Стрийминг компаниите ще трябва да плащат данъци в ЕС, а геоблокирането ще бъде забранено
Европейският съюз планира да задължи компаниите, които предлагат стрийминг услуги, като Amazon и Netflix, да предлагат минимум 20% европейско съдържание. Това съобщиха агенция „Ройтерс“ и Daily Mail като се позоваха на чернови, които ще бъдат оповестени следващата седмица.
ЕС планира „основен ремонт“ на правилата за излъчване в съюза. Минималните квоти имат за цел да стимулират ротацията и финансирането на европейски филми и телевизионни предавания, коментира „Ройтерс“.
Според черновата на Директивата за аудиовизуални и медийни услуги минимум 20% от съдържанието в каталозите на стрийминг услугите ще трябва да е европейско, като освен това, то ще трябва да е и достатъчно видимо. Освен това страните-членки ще имат право да изискват от компаниите, предлагащи стрийминг услуги, да допринасят финансово за европейските продукции.
Това ще става или чрез директни инвестиции или чрез плащания в национални фондове. Държавите ще имат право да изискват тези плащания, ако компаниите предлагат услугите си на техни граждани, дори да не са базирани в конкретната държава физически.
По данни на Европейската комисия телевизионните компании инвестират около 20% от приходите си в европейски продукции, а стрийминг компаниите само 1%. Данните също така показват че европейските филми вече съставляват 27% от всички филми, а европейските предавания – 21% от всички предавания на Netflix.
Правилата в момента също изискват услугите „при поискване“ да разпространяват и промотират европейско съдържание, но без определени за това квоти. Въпреки това повече от половината страни-членки на ЕС са въвели национални квоти. За сравнение традиционните медии са задължени 50% от продукцията да е европейска.
Например във Франция компаниите, предоставящи услуги „при поискване“, са задължени 60% от съдържанието да е европейско.
Новите правила ще задължат видео платформи като YouTube да въведат предупредителни изображения за възрастов контрол при съдържанието.
Според информацията на „Ройтерс“ промените ще бъдат съобщени официално на 25 май, като тогава ще бъде представен и закон, който забранява геоблокирането. Геоблокирането е практиката, според която всеки сайт третира потребителите по различен начин в зависимост от това къде са разположени те физически (държавата, в която се намират) – препраща ги към местен сайт или забранява изобщо достъпа им до съдържание.