Вижте коментара на представители на водещи рекламни агенции в страната
Какви са очакванията Ви за рекламния пазар през 2019? Зададохме този въпрос на представители на водещи рекламни агенции в България. Вижте какво споделиха те:
Стелиана Колева, снимка: личен архив
Нетен ръст на рекламните инвестиции от 10%
Стелиана Колева, директор Обслужване на клиенти в „Реформа“
За 2019 г. предвиждаме нетен ръст на рекламните инвестиции от 10%, без сериозно разместване при позициите на основните рекламодатели от топ 5.
Прогнозираното от години обръщане на тренда - с преобладаващи инвестиции в дигиталните медии – според нас отново няма да се случи, или поне не през 2019.
Все пак, очакваме традиционния вече двуцифрен ръст на рекламните бюджети в дигиталните медии и платформи.
Повече смислени и добри реклами
Желез Атанасов, директор стратегическо планиране в Noble Graphics
Желез Атанасов, снимка: личен архив
В момента в световен мащаб тече консолидация сред агенциите (дори най-старата верига в света JWT беше обединена с друга агенция). Очаква се тези глобални консолидации до някаква степен да се отразят и на българския пазар.
От чисто креативна гледна точка, се наблюдава „поумняване“ на рекламата в България – все повече хора могат да гледат какво се случва по света, все повече рекламодатели имат достъп до глобалните реклами на марките, все повече хора, занимаващи се с реклама, гледат какво е нивото на рекламата на запад.
Както при много друго отрасли, това би трябвало да доведе до повече смислени и добри реклами – такива, които са стратегически обосновани и изпълнени на високо ниво.
Ръст на мултимедийното рекламно съдържание
Иванка Кючукова, изпълнителен директор на Havas Group България
Иванка Кючукова, снимка: Юлиян Донов
Очаквам да продължат да нарастват инвестициите в телевизионна и дигитална реклама, като делът на последната да расте с подобаващи и отразяващи реалната й роля и степен на потребление на медията/средата/канала темпове.
Ясно е, че Facebook и Google ще продължат да привличат все по-голяма част от бюджетите – вярвам, че търсенето на съдържание и услугите за управление на общности в социални мрежи също ще следват тази тенденция.
В рекламния пазар като цяло протичат два паралелни процеса, които смятам, че ще се запазят и през 2019 г. – от една страна, консолидация и разкриване на нови звена в най-големите агенции на пазара и същевременно фрагментация – взеха се множество нови лицензи и се появиха multiservice aгенции от нов тип, както и малки нишови профилирани агенции. По отношение на форматите - визуалните и по-специално видео форматите смятам, че ще продължат да доминират.
Очаква ни ръст на мултимедийното рекламно съдържание, тъй като то ангажира потребителите много по-успешно от традиционните форми. Дигиталните маркетингови решения с използване на изкуствен интелект (чатботове и др.), прилагането на качествено нови подходи и технологии, с които ни въоръжава мобилната реалност, интегрирането на виртуална и добавена реалност във все повече проекти ще правят индустрията ни още по-привлекателна, а постоянното развитие и нуждата всички в нея да са „в крак“ с всичко най-ново – още по-задължителни.
Мартин Димитров, снимка: личен архив
Икономически предпоставки за криза
Мартин Димитров, Creative Director/ Nitram Communications
Налице са повече от достатъчно икономически предпоставки за криза.
Големият плюс от кризите е, че водят до преосмисляния. Именно в такива моменти се повишава творческата, а не медийната стойност на един проект.
Затова нашите усилия са насочени към проекти с висока добавена стойност. И това е фокусът ни за 2019.