четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2479 прочитания

    Елизабет Гилбърт за предизвикателството да бъдеш творец

    Как хората, които практикуват творчески професии, могат да се справят с психологическото напрежение от упражняването им?
    15 октомври 2014, 14:15 a+ a- a

    „Написвайки „Яж, моли се и обичай“ и постигайки успех, вече където и да отида хората ме третират като обречена. Идват при мен и ме питат: Не се ли страхуваш, че никога няма да напишеш нещо по-добро от това? Че до края на живота си никога повече няма да напишеш книга, която така да вълнува хората?

    Същото нещо чувах и като тинейджър, когато споделях, че искам да стана писател: Не те ли е страх, че никога няма да постигнеш успех, че унижението от отхвърлянето ще те убие? Не те ли е страх, че цял живот ще работиш това и нищо няма да излезе от него?“.  

    Да, страх ме е и винаги ме е било страх. Но логично ли е някой да се страхува от работата, заради която смята, че е дошъл на тази Земя?“

    Елизабет Гилбърт става известна по цял свят с мемоарния си роман „Яж, моли се и обичай“, в който разказва за едногодишното си пътешествие из Италия, Индия и остров Бали. Книгата се превръща в бестселър и е филмирана през 2010 под същото име. Този успех обаче я изправя пред сериозни предизвикателства и напрежение. 

    В рамките на TED писателката разказва как успява да пренастрои цялостното си отношение към работата и да се справи с психологическото напрежение от упражняването й. 

    Всяка творческа професия поражда притеснения за психическото ни здраве, които не са така типични за останалите професии, както и притеснения относно реакцията, която работата ще предизвика у хората. И за да се справим с това, предлага Гилбърт, трябва да спрем да вярваме, че креативността и страданието са изначално свързани. Трябва да спрем да мислим хората за „гении“, а да приемем, че притежават гений, който съществува отделно от личността. Както е било в Древна Гърция и Древен Рим.

    „По онова време хората не вярвали, че креативността идва от човешките същества. Те смятали, че тя е божественият дух придружител, който идва при хората от далечен и неизвестен източник, по далечни и неизвестни причини. Гърците ги наричали демони, римляните – гении. Т.е. тя била нещо отделно от личността.  Така древният творец се предпазвал от нарцисизъм (когато работата му е брилянтна) и от разочарование (когато е провал). По време на Ренесанса обаче всичко се променило. Човекът застанал в центъра на Вселената и вече нямало място за мистични и божествени същества, които диктуват от името на божественото. Така било поставено началото на рационалния хуманизъм и хората започнали да вярват, че креативността идвала изцяло от индивида. И за пръв път в историята хората започнали да наричат този или онзи творец „гений“, а не да казват, че има гений“.  

    Но нима това трябва да е така? Вижте нейната смела и радикална идея:

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 9 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 13 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 14 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 15 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам