петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3584 прочитания

    Интернет рекламата в България отчита спад от 8% през 2014

    Вижте коментара на управителя на „Пиеро 97“ Иво Цеков за пазара на интернет реклама, онлайн видео рекламата и рекламата чрез мобилните устройства
    30 март 2015, 10:25 a+ a- a

    В брутните онлайн бюджети за реклама се отчита ръст и пазарът се оценява на 45,2 млн. лв. Но всъщност реалността е, че на нетни стойности има спад и той е около 8%. Това са данни за премиум реклама и частично реклама на клик и не включват реклама във Facebook, Google и обяви. Цифрите представи Иво Цеков – управител на медия агенция „Пиеро 97“, по време на тазгодишния „Форум на рекламата“.

    Голям дял от онлайн рекламата в България отиват във Facebook, Google и техните съпътстващи медии, като YouTube. „При тях световно се изчислява ръст от 18% за миналата година, което означава, че за България този процент е над 20%, тъй като интересът към тези мрежи в момента тук е голям”, каза Красимир Гергов – председател на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) по време на форума.

    „У нас почти всеки може да си позволи да рекламира по телевизията. Общо взето на контакт телевизията може би е най-евтината медия и това е една от причините интернет рекламата да не може като реални пари да расте особено”, счита Иво Цеков, управител на „Пиеро 97”.
    По думите му рекламодателите купуват телевизия евтино и тяхната логика е да искат да купуват другите медии още по-евтино. Малките и средни рекламодатели обаче се увеличават като присъствие и бюджети в интернет и може би това единствено донякъде оправя балансите на онлайн медиите. „За жалост агенционата дейност в бранша е на ниво битпазар, особено последните две години. Правилото е давам ви по-малко бюджети, но искам повече реклама. И рекламодателите го получават. Все по-големи отстъпки, бонус импресии, безплатни ПР материали и т.н. Това докъде ще стигне, трудно можем да кажем”, коментира още пазара на интернет реклама Иво Цеков.

    Вижте коментара на Иво Цеков за пазара на интернет реклама у нас



    Водещи рекламодатели за 2014 в интернет са били  „Теленор” заради масираната си кампания по ребрандиране, както и традиционно част от банките ПИБ, „ПроКредит“, ДСК, „Райфайзен“. При основните медийни групи няма кой знае какви промени, както и при използваните формати.

    Според данни на Google Consumer Barometer от ноември миналата година, 23% от българските онлайн потребители гледат видео на смартфоните си. Тук сме на второ място сред 45 държави, като пред нас е само Южна Корея. 33% от българските онлайн потребители използват смартфон, докато гледат телевизия. Интернет потребителите, използващи компютър, докато гледат телевизия, са 72%. По този показател сме пред Германия, Англия, САЩ, Китай, Южна Корея. 7% от българските онлайн потребители използват таблет, докато гледат телевизия. „Това е реалността към края на миналата година, което показва, че потенциал на нашия пазар има много голям, затова и Google, и Twitter  ни обръщат внимание даже и причината да е, че сме добър тестов пазар”, смята Иво Цеков.

    Онлайн видео рекламата през 2014

    „От две години очакваме бумът да се случи и сега можем да кажем, че 2014 е най-добрата със сигурност за онлайн видео рекламата в България, а тенденцията е 2015 да е още по-добра”, заяви Иво Цеков. По думите му през 2014 „Пиеро 97” е отчела ръст от 400% спрямо 2013 и макар да е ясно, че базата от 2013 е ниска, все пак е показателно за интереса към онлайн видео рекламата.

    Вижте коментара на Иво Цеков за пазара на онлайн видео рекламата у нас



    Според Цеков успешната 2014 за онлайн видео рекламата се дължи, от една страна, на усилията на медиите, които създават собствено съдържание - в най-голяма степен това са сайтовете на големите телевизии и продуцентите на телевизионно съдържание, но и на все повечето нетелевизионни медии, които инвестират в собствено видео съдържание. Освен това някои онлайн медии адаптират инвентара и метода си на продаване, от импресии и СРМ в класическите телевизионни CPP (Cost per Point) и TRP (Target rating points), с цел по-ясна аргументация пред рекламодатели, които традиционно рекламират само в телевизия.

    Друга основна причина за ръста е активирането на достъпа на българските рекламодатели в началото на 2014 до най-голямата световна видео платформа YouTube, както и проактивната им кампания.

    „Многото екстри, които предлага видео рекламата, като интерактивност, измеримост, прецизно таргетиране и 100% видимост, възможност за споделяне и т.н., както и възможността за сравнително малък допълнителен бюджет да увеличим обхвата на телевизионните реклами, ни дават увереност, че тази година ще е още по-успешна за онлайн видео рекламата”, счита Иво Цеков.

    Рекламата чрез мобилни устройства

    „Мобилните екрани вече се утвърждават като основния комуникационен уред в ежедневието ни. Всеки във всяка свободна минута е на телефона. Мобилната реклама се развива като сложен и силно персонализиран рекламен канал. Това създава огромно поле от креативност и подходи за използването на тази даденост”, каза още Иво Цеков по време на форума.
    Той цитира данни, според които мобилният интернет трафик в Англия е по-голям от този, който се генерира от лаптопите и компютрите в къщи и офисите. Прогнозите са може би до две години това да се случи и у нас.

    Вижте коментара на Иво Цеков за мобилната реклама у нас



    В България в края на миналата година е имало 3 105 000  смартфони. 1 573 000 имат таблети. Това са данни, които са потвърдени и от мобилните оператори. „За колко от тези потребители това е основният, а нерядко и единствен комуникационен екран, се надяваме да разберем с по-голяма точност тази година. Вече не стои въпросът, както беше преди две години, защо да правим мобилна реклама, въпросът е как”, счита Иво Цеков. По думите му има множество възможности и формати за достигане до потребителите чрез мобилни устройства.

    Голямото ни предимство е, че бутиковите варианти, като изработка на брандирано мобилно приложение, реклама с beacons или WiFi мрежа, в момента у нас са на много по-ниски цени за реализиране спрямо западните пазари. Въпросът е да има достатъчно далновидни клиенти, които да финансират такъв тип реклама.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 26 минути
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 29 минути
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 1 час
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове
    преди 17 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 17 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България