четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5306 прочитания

    С кои събития от България и света ще запомним годината?

    Вижте кои са те според водещи комуникационни специалисти в България
    20 декември 2017, 16:13 a+ a- a

    С кои събития от България и света ще запомним отминаващата година? Зададохме този въпрос на водещи ПР специалисти в България. Вижте как обобщиха годината те:

    Максим Бехар, Главен изпълнителен директор на M3 Communications Group, Inc.

    В политически план това бе първата година на началото на края в системата, която по една или друга причина наричаме "демокрация". В света на социалните медии повече от ясно е, че системата има нужда от драстична промяна и през 2017 това се опитват, всеки по своему, да направят Доналд Тръмп във Вашингтон, Владимир Путин в Москва, Реждеп Ердоган в Анкара, Емануел Макрон в Париж, Виктор Орбан в Будапеща, още една дузина хора на ръководни позиции в техните държави, а от тази седмица и Себастиян Курц във Виена. Системата е разтърсвана от очевидни несъвършенства и затова все повече лидери започват да се опитват да изземват функции, които по право си принадлежаха на колективни органи.

    В медиен план целият фокус беше върху фалшивите новини, тяхното ограничаване и начините да бъдат разпознавани. Eдна от най-важните стъпки в тази насока направи Facebook, който започна масово прочистване на измислени и фалшиви профили и всички признаха единодушно нуждата от персонализиране на посланията, за да може зад тях да стоят истински хора, с истински имена и още по-истински отговорности. Чуват се гласове разпространението на фалшиви новини да се криминилизира, нещо което прогнозирам, че със сигурност ще се случи през следващите няколко години.

    В PR план, разбира се, събитието на годината беше почти докаранaта до фалит водещa британска компания Bell Pottinger, от чийто офис в Южна Африка изтекоха десетки хиляди имейл съобщения, разкриващи драстични нелоялни практики и възбуждане на междурасова омраза с цел облагодетелстване на техни клиенти.  Bell Pottinger  бе изключена от Британската PR асоциация PRCA и обявена в банкрут, тъй като клиентите масово прекратиха договорите си с нея. Този случай бе окачествен като "кръйъгълен камък" в установяването на по-етични и по-прозрачни стандарти в бизнеса, които намериха точната си формулировка в мое предложение в т. нар. Декларация от Хелзинки, приета в края на годината от Борда на Световната PR организация ICCO, чийто президент бях през изминалите две години.

    И накрая - светът на шоубизнеса и в частност Холивуд бе разстърсен от стотици, а може би хиляди истории на жени, изведнъж пробудили се със спомените си, че са били изнасилвани и или приканвани към секс от известни имена в киното или политиката. Обвиненията срешу продуцента Харви Уейнстейн предизвикаха ефекта на доминото в америрканския шоубизнес, а хаштага #metoo обозначи милиони жени от цял свят, потърпевши или заплашени от сексуалната похотливост на техни колеги или партньори в бизнеса.

    Любомир Аламанов, управляващ директор на SiteMedia Consultancy

    2017 година определено беше интересна. Бежанци, атентати, политически сътресения, Барселона, няма правителство в Германия, Тръмп пуска туитове, Мъск пуска ракети, София пуска велоалеи. Една година на тревожни събития, но и на развитие на човечеството.

    В България поредните парламентарни избори и поредния кабинет на компромиса само циментираха политическата класа. С приближаване на Европредседателството, изчезна всяка идея за политически разговор. Всеки опит някой да каже, че управляващите не се справят, е посрещнат от залп заклинания: „Защо искате да провалите Председателството, защо искате да ни изложите пред чужденците?“ Та, дано дойде и мине това Председателство, че вече ни омръзна с използването му. Отделна тема е, че вместо да се опитаме да поставяме и комуникираме наши, български проблеми, управляващите се хванаха да оправят Западните Балкани. Е, поне не е Западна Тонга, пак е по-близо. Но на фона на всичките ни нереформирани системи, проблеми и дупки в обществено-политическия живот, да се занимаваме с други държави ми се вижда странно. Годината ще се запомни и със срамното поведение на политиците. То не бяха обиди, не бяха дебили, не бяха чепове за зеле, не беше чудо. Напрежението постепенно се натрупва. Интересно ще е какво ще се случи догодина.

    Иначе бизнесът си вървеше добре. Въпреки опитите на администрацията да увеличи пречките.

    Само ще припомня цитат от Star Wars, чиято нова серия тръгна преди дни. Сенатор Палпатин изнася реч и казва, че в името на стабилността, за да има сигурност, той разпуска парламента и се обявява за Император. (“In order to ensure our security and continuing stability, the Republic will be reorganized into the first Galactic Empire, for a safe and secure society, which I assure you will last for ten thousand years.”) Просто е забавно, всички прилики са напълно случайни : )

    Д-р Александър Христов, Управляващ партньор на Параграф 42

    С отделни много ярки събития – едва ли, по-скоро ще я запомним с някои силно изразени процеси. В политиката – добрата голяма идея за либерална демокрация показа някои пробойни. През тях пък нахлуха разни екстремисти и започнаха да правят поразии.

    В икономиката – в България се усеща растеж, който обаче трябва да бъде управляван добре, понеже все повече браншове изпитват недостиг на професионалисти.

    И ако трябва да посочим само две неща, които в световен мащаб се надуха и разпространиха като пуканки, това са влиянието на криптовалутите и популизмът. Последното е много важно. Популисткото говорене на политиците, от една страна, ги приближава до хората, което вече е адски необходимо. Но от друга, допуска възможността в управлението да попаднат хора, които говорят добре, а работят зле. В почти целия Западен свят виждаме такива процеси.

    Галин Бородинов, управител на агенция PR Point

    Бих дал „отборна” номинация на всички събития и новини, свързани с тенденцията все повече да общуваме и правим бизнес онлайн. Те бяха в изобилие както никога досега - разкритията и проектите за противопоставяне на  фалшивите новини; противоречивите финансови резултати на най-големите рекламни холдинги, дължащи се най-вече на подразделенията  за „класическа” реклама; проблемът, известен като демонетизация/ Adpocalypse в Ютюб, който покрай конкретния повод всъщност показа колко важен е като канал за рекламодателите, и от друга страна – като източник на приходи за авторите на съдържание във видео платформата; конфликтът на ютюбъра с най-много последователи Пюдипай с Уолстрийт джърнъл – трансформацията на медийната среда никога не е имала толкова категорично изражение.  У нас  също - онлайн медиите разрастват своите аудитории, economy.bg е добър пример. Сътрудничеството между търговски марки и влогъри стана обичайна практика. Впечатлява успехът и на нови или по-малки интернет проекти като Майко Мила, та дори и на Котаракът Румен във ФБ. В ПР избухна темата employer branding/изграждане на работодателската марка, като следствие на станалия вече хроничен дефицит на кадри във всички сектори на българската икономика.

    Александър Дурчев, Изпълнителен директор на All Channels Communication Group

    Безспорният властелин на събитията през 2017 бе прото-героят от филма Идиокрация – Доналд Тръмп. След кампания, която институционализира полуистинните новини, всяко негово присъствие се превръщаше в разтърсващо събитие за целия свят. Сякаш лудостта обхвана целия свят – полуграмотните доведоха Брекзит, Тръмп и Ким чен Ун си мериха ракетите, а задоволените поискаха отделяне на Каталуния. Трудно ми е да кажа какво точно ще запомним от проекта Ислямска държава, но той дълго ще ни държи медийна влага.  Сякаш всички свикнахме с гърмящи бомби и размахващи ножове по улиците терористи. Даже спряхме да си слагаме съболезнователни Je-Suis флагчета на фейсбук профилите. Междувременно сякаш Европа взе да се пробужда или поне така ми се иска. Избирателите удариха звучен шамар на естаблишмънт елитите във Франция и Австрия, а скоро ще ги чуем и в Италия. Така на фона на турбулентния медиен шок и ужас, подкрепен от знайни и незнайни източници, световната икономика най-сетне се възстанови напълно и сякаш се подготвя за следващия цикличен биткойн армагедон.  

    Соня Славчева, комуникационна агенция Well Done.

    Тази година в професионален план за нас беше: предизвикателства, събития, срещи с колеги и много Well Done (надяваме се) проекти.

    Самата година не беше никак скучна – спортни подвизи, спинери, криптовалута. Докато Холивуд се тресе от скандали, а картина на Леонардо да Винчи се продаде за над 450,3 милиона долара в Ню Йорк, хиляди хора у нас и по света, продали биткойните си след първия голям срив, съжаляват, че не са поели риска и копаят във виртуалните мини (последното определено раздвижи хардуерния пазар в страната ни). Социалният живот, изместен във виртуалния свят, създаде огромно поле за развитие на фалшивите новини (един стар казус отново на фокус в медийното пространство). Бих казала, че този проблем заплашва да се превърне в своеобразен информационен тероризъм. Дори последователите на идеята, че Земята е плоска стават все по-популярни по света, а и у нас. Тъй като няма как да бъде упражнен глобален контрол върху достоверността на информацията, на практика не можем да избегнем последствията от целенасочената дезинформация. И през 2017 година продължи да битува мнението, че съобщаването на марки в ефир нарушава чистотата на медийното съдържание; докато всъщност то е въпрос на обективност и добавя стойност към отразяването на ежедневието на хората.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 9 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 10 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 10 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 12 часа
    преди 15 часа