За етапите и спецификите разказва доц.д-р Кристиян Постаджиян - член на журито на Effie Bulgaria за пета поредна година
Кристиян Постаджиян е с над 20 години опит в областта на маркетинговите комуникации. Практическият си опит натрупва като директор клиенти в РА „Адиа“ (представителство на в. Financial Times) и като управител на компания за маркетинг консултации „Бранд Спирит“. През 2010 създава магистърска програма „Рекламен мениджмънт и визуален брандинг“ в НБУ. Преподавател е в НБУ, където води над 10 курса в областта на маркетинговите комуникации.
Доц.д-р Кристиян Постаджиян е член на журито на Effie Bulgaria за пета поредна година. Потърсихме го, за да ни разкаже през какви етапи преминава оценяването на кампаниите, как се гарантира, че няма конфликт на интереси и кои заявки се оценяват най-високо от журито.
Бихте ли открехнали завесите, за да видим какво се случва зад кулисите на EFFIE - колко души обикновено е журито на конкурса?
Конкретната численост на състава варира между 15-20 души, но аз бих се фокусирал не само върху количеството, но и върху качеството. Членовете на журито са експерти с доказан дългогодишен опит. В журито присъстват представители както на комуникационни агенции, така и на рекламодатели, медии и независими експерти. Това гарантира задълбочената и разнородна гледна точка на журито.
През какви етапи преминава оценяването?
Етапите са два. На първи етап журито гласува за всички заявки, без да ги сравнява по категориите, за които са подадени. Целта на този етап е да се отсеят най-добрите кампании с оглед на 4 основни елемента на заявката: пазарна среда, предизвикателства и цели; инсайт и стратегическа идея; реализация на идеята и накрая резултатите, които формират 30% от оценката. На втори етап в журирането се оценяват само допуснатите до финал заявки, като те се равняват по категории.
Журито тайно или явно гласува?
На всеки един от етапите на гласуване членовете на журито дават анонимно своя глас. Важно е да се отбележи, че самата система на гласуване е такава, че на практика самите членове на журито също не знаят финалния резултат на една заявка до самата церемония по награждаването. Т.е., ако мога да се пошегувам, не само е тайно за другите, но и за нас самите.
В журито има и хора, които са от компании и агенции, които участват в конкурса. Как се гарантира, че няма конфликт на интереси?
Конфликтът на интереси е невъзможен и това се гарантира на няколко нива. На първо място, всеки член на журито не може да оценява заявки, с които е в конфликт на интереси – например ако работи или е работил в/за компанията, на която е заявката. Представителите на рекламодателите не могат да оценяват преките си конкуренти. Представителите на агенции не могат да журират заявки на комуникационната група, в която работят. Нещо повече, всеки член на журито може да откаже да журира заявка, за която смята, че би го поставила в конфликт на интереси. На второ място, самото журиране е в изолирана среда, която не позволява данни от заявки да бъдат разпространени по какъвто и да е начин. На трето и за мен най-важно място е стандартът на Effie – съставът на журито са хора с безспорен авторитет в рекламните среди и самото участие в журито на Effie е въпрос на чест, която вярвам, всеки защитава на максимум.
Често в различни категории не се присъжда злато. Понякога и сребро. Защо? Толкова ли строго е журито?
Възможно е в някоя категория да има един, двама и повече наградени в някое ниво или въобще да не бъдат присъдени награди – без значение какъв е броят на финалистите. Това е така, тъй като Effie и организаторите на конкурса определят определен праг за всяко ниво на награждаване. Той се определя чрез конкретен алгоритъм, който гарантира, че журито е дало обективна оценка при конкретни сравними параметри.
Вие лично какво искате да видите, за да оцените високо една кампания?
На първо място се радвам, когато журирам кампания, зад която личи стратегическото мислене, познаване на средата и потребителя. А по отношение на самите заявки – да са конкретни и да дават точна и ясна представа защо дадената кампания е замислена и реализирана точно по този начин, защо заложените цели са били точно такива, как е открита стратегията и инсайтът, които да ги постигнат, какво конкретно се е случило в резултат на кампанията. Когато всичко е точно и ясно описано, има логика от първия до последния ред на заявката. Това превръща не само заявката в добре описана, но и показва, че самата кампания е резултат от последователно мислене.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Вижте видео от церемонията EFFIE България 2018
Вижте видео от церемонията EFFIE България 2017
Вижте видео от церемонията EFFIE България 2016
Вижте видео от церемонията EFFIE България 2015
Вижте видео от церемонията EFFIE България 2014
Вижте видео от церемонията EFFIE България 2013
Вижте видео от церемонията EFFIE България 2012