четвъртък, 18 януари 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    959 прочитания

    Какво купуваме най-често на изплащане

    Вижте какво сподели Нели Недялкова, заместник изпълнителен директор на БНП Париба Лични Финанси, България за Economy.bg
    02 януари 2018, 14:07 a+ a- a

    През 2017 средната стойност на молбите за финансиране на покупки на изплащане е нараснала с 10%, достигайки 770 лв., а най-желаната придобивка е модел смартфон. Това стана ясно от последното издание на „Топ 10 на изплащане“ от БНП Париба Лични Финанси, България. Рейтингът класира най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа стоки, според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси, България за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на над 330 000 стоки, за които клиентите кандидатстват за покупка на изплащане през 2017 година. Около 53% от тях са за 10-те най-търсени стоки.

    Кои са водещите тенденции при потребителските кредити и какви продукти ще купуват българите на изплащане за в бъдеще? С тези въпроси се обърнахме към Нели Недялкова, заместник изпълнителен директор на БНП Париба Лични Финанси. Ето какво сподели тя пред Economy.bg:

    Г-жо Недялкова, последните няколко години традиционен фаворит в  „Топ 10 на изплащане“ бе телевизорът. Според Вас този продукт трайно ли е изместен от челната позиция или по-скоро сме свидетели на моментен пик?
    Според мен смартфонът трайно измести телевизора от върха на класацията и мисля, че в бъдеще това ще е най-търсената стока на изплащане. Още през миналата година забелязахме, че тези устройства се доближават до телевизора и за първи път, откакто изготвяме класацията, станаха №1 през лятото на 2017 г. Причините за все по-големия интерес към покупката на смартфони са няколко. На първо място, през последните години това е най-важното устройство за българите, което е непрекъснато с тях и което има почти неограничени приложения. Очевидно светът става все по-мобилен и хората искат да са в крак с тази тенденция и затова инвестират в нови мобилни телефони. Отдавна мина времето на телефонните разговори в класическия смисъл. Хората вече използват мобилните си телефони за комуникация през различни приложения, за пазаруване, за игри и дори за гледане на телевизия. Все повече хора управляват и личните си финанси и кандидатстват за кредити през смартфона си. Ще ви дам един пример – над 70% от посещенията в нашия „виртуален магазин за кредити“ са през мобилни устройства, като през тях получаваме и около 50% от молбите. Втората причина за големия интерес е бързото развитие на различните операционни системи и приложения за мобилни телефони. Всяка нова версия предполага все по-високи изисквания към смартфона и затова хората се стремят да притежават актуалните модели. Освен това, телефоните ни са подложени на сериозен риск от изпускане и счупване. Затова и се налага честата им смяна.  През тази година наблюдавахме и много сериозна разлика в броя на молбите за финансиране на покупката на смартфони и на телевизори. За мобилни телефони бяха подадени с около 5% повече молби, докато в предишни издания на класацията ни разликата се измерваше в няколкостотин бройки. Всичко това ни дава основание да прогнозираме, че смартфоните дълго време ще са на върха на класацията. Възможно е през следващото лято телевизорът да се доближи до тях заради Световното първенство по футбол, но е слабо вероятно да им отнеме първото място.

    Какъв процент от всички подадени молби за кредитиране на покупка на смартфон са за фаворита в тази група?
    Като един от лидерите на пазара на потребителско кредитиране в България, ние разполагаме с много данни, на базата на които изготвяме и класацията „Топ 10 на изплащане“. За победителя в категорията „Смартфони“ бяха около 7% от молбите, което е доста сериозен брой. Да не забравяме и, че победителят е премиум клас смартфон на цена около 1 300 лева, което показва, че хората могат да си позволят покупката на по-скъпи и по-висок клас стоки. Това се доказва и от факта, че на второ място също е премиум модел на конкурент на победителя, а среден клас смартфон, с характеристики близки до тези на победителя от 2016 г. се класира едва на трето място.

    Най-желаните продукти в отделните категории по-скоро в ниския или по-скоро във високия ценови клас са за съответната категория?
    В 7 от 10 категории победителите са в средния и във високия среден ценови клас. В две категории, „Смартфони“ и „Перални машини“, са във високия. Единствено при хладилниците можем да кажем, че най-търсеният модел е по-скоро в ниския ценови клас.

    Очаквате ли в бъдеще в класацията да виждаме повече технологични джаджи и мобилни устройства?
    Свидетели сме на непрекъснато развитие на технологиите и на пазара излизат нови и нови устройства, които се борят за вниманието на потребителите. Вече видяхме как таблетите изпаднаха от топ 10, а лаптопите – от топ 3, изместени от смартфоните. Освен това конкуренцията между производителите води до по-добри цени, така че е напълно възможно в класацията да влязат и нови технологични устройства, които в момента не са толкова популярни. Времето ще покаже дали това ще са очила за виртуална реалност, смарт часовници или други устройства.

    Кои категории продукти не успяха да влезнат в тазгодишния Топ 10, но допускате, че догодина може да попаднат в класацията и защо?
    През тази година в класацията не попаднаха категории като „Обзавеждане за всекидневна“ и „Бойлери“. Очаквам, че в следващите издания могат да влязат стоки от категориите, свързани с обзавеждането на дома. Наблюдаваме устойчива тенденция за повишаване на стандарта на живот и на доходите на хората, което логично може да доведе до желание за закупуване на ново и по-добро обзавеждане. Възможно е в някое от следващите издания да се завърнат и бойлерите, което ще е в резултат на все по-големия интерес към закупуване на енергоспестяващи уреди.

    Тази година някои от най-търсените продукти са значително по-скъпи. Как си обяснявате този ръст?
    Ръстът от 10% на средния размер на молбите за финансиране на покупка на стоки на изплащане показва, че доходите на българите растат и те могат да си позволят по-висок клас устройства. Когато растат доходите и хората се чувстват уверени по отношение на личните си финанси, те се стремят да повишат стандарта си на живот, започват да купуват по-скъпи устройства и кандидатстват за по-големи кредити, тъй като знаят, че ще могат да ги обслужват.

    Според Вас кои ще бъдат водещите тенденции при потребителските кредити през 2018?
    Прогнозите ни са, че пазарът ще продължи да расте и през 2018 г. За това ще допринесат продължаващото възстановяване на икономиката и спадът на безработицата. Наблюдаваме и интерес от страна на чуждестранни инвеститори за откриване на нови производства. Ако техните намерения бъдат реализирани, това допълнително ще подкрепи ръста на заетостта, което ще означава повече хора със сигурни доходи. А това неминуемо ще доведе и до по-голямо търсене на стоки и на финансиране на тяхната покупка. На този фон очакваме да запазим и ръста на новия бизнес на БНП Париба Лични Финанси, България, като за следващата година прогнозираме ръст от 15%. Основни двигатели на този ръст ще бъдат развитие на кредитната ни карта и фокус върху модернизираното и ускорено онлайн потребителско изживяване при кандидатстване за кредит. Влияние ще окаже и по-широкото проникване на потребителския кредит в онлайн магазините на нашите търговски партньори. Според мен в бъдеще играчите на пазара ще се конкурират не само в предлаганите лихви, но също така и по отношение на качеството на услугата, на удобство и прозрачност. А именно тук БНП Париба Лични Финанси има огромен опит. Например, всички наши продукти са с фиксирана лихва и размер на вноската и ние не променяме условията по кредита за целия му период. Освен това, ние не изискваме поръчител и превод на заплата. Прилагаме и иновативни решения като системата ни за автоматични становища, която ни позволява да дадем отговор на 94% от молбите за покупка на стоки на изплащане до 1 минута, а на останалите в рамките на 15 минути. Компанията ни дава становище на молбите за потребителски кредит до един час, а парите се превеждат по сметка на клиента до 24 часа. Основното предимство на системата е, че с нея се избягва субективният елемент при вземане на финално решение. Това е част от политиката за отговорно кредитиране, която компанията следва от основаването си през 1953 г. През 2018 г. очакваме да се повиши и интересът към по-големи потребителски кредити с по-дълъг срок на изплащане. Към момента те формират около 2/3 от нашия бизнес, което е в резултат на подобряването на процесите и на пускането на новите ни продукти. Това е отражение на ключовата политика за БНП Париба Лични Финанси да отпуска кредити максимално удобно за клиентите и да пести тяхното лично време.

    Нагоре
    Отпечатай
     

    преди 24 минути
    Общо 600 млн. лв. са инвестирани у нас от началото на годината
    Инвестициите ще осигурят близо 900 нови работни места
    преди 1 час
    Coca-Cola открива ИТ развоен център в София
    Ще бъдат разкрити 130 работни места
    преди 1 час
    ЕК предложи по-гъвкави ставки на ДДС
    Новите правила обещават и по-малко бюрокрация за малките предприятия
    преди 2 часа