете нататък.

    Със сигурност добрият коуч за мен има житейска зрялост и подходяща нагласа. Той трябва да може да „отстъпи” от собственото си его, за да е в полза на клиента си. Трябва да може да изслушва, да задава точните въпроси, да се „скачва” с вас. Това са неща, които на пръв поглед изглеждат лесни, но всъщност – съвсем не са. Точно те отличават истинските професионалисти от тези, които просто са научили няколко техники и имат записано „коуч” във визитката си.

    Подходящият за вас коуч трябва да се интересува от…ВАС!

    Ключово умение за коуча е да е способен да ви създаде усещане за доверие. Само наличието на такава връзка може да създаде предпоставки за постигането на целите на коучинга.

    Какво да очакваме като резултат от срещиите с коуча, на когото сме се спрели? 
    Промяна. Често коучингът е свързан с процеси на промяна, които в началото носят немалка доза неудовлетвореност. Този дискомфорт трябва да бъде преодолян, за да се постигнат целите.

    Всеки коучинг проект започва с дефиниране на заявка. Това дава и добри измерители за ефективността на срещите и на процеса. Ако вие постигате дефинираните цели и чувствате промяна – процесът е успешен. При всички случаи честата смяна на коуч не е във ваш интерес. Затова по-добре отделете повече време, преди да изберете с кого да работите, но после бъдете постоянни и участвайте ангажирано в процеса, дори и някои от нещата, които се случват, да не ви харесват.

    Колко е нормално да струва една коучинг сесия?
    В областта, в която аз работя, а именно executive coaching, има някакви финансови рамки, които стартират от около 100 и достигат до около 300-400 евро за коучинг сесия, която продължава между час и час и половина. Цената до голяма степен зависи от експертизата на коуча, от неговия опит, от формата, в който работи.

    Трябва да се има предвид обаче, че коучинг пазарът у нас е доста нерегулиран. Това касае до голяма степен и цените за коучинг услугите. Именно това е една от причините, които ме подтикнаха да стана основател на български коучинг портал Coach.BG. Идеята на екипа ни е да улесним потребителите на коучинг услуга да намерят подходящия коуч, да се ориентират в коучинг направленията, в цените. 

    Целим да популяризираме коучинга по правилния начин – да има достатъчно информация, статии, актуални събития, асоциации, доставчици -  за различните направления. Самите коучове ще бъдат представяни през видео, както и ще могат да бъдат рейтинговани. Ще имат възможност да отправят послание към потенциалните си клиенти, така че изборът да бъде максимално улеснен и информиран.

    Нашата надежда е по този начин да направим професионалната коучинг услуга по-популярна и използвана, защото коучингът е подход, който може да донесе много ползи за всеки един човек, който иска да се развива.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 10 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 10 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 17 часа
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство
    преди 18 часа
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава