Ефективността на общуването нараства, когато всяка от страните получава откровена обратна връзка от другата. Никой не обича да го критикуват, но ако бъде отправена дипломатично, конструктивната критика може значително да допринесе за подобряване на резултатите. В „Общуването като път към успеха“ („Колибри“) Дейл Карнеги дава някои предложения за това как да направим забележките, отправяне към другите, по-приемливи:
1. Съберете всички факти.
2. Замете се с проблема своевременно и на четири очи.
3. Фокусирайте се върху проблема, а не върху човека.
4. Започнете с искрен комплимент.
5. Първо покажете съпричастност, после критикувайте. Споделете за свои собствени подобни грешки и за това как сте ги поправили.
6. Използвайте уменията си за общуване. Не нареждайте, а правете предложения.
7. Изтъкнете ползите от промяната в поведението.
8. Завършете с позитивна нотка и с договореност за следващите стъпки.
Когато вие самите получавате критика, помнете че целта на отсрещната страна, е да ви помогне, а не да ви обвинява.
1. Запазете спокойствие и изслушайте критикуващия.
2. Потвърдете, че разбирате ситуацията.
3. Бъдете отворени за промяна и самоусъвършенстване.
4. Не се съмнявайте в добрите намерения на критикуващия.
5. Не заемайте отбранителна позиция.
6. Не се оправдавайте, само изложете фактите.
7. Благодарете на събеседника за мнението му.
8. Споразумейте се за последващите стъпки.