сряда, 18 юли 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    496 прочитания

    Всяка десета кредитна карта вече е небанкова

    15% от населението на възраст 20-65 години разполага с кредитна карта, сочи проучване, проведено от GFK
    11 юли 2018, 15:47 a+ a- a

    Една от всеки 10 кредитни карти в страната вече е небанкова. Това показва национално представително проучване, проведено от GFK по поръчка на Аксес Файнанс ООД.

    15% от населението на възраст 20-65 години разполага с кредитна карта, като делът на небанковите от всички кредитни карти е 10%. Водещи позиции има Бяла Карта с над половината от издадените небанкови кредитни карти.

    Пазарът на кредитни карти остава ненаситен, но клиентският профил на потребителите е разнообразен както като демография, така и като начин на употреба на продукта.  Небанковата кредитна карта е сравнително нов продукт, но навлизането й на пазара  променя профила на типичния клиент на кредитната карта, тъй като гъвкавите условия за одобрение дават възможност на по-широк кръг от клиенти да използват продукта. Ако при банковите кредитни карти преобладават хората с висше образование (41%) и личен доход над средния, то при клиентите на небанковия продукт има превес на хора със средно образование (67%) и доход на средните и малко под средните за страната нива. 

    Прави впечатление, че 7% от клиентите на небанковия продукт са хора със свободни професии. Според вътрешния анализ на Бяла Карта този клиентски сегмент използва картата си освен за обичайните цели, и за подпомагане на бизнес дейността си.

    Проучването показва, че както банковите, така и небанковите кредитни карти се използват за приблизително едни и същи цели. Най-голям е делът на ежедневните нужди: хранителните стоки (16% за небанковите и 24% за банковите карти) и плащане на месечни сметки (14% за небанковите и 18% за банковите). Картите се използват и за по-големи покупки като бяла и черна техника (14% и за двата сегмента), покриване на разходи за почивка (16  и за двата сегмента), както и за покупки на дрехи и обувки, зареждане на гориво, за забавления.

    „Употребата на кредитни карти в целия свят, както и в рамките на Европа варира значително и се обуславя от набор от фактори, сред които културни, социални и икономически”, уточнява Александра Калчева, Маркетинг Мениджър на Аксес Файнанс ООД. „В нашето проучване над половината от населението твърди, че доходите му едва стигат да се покрият разходите за месеца и не може да спестява. Това е един от факторите, който обуславя използването на кредитната карта като вариант за финансиране на всекидневни разходи, което е характерен начин за използване на този продукт не само у нас”, добавя тя.

    Средният отпускан лимит на небанковите кредитни карти е в рамките на 1200 лева. При банковите карти този лимит е с около 500 лева по-висок.

    Спрямо спецификите на нуждите си, различните потребители виждат и допълнителни ползи от продукта:  за най-младите потребители (20-29 годишни)– пазаруването онлайн, за хората с над средните доходи – удобството на кредитната карта при пътуване в чужбина. 62% от анкетираните изтъкват като основно предимство на кредитната карта възможността винаги да имат финансови средства на разположение.

    „Наблюденията на клиентската ни база показват все по-разнообразен профил на клиентите, които използват продукта, както и подобряване на културата на използване на кредитна карта и по-добро познаване на принципа на погасяване на вноските по нея“, допълва Маркетинг мениджърът на Аксес Файнанс ООД, „България е една от страните с нисък дял на ползватели на кредитни карти в Европа, пазарът има потенциал за развитие. С развитието на пазара употребата на кредитни карти също ще се развива и разнообразява.

    Проучването е представително за населението на страната на възраст 20-65 години и е проведено от GFK сред 1500 души през април 2018 г. по поръчка на Аксес Файнанс ООД, институцията предлагаща финансовия продукт Бяла Карта.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 часа
    Аквапарк и басейни с минерална вода ще има в парк „Възраждане“ (Видео)
    9,5 млн. лв. ще бъдат вложени в изграждането на новите атракции и разширението на парка
    преди 17 часа
    Комисията за финансов надзор създаде технологичен иновативен център
    Той ще подпомага сътрудничество между регулатора и компаниите, предлагащи нови финансови технологии
    преди 19 часа
    ЕС и Япония подписаха споразумение за свободна търговия
    То ще премахне мита, възлизащи на 1 млрд. евро, заплащани всяка година от фирмите от ЕС, които изнасят за Япония
    преди 19 часа
    Ще можем да оставаме без виза до 30 дни на китайския остров Хайнан
    Островът е известен като китайските Хаваи