събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4496 прочитания

    Ронан О‘Райли – човекът, който промени радиото

    За една от първите пиратски радиостанции и борбата с монопола, вижте историята на известния ирландец
    16 февруари 2017, 11:39 a+ a- a

    Ронан О‘Райли е известен с две неща – че е „пират“ и че е убедил Джордж Лейзънби да се откаже от ролята на Джеймс Бонд. Още след първия филм. Или поне така обича да се шегува със себе си О'Райли. Всъщност ирландецът не е плячкосвал кораби, вместо това интересът му е бил насочен към ефирните честоти.

    Към 70-те години на 20. век регулациите във Великобритания не са позволявали свободното опериране на радиостанции, които излъчват търговско съдържание. Ронан О‘Райли е сред пионерите в тази област, създавайки радио „Каролина“.

    „Каролина бе замислена с цел да се разбие монополът на британското радио и да помогне на младите изпълнители да напреднат в своята кариера. Виждайки колко далеч са готови да стигнат властите понякога, за да ни заглушат, се развихме като пристан за хората, които се опълчват на системата и до ден-днешен сме това“, посочва О‘Райли. „Силно се натъжих, когато мой много близък дойде и ми каза, че съм си пропилял живота, занимавайки се с „Каролина“. Не мисля, че създавайки нещо, което е доставило безвредно, безплатно забавление за милиони хора, в продължение на четири десетилетия, може да бъде определено като загуба“, споделя ирландецът. „Преди време казах на един журналист, аз не управлявам „Каролина“, тя ме управлява. Това се свързва с моите виждания за любящото съзнание, които описвам като хубав начин за хората да живеят и да се отнасят един с друг“, разказва още той.

    Ронан О‘Райли е анархист по политически убеждения. Вярва, че държавата е прекалено силна и прекалено анонимна, като хората, част от политическата върхушка, реално не носят никаква отговорност за своите решения. Въпреки това за себе си казва, че никога не е нарушавал закона, просто е бил извън него.

    Да стартира радиото го мотивира неуспешният му опит като музикален продуцент. След като прави няколко записа и се опитва да осигури пускането им по радиостанциите, открива, че всички по-големи програми работят само с определени лейбъли и нови играчи не се допускат. Тогава решава, че му трябва собствена радиостанция.

    Наред с идеалистичните му възгледи начинанието му се оказва и много успешно от бизнес гледна точка. Радиостанцията била позиционирана на два кораба, пуснали котва в международни води. Скоро след стартирането си компанията му имала близо 40 рекламодатели, а радиото се излъчвало по 14 часа на ден.

    Към 1965 рекламата в радиото струвала 185 паунда на минута. На седмица в радиото пристигали по близо 10 хил. писма от почитатели, а по думите на О‘Райли аудиторията на радиото е била близо 15 млн. британци.


    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 10 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 11 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 11 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 13 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години