Вижте каква е бизнес философията на китайския гигант Alibaba
Alibaba не е типично име за китайска компания. Точно както и нейният основател, Джак Ма, бивш учител по английски език, не е типичен корпоративен магнат. Въпреки това компанията, която Джак създава, е дом на най-големия виртуален търговски мол в света, който скоро ще изпревари Walmart по количество продадени стоки.
Може би най-известният урок на Джак се знае наизуст от всички служители на Alibaba, пише Дънкан Кларк в „Alibaba – империята, която Джак Ма изгради” (Locus Publishing), която наскоро излезе в България. И урокът е: „Клиентите на първо място, служителите на второ, акционерите на трето“. Това е философията на Alibaba.
Клиентите и особено малките клиенти са на първо място в неговата мантра. На въпроса на журналиста Чарли Роуз дали вижда себе си като „апостол на малкия бизнес“ Джак се съгласява: „Аз вярвам силно. Това е моята религия“. Много малки бизнеси в Китай не просто използват уебсайтовете на Alibaba като маркетингов канал, а зависят изцяло от тях, за да съществуват. Джак винаги настоява по-голяма част от услугите да се предлагат безплатно.
Служителите идват на второ място след клиентите, но умението да мотивира своя екип да преодолява препятствията е от критично значение за успеха на Alibaba. Джо Цай без колебание ги описва като „последователи“, припомняйки си първото си впечатление от най-ранните служители на Alibaba, датиращо от 1999, когато някои от тях вече са следвали Джак в продължение на години. Ма не обрисува трудностите в розови краски пред служителите си. Едно от любимите му послания към тях и същевременно елемент от комедийния му репертоар е: „Днес положението е тежко, утре ще бъде още по-тежко, а вдругиден ще е прекрасно. За съжаление повечето хора ще умрат утре вечер“. Целта на Alibaba да оцелее в продължение на 120 години може да се вижда странна на хората извън компанията, но не и на служителите ѝ, особено на Aliren („хората на Ali”) - онези, които са в компанията в продължение на повече от три години. За тях това е общоприета част от фирмената култура.
Акционерите са трети по приоритет в класацията на Джак, защото той отказва да бъде отклонен от големите си амбиции заради краткосрочна печалба. Обича да се шегува публично със своите акционери и инвеститори, което е начин да подобри репутацията си на необикновен работодател пред служителите си и обществеността. Когато през 2009 г. Цената на акциите на първия бизнес на Alibaba, alibaba.com, започва да пада на фондовата борса, Джак кани служителите на компанията на събрание, организирано като рокконцерт: „Нека инвеститорите от Уолстрийт ни прокълнат, ако така искат!“. Твърде типично поведение на изпълнителен директор на публично предлагана компания.
Въпреки популистката риторика обаче Джак периодично предоставя възможност на служителите и дългосрочните акционери – средно веднъж на четири години – да реализират печалба, като продадат акциите си. Инвеститорите, подкрепили Alibaba в ранните години на компанията и останали с нея, биват щедро възнаградени, далеч повече от онези публични инвеститори, закупили акции след пиковата стойност на първичното им публично предлагане.