За една от първите пиратски радиостанции и борбата с монопола, вижте историята на известния ирландец
Ронан О‘Райли е известен с две неща – че е „пират“ и че е убедил Джордж Лейзънби да се откаже от ролята на Джеймс Бонд. Още след първия филм. Или поне така обича да се шегува със себе си О'Райли. Всъщност ирландецът не е плячкосвал кораби, вместо това интересът му е бил насочен към ефирните честоти.
Към 70-те години на 20. век регулациите във Великобритания не са позволявали свободното опериране на радиостанции, които излъчват търговско съдържание. Ронан О‘Райли е сред пионерите в тази област, създавайки радио „Каролина“.
„Каролина бе замислена с цел да се разбие монополът на британското радио и да помогне на младите изпълнители да напреднат в своята кариера. Виждайки колко далеч са готови да стигнат властите понякога, за да ни заглушат, се развихме като пристан за хората, които се опълчват на системата и до ден-днешен сме това“, посочва О‘Райли. „Силно се натъжих, когато мой много близък дойде и ми каза, че съм си пропилял живота, занимавайки се с „Каролина“. Не мисля, че създавайки нещо, което е доставило безвредно, безплатно забавление за милиони хора, в продължение на четири десетилетия, може да бъде определено като загуба“, споделя ирландецът. „Преди време казах на един журналист, аз не управлявам „Каролина“, тя ме управлява. Това се свързва с моите виждания за любящото съзнание, които описвам като хубав начин за хората да живеят и да се отнасят един с друг“, разказва още той.
Ронан О‘Райли е анархист по политически убеждения. Вярва, че държавата е прекалено силна и прекалено анонимна, като хората, част от политическата върхушка, реално не носят никаква отговорност за своите решения. Въпреки това за себе си казва, че никога не е нарушавал закона, просто е бил извън него.
Да стартира радиото го мотивира неуспешният му опит като музикален продуцент. След като прави няколко записа и се опитва да осигури пускането им по радиостанциите, открива, че всички по-големи програми работят само с определени лейбъли и нови играчи не се допускат. Тогава решава, че му трябва собствена радиостанция.
Наред с идеалистичните му възгледи начинанието му се оказва и много успешно от бизнес гледна точка. Радиостанцията била позиционирана на два кораба, пуснали котва в международни води. Скоро след стартирането си компанията му имала близо 40 рекламодатели, а радиото се излъчвало по 14 часа на ден.
Към 1965 рекламата в радиото струвала 185 паунда на минута. На седмица в радиото пристигали по близо 10 хил. писма от почитатели, а по думите на О‘Райли аудиторията на радиото е била близо 15 млн. британци.