четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9874 прочитания

    Как да потушим конфликт?

    Повечето хора се фокусират върху проблема, а не кой и защо нагнетява обстановката, твърди Марк Де Турк - обучител и треньор на мениджъри
    12 юли 2012, 17:42 a+ a- a

    „За съжаление конфликти съществуват откакто съществуват хората. Но ние можем не само да ги управляваме, но и да ги предотвратим”, твърди Марк Де Турк - обучител  и треньор на мениджъри с повече от 20 години опит. Според него  най-важният въпрос е „Как се заражда конфликта?” Веднъж открили истинската причина, която стои зад този конфликт, той може да се разреши много бързо.

    Марк де Турк е роден в Брюксел, а в България пристига в края на 2004 като директор на проект по програма ФАР за модернизиране на човешките ресурси в Министерски съвет. Проектът приключва успешно и през 2007 открива офис в България на компанията IDEAS free boss, която основава през 1993. Едно от обученията, които води, е за управление на конфликти по стандарт на „Модел на  Административно Ноу-Хау и Хъбърд Мениджмънт Система”, по които работят над 120 000 компании в цял свят, сред които Cisco Systems, HP, Apple, Toyota, Nissan и други.

    Във всяка компания се случва да се зароди конфликт поради различни причини. Могат ли да се управляват?

    Г-н Де Турк, във всяка компания се случва да се зароди конфликт поради различни причини. Кажете как мениджърите да реагират в тази ситуация и да потушат напрежението?
    Първо, има нещо много важно. Когато има конфликт между двама души или две нации, или две компании, винаги има активна трета страна, която го създава. Затова е важно да си отворите очите. Това важи за компаниите, за отношенията в една двойка, за отношенията между две държави. Когато има конфликт, повечето хора се фокусират върху проблема и се стремят да го разберат. Разбира се, има причини, заради които един човек може да не е не е съгласен с друг, но ако конфликтът продължава, то тогава има трета страна. Това означава, че има човек или компания, която отива при едната страна и казва нещо, след това отива при другата и казва друго. Така двете страни изпадат в конфликт. Това е ключов момент. Когато има конфликт и искате да го разрешите завинаги, а не за пет минути, един час или една седмица, то трябва да погледнете малко по-надалеч и да се опитате да видите кой би могъл да бъде третата страна. Кой  би имал интерес  тези две страни да изпаднат в конфликт? С правилните въпроси това може да се разбере.

    Какви са най-често мотивите на тази „трета страна” и как да открием кой всъщност поражда този конфликт?
    Може да има много причини. Аз консултирам около 800 компании и съм водил обучения на над 17000 мениджъри. Това, което съм виждал, е, че понякога конфликтите се зараждат заради доставчик, който иска специална цена. Клиент, който не е много щастлив от работата си с компанията. Конкуренти, които се обаждат на секретарката на компанията, споделят й някой  слух, след това се обаждат на друга компания и пускат друг слух.  Самите хора в компанията също. Може някой да е твърде амбициозен, да се стреми към позицията на друг. Винаги обаче има трета страна. И знаейки веднъж това броят на конфликтите намалява много бързо.

    Как да открием кой поражда този конфликт?

    Как обаче да разберем кой стои зад конфликта?
    Представете си, че между двама души има конфликт. Вместо да се взирате в проблема, отидете при единият и му задайте няколко въпроса. Започнете с „Някой каза ли ти нещо?” След това отидете при другия човек. Изпозвайте абсолютно същите въпроси и ги задайте със същите думи. С няколко специфични въпроса и двамата ще започнат да осъзнават, че всъщност Благой например им е казал това. Така големят проблем на конфликта е разрешен.

    Какво следва? Така не създаваме ли поредния конфликт с този човек?
    Отидете и говорете с него. Нека се замислим защо хората създават конфликти? Конфликтите стартират със слухове и негативни мнения. И след като осъзнаете кой е първоизточникът, отидете при него и открийте причината поради която третата страна го е направила.  Винаги има основателна причина. Хората не правят нещо просто така. Те действат целенасочено. Понякога намерението може да е добронамерено, но невинаги и последствията. Какво означава това? Конфликтът може да бъде създаден от човек, който не е задължително да е имал лоши намерения. Може да го е направил, защото не е разбрал нещо или е пропуснал важна информация. Това не означава, че е лош човек. Всъщност едва 2,5% от хората на тази планета са антисоциални. Останалите имат правилни намерения, но не задължително и правилното разбиране. Един много красноречив пример е двойка с дете, която се развежда. Детето през уикенда е с бащата, а през останалото време - с майката. Детето не е лошо, но понякога се озовават в основата на конфликт и е в ролята на третата страна просто заради реакциите си.  Например отива при майка си и казва: „За рождения си ден получих страхотен подарък от татко”. Майката веднага си мисли – „Моят не е достатъчно добър”. След това отива при баща си и казва: „С мама винаги мога да ям шоколад” и конфликтът между майката и бащата е вече зароден. Същото е и в една компания.

    Защо хората създават конфликти?

    Много често конфликтите са емоционални, а не се зараждат по рационални причини. Между хората има напрежение поради ревност, конкуренция. В такива случаи, когато е ясно защо има напрежение, но то се базира на емоции, как да реагираме?
    В такава ситуация хората могат да крещят и викат,  емоциите им силно варират . Разбира се, това създава много повече проблеми.  За да разрешите конфликт между хора, които са много емоционални, първо, трябва да сте много концентрирани и да следите всички реакции. Попитайте човека защо счита, че е прав. Когато двама души се карат, то зад тези реакция е желанието им да бъдат прави. Всеки човек на тази планета - от ескимосите до китайците, иска да бъде прав. И когато човек не се чувства по този начин - реакции избиват. Затова в подобна ситуация трябва да дадете усещането на човека, че е прав. Попитайте го какво мисли, за да излее емоциите си и да се отърси от напрежението.

    Вие съветвате да има открита комуникация?
    Да, това е най-доброто. Най-лошото, което можете да направите, е да не комуникирате.

    Когато между двама души има конфликт, който създава напрежение у останалите и е проблем за компанията, не е ли по-добре единият да бъде освободен?
    Първо трябва да говорите с хората. Да разберете какви са причините за този конфликт. Не бързайте да уволнявате. Ще ви дам пример. Конкурентна компания се обажда на вашата секретарка й и казват, че при вас има финансов проблем и заплатите този месец ще се забавят. Секретарката споделя новината с маркетинг мениджъра. Маркетинг мениджърът отива при финансовия мениджър и му вдига скандал. Вие сте мениджър на компанията и виждате, че цари напрежение. Ако бързате да уволнявате, можете да махнете и тримата – и финансовия мениджър, и маркетинг мениджъра, и секретарката. Тогава обаче кой ще работи? Това, което трябва да направите е да попитате финансовия мениджър от къде знае, че има проблем със заплатите, оттам маркетинг мениджърът откъде го е чул. Така ще стигнете до секретарката, която ще се сети, че са й се обадили от конкурентна компания. Тя не е лош човек, не го е направила с лоши намерения, но такива са били последствията. Разбира се, ако говорим за продължителен конфликт и напрежение между двама души, което тлее с месеци, е по-добре да бъдат разделени. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 15 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 16 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 16 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 18 часа
    преди 21 часа