сряда, 17 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9244 прочитания

    Ираван Хира: Предимството на хората ще бъде тяхното въображение

    За качествата на бъдещето и нуждата от промяна в образованието вижте какво сподели генералният директор на Hewlett Packard Enterprisе България
    17 ноември 2017, 14:30 a+ a- a

    Редица проучвания сочат, че през следващото десетилетие милиони работни места ще бъдат автоматизирани. Кои качества ще се превърнат в най-търсени и как трябва да се промени образователната система, за да бъде адекватна на промените в обществото? С тези въпроси се обърнахме към Ираван Хира, генерален директор на Hewlett Packard Enterprisе България. Поводът за нашата среща е международният форум под надслов „Investing in Europe’s Transformers“, в който г-н Хира ще вземе участие. Събитието се организира от „Джуниър Ачийвмънт България“ и ще се състои на 29 ноември във филмово студио „Ню Бояна“ от 15:00 до 18:30 часа.

    Г-н Хира, как ще се променят търсените от бизнеса ключови умения през следващите години?
    Живеем във време, в което всичко се променя. Начинът, по който сме работили и по който ще работим, ще бъде съвсем различен. Начинът, по който сме комуникирали едно време и ще комуникираме в бъдеще, е съвсем различен. Това, което прави хората уникални, е възможността да създават, визията за нещата. Очаквам в бъдеще да се търсят най-вече тези качества, които роботите няма да притежават: инициативност, съзидателност, въображение. Трябва да развиваме тези качества, защото ние, като хора, ще се конкурираме с машините.

    Какви качества ще се търсят занапред и в кои професии хората няма да бъдат заменени от машини? Вижте какво сподели Ираван Хира, генерален директор на Hewlett Packard Enterprisе България

    Често хората остават с впечатлението, че тази промяна е сигурна, но ще се реализира след 20-30 години. В какъв срок очаквате замяната на хора с алгоритми и машини да стане масово явление?
    Не мога да се ангажирам с време, но това ще бъде в нашия живот, т.е. няма да бъде в бъдещето. Бъдещето вече е факт. И вече до голяма степен машините заменят хората.

    В кои професии хората няма да бъдат заменени от машини?
    Голяма част от професиите, които ние наричаме „повторяеми“ или „транзакционни“ ще бъдат заменени с компютри. С две думи професиите, които в момента са чисто механични.  И това ще стане в рамките на следващите няколко години. Машините могат да разпознават контури, да видят, но те не могат ясно да очертаят детайли. Машините могат да взимат много рационални решения на базата на различни алгоритми, но те не могат да взимат решения на базата на емоция, на базата на етични модели. Така че голяма част от тези изисквания ще залегнат в професиите на бъдещето. Процесите, в които се иска въображение, креативност, да се вложат човешка емоция и етичен модел – това ще бъдат професиите, които няма да бъдат заменени от роботи и машини. Това ще бъдат професиите, които ще се търсят най-вече.

    Ще се засили ли значението на предприемаческата култура вътре в големите организации? Вижте какво сподели сподели Ираван Хира, генерален директор на Hewlett Packard Enterprisе България пред Economy.bg

    Могат ли машините да бъдат предприемачи и ще се засили ли значението на предприемаческата култура вътре в големите организации?
    Машините нямат въображение. Машините много добре повтарят и те ще повтарят наученото или това, което сами се научат или ние ги научим. Оказва се, че конкурентното предимство на хората ще бъдат въображението и генерирането на идеите. А предприемачеството е точно това - да имаш идея и да я реализираш. В предприемачеството не всичко изглежда ясно от първия ден. Трябва да може да се поеме  риск. Машините обикновено пресмятат този риск и преценяват дали да го направят. При хората има т.нар. интуиция. Не всичко изглежда добре пресметнато, добре начертано, обаче вътре имаме усещането, че трябва да се направи това нещо. Така че именно предприемачеството ще бъде едно от основните неща, които ще ни отличават от машините. Най-големият ни конкурент е времето. Времето е много ограничено. То може да бъде най-големият ни съюзник, ако се възползваме и излезем първи и обратно -това може да бъде най-големият конкурент. Страхотна идея, перфектно обмислена, но късно появила се на пазара просто няма как да се справи.

    Как се справят с промяната големите организации? Вижте какво сподели сподели Ираван Хира, генерален директор на Hewlett Packard Enterprisе България пред Economy.bg

    Как се справяте с тази промяна в големите организации. Какво ще се случи с всички тези хора, чиито функции ще бъдат постепенно автоматизирани?
    Ние сме в константна промяна, постоянно развитие. Преди години беше прието на няколко години да се прави реформа, да се правят разни реорганизации. След което нещата се поуспокояваха. В момента ние сме в неспирна промяна, всеки ден. Не говорим всяка година, говорим всеки ден, защото пазарът е много променлив. И това, което може би се опитваме наистина да възпитаваме и съответно да наложим е т.нар. корпоративна култура, която се изгражда на три основни ценности. На първо място, разбира се, работа в екип, т.е. партньорство. Защото вече няма нито една организация, нито един индивид колкото и да е със свръхкачества, който може да се справи с всичките предизвикателства на днешния ден. Второто нещо е иновативнсост, т.е. трябва да създаваме врати, които водят към бъдещето. Бъдеще, което не познаваме. За да бъде успешен един бизнес, трябва да бъде иновативен. Защото говорихме за повторяемостта. Всяко нещо може да се изкопира. Днес от конкуренти, които имат по-голяма възможност, утре от машините. За да бъдем една-две крачки пред конкурентите, ние трябва да създаваме тенденциите, ние трябва да създаваме продуктите. Така че иновативност се оказва вторият елемент. И не на последно място, това е действието. Много често анализираме, мислим и докато не сме на 100% сигурни, не тръгваме. На първо място може би да трябва да имаме голямата картина. Трябва да имаме идея какво искаме да направим. И вместо да мислим кое е правилно, кое не, наистина да излезем. Да прекрачим прага, да направим крачките, да видим правилните ли са тия крачки, да коригираме, ако не са правилни и да вървим напред. Тези три ценности се опитваме да наложим все повече в нашата компания и оттук нататък съвсем нормално е корпоративната култура на нашите служители да ги направи много конкурентни.

    Какво трябва да се промени в образователната система? Вижте какво сподели сподели Ираван Хира, генерален директор на Hewlett Packard Enterprisе България пред Economy.bg

    Адекватна ли е съвременната образователна система с оглед развитието на качествата, които ще бъдат търсени в бъдеще?
    Трябва да се промени начинът на образование. Говорим за еволюция. Образователната система е направена и е еволюирала през всичките тези години, за да може да отговаря на потребностите. Това, което се търси, съответно да бъде създадено. Очевидно с навлизането на новите технологии и тази трансформация на обществото  образованието остава една, да не казвам две, крачки назад.  В момента се дава възможност на учениците да научат неща, да ги запомнят и да ги възпроизведат. Не искам да кажа, че в днешната ни образователна система няма въображение, но може би то не е водещо. Водещо е да научиш темата. Съответно правилно да я повториш. Да научиш формулите, съответно правилно да ги приложиш. Един пример, ако отидеш на изпит, ти забраняват всякакъв достъп до интернет. Защо? Мисля, че информацията е толкова много и достъпна. Децата трябва да се научат да търсят тази информация. Нека да им се даде възможност да решават задачата на базата на проект. Така както ще бъде в истинския живот. Да имат възможност да ползват интернет, да ползват калкулатори, да ползват всякакви помагала, които да им дават тази информация. И фактически, благодарение на тези неща, да могат наистина да търсят уникалното решение. Това трябва да се доразвие в образователната система: поемането на инцииатива, работене с голям набор от информация, с различни източници и оттук нататък поемането на някакъв риск. Трябва да се поощрява в училище правене на грешки. Това нещо го няма. Да получим двойка в общи линии се разглежда като най-лошото нещо. Напротив хубаво е. И в бизнеса получаваме двойки. Няма нито една компания, която от първия си ден да е получила шестица веднага. Знаете, има неуспешен продукт. След това се взимат уроците. Втори опит. Трети опит. И вече чак на четвърти-пети опит наистина компанията успява да се научи от грешките и да направи този пробив, за който мечтае.

    Ще участвате в една от дискусиите по време на форума „Investing in Europe’s Transformers“, организиран от Джуниър Ачийвмънт България. Какво ще чуят хората от вас?
    Това, което последните години вече, да не кажа десетилетия, Джуниър Ачийвмънт се опитва, а и институциите и бизнеса да правят съвместно, е наистина да доразвиват образованието. Да подготвят образователната система и да ѝ помагат, така че тя наистина да предава тези умения, тези знания, от които ще имат нужда и обществото, и икономиката. Тази конференция е наистина обсъждане на различни варианти, различни опции, добри практики, съответно идеи, които някои от нас имат. Да се види в един такъв широк форум кое може би е най-доброто и най-адекватното за нашата страна.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ЕК пуска 35 500 безплатни билета за 18-годишните, за да обиколят Европа
    Кандидатстването започва днес и ще приключи на 30 април
    преди 9 часа
    В София ще се състои кръгла маса за електронната търговия в ЕС
    „Бъдещето на електронната търговия в Европейския съюз“ ще се проведе на 29 април
    преди 10 часа
    Двуцифрен ръст в ползването на услугата Executive Search у нас през 2023 спрямо 2020 
    Транспорт и логистика е секторът с най-голям ръст в ползването на директното търсене за мениджърски позиции, според анализа на БЕСА
    преди 11 часа
    БАКБ придобива Токуда банк
    Очаква се регулаторно одобрение на сделката
    преди 14 часа
    България в ЕС: Повече инвестиции и по-високи доходи
    Износът на стоки от България в ЕС достига 31 млрд. евро през 2022, отчита доклад на ИПИ