четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8406 прочитания

    Финансовите пазари са трудни за прогнозиране

    Васил Чалашканов, главен изпълнителен директор на "БНП Париба лични финанси"
    03 октомври 2008, 16:53 a+ a- a

    Васил Чалашканов има 10-годишен опит на мениджърски позиции в областта на логистиката, фармацевтиката и телекомуникациите. Получава своето образование в САЩ - специалност "Философия и политика" в Belmont Abbey College, Северна Каролина (1991-1995 г.) и магистърска степен по "Бизнес администрация" в Indiana University, Kelley School of Business, Индианаполис (2003-2005 г.). Започва кариерата си през 1995 г. като търговски представител в DHL International за София, където работи 3 г. и стига до позицията мениджър за района на Южна България. През 2000 г. се присъединява към екипа на Kuehne & Nagel ЕOOД като управляващ директор. Бил е мениджър "Продажби на дребно" в Globul, където ръководи екип от 250 човека и отговаря за разширяването и развитието на дистрибуционната мрежа на компанията. От 2006 г. е управляващ директор на "Хигия" ЕАД. През месец септември 2008 г. става изпълнителен директор в "БНП Париба лични финанси", компания, образувана след купуването на JetFinance International (чието българско подразделение е сред водещите в своята ниша на пазара) от поделението за потребителско финансиране на BNP Paribas Group. В момента фирмата е лидер в потребителското кредитиране във Франция и в Европа с повече от 60 млрд. евро отпуснати заеми и 23 хил. служители към края на юни 2007 г. BNP Paribas Personal Finance има свои представителства в 30 страни, на четири континента. Сделката ще позволи на JetFinance да затвърди водещите си позиции на местния пазар и да разшири възможностите си чрез експертния опит на лидера в потребителското кредитиране в Европа.

    Опитът в областта на обслужването ли ще ви помага и във финансовата сфера, която е нова за вас като мениджър?
    Финансовата сфера е нова за мен, но става въпрос за продажба на финансови продукти. Моделът, по който небанковите финансови институции предлагат продуктите си е по-различен отколкото при банките. Това е моделът на дистрибутора или търговеца на дребно. От една страна ние играем роля на дистрибутор на финансови продукти чрез нашите търговски партньори, същевременно продаваме директно чрез собствени офиси и клонове, т.е. самите ние сме търговец на дребно на услугата, правим и директни продажби с помощта на над 1000 агента, с които разполагаме в момента. Опитът, който имам и в трите начина на продажба, ще ми помогне в управлението на компанията.

    Какво носи за българската компания присъединяването към водеща финансова и инвестиционна банка? Как гледат двете страни по сделката на това стратегическо придобиване?

    Смятам, че по начало BNP Paribas не биха купили изградена фирма, ако не е лидер на пазара. Те възлагат много надежди на българската компания - не само да запазим водещите си позиции, но дори да увеличим дистанцията спрямо всички останали на пазара. Историята и добрите практики, наложени през годините на съществуване, бяха ключови в решението на BNP Paribas за придобиване на JetFinance. Що се отнася до нас в България, при нормални обстоятелства ние бихме били много щастливи да бъдем част от такава голяма финансова група в сегашните условия на пазара, повлиян малко или много от световните финансови сътресения. И сме още по-удовлетворени, защото това ни дава много по-голяма сигурност за бъдещото финансиране. На практика пред нас не стои въпросът има или няма паричен ресурс, а по- скоро как по-добре да го управляваме, когато отпускаме кредити на нашите потребители. При финализирането на сделката през миналата година бяхме водени от убеждението за пълно съвпадение от гледна точка на добрите финансови практики в двете организации. С модела на универсално банкиране, който има Paribas се доказа като една от най-ефективните международни банкови институции, с повече от 160 хил. души персонал по света. Подразделението BNP Paribas Personal Finance има 60-годишна история в потребителското кредитиране. Започваме да въвеждаме добрите практики и опит и вече сме част от глобалните цели на групата за потребителско кредитиране.

    Какви са целите на българския пазар оттук нататък?
    Мисията ни на българския пазар е ясна - да запазим лидерските си позиции и дори да увеличим още малко дистанцията от нашите преки конкуренти.
    Имаме изграден екип, част от хората са тук от самото създаване на фирмата. Дойдоха и нови попълнения от фирмата–майка във Франция, както и от други страни в групата. Смятам, че с тази конфигурация сме доста добре позиционирани, за да изпълним амбициозните си цели в България. Представяме фирмата с новото име и визия. Интересен е фактът, че за първи път на нашата компания разрешиха името на фирмата да се изпише не с латински букви, а на кирилица – "БНП Париба лични финанси". Малък успех и добро начало за нас!
    Осъзнаваме, че трябва да съхраним и факторите, постигнали успеха на JetFinance до момента. Запазваме имената на трите основни продукта, които се наложиха като силни марки. Предстои, разбира се, да лансираме и нови продукти. Ще развиваме каналите си за продажба с още наши собствени клонове, ще затвърждаваме отношенията си с традиционни търговски партньори и ще сключваме нови договори. Продължаваме да развиваме собствената си агентска мрежа от представители, които буквално ще донасят финансовата услуга до домовете и на работните места на потребителите. Ще концентрираме финансов ресурс в информационните технологии и инфраструктура на фирмата. Инвестираме в човешки ресурс, ще наемаме още хора, които да бъдат част от растежа на компанията. Предстои да се преместим в нов офис, образно казано дом за около 300 души, които работят за фирмата в София. С това се надяваме да повишим мотивацията на хората и те да станат още по-продуктивни.
    Пол Милсон, заместник изпълнителен директор в "БНП Париба лични финанси"

    Пол Милсон има 15-годишен опит в областта на финансите и потребителското кредитиране, туроператорските и хотелиерски услуги, телекомуникационния сектор, интернет медиите и търговията. Започва своята кариера през 1996 г. като младши консултант в отдел "Телекомуникации" на Arthur D. Little, Сан Франциско, САЩ. На тази позиция се занимава с проучване на търговски приложения на интернет и на развитието на масовия маркетинг. Продължава своята кариера в консултантския бизнес, като през 1999 г. започва работа като консултант в McKinsey & Cie, Париж. Пол Милсон работи и за Sagem като мениджър "Бизнес развитие" в Австралия. Важна част в кариерата на новия заместник изпълнителен директор на "БНП Париба лични финанси" заема 4-годишният му опит във втората по големина в света верига за домашно обзавеждане и мебели – Conforama. От юни 2006 г. Пол Милсон работи в Cetelem (вече BNP Paribas Personal Finance) като директор "Основни търговски партньори". Занимава се с връзките между компанията и големите търговски партньори във всички 26 страни, в които компанията по това време е имала дейност. От декември 2007 г. е заместник изпълнителен директор на "БНП Париба лични финанси" в България.

    Моментната ситуация на световните финансови пазари повишава стойността на банковите кредити. Очаква се забавяне в ръста на кредитиране. Какви са прогнозите ви за растеж на потребителското кредитиране в България при тези обстоятелства?
    При сегашната динамична обстановка на финансовите пазари трудно могат да се правят прогнози. Що се отнася до това как ще изглежда цената на кредита, със сигурност ще следваме пазарните тенденции. Знаете, че финансовият ресурс поскъпва, и ние неминуемо се съобразяваме с това. Добрата новина за нашата компания е, че имаме подкрепата на стабилна финансова институция, благодарение на което е и достъпът ни до по-евтин ресурс. Дори на фона на повишаващите се лихви ние имаме няколко доста интересни промоции в момента, предлагани чрез нашите търговски партньори. Много сигнали сочат, че кризата усложнява ситуацията за по-слаби играчи на финансовите пазари. По-силните са и по-устойчиви. За щастие ние попадаме в групата на вторите. Трудно е да се прогнозира и ръстът на кредитирането на българския пазар. Със сигурност ще е двуцифрено число, макар и с по-бавни темпове, вследствие на глобалната финансова криза.

    С лавинообразния ефект на глобалната финансова криза на българския и останалите развиващи се пазари започва да се гледа като на по-рискови. От тази гледна точка каква е визията за присъствие на BNP Paribas Personal Finance в Югоизточния регион?
    Компанията ни присъства на практика в цяла Източна Европа. Така или иначе ние в България не контролираме световните финансови процеси. Не контролираме дори финансовите процеси, които се случват в самата страна. Единственото, над което имаме някакъв контрол, е фирмата, която управляваме. Смятаме да я управляваме съобразно обстоятелствата, ще се подготвим за растеж, ще се заредим с оптимизъм, но ако дойдат и трудни времена, ще сме подготвени да вземем мерки за противодействие. Присъединяването към голяма финансова група ни дава повече сигурност, най-малко заради това, че имаме осигурено финансиране. Не ни се налага да ходим да преговаряме с други банки. Сами виждате, че това вече не е толкова лесно, колкото е било досега. Наличието на финансов ресурс е най-малкото, което мога да изтъкна като конкурентно предимство от присъединяването ни към BNP Paribas. Към това можем да добавим ноу-хау от 60-годишен колосален опит на фирмата в потребителското кредитиране, от което със сигурност ще се възползваме. Нови продукти, които вече са разработени и изпитани в практиката, с малки адаптации могат напълно да се приложат в България. Определено очакваме ръст на кредитирането в нашата компания. При наличието на повече продукти и места, където ще се предлагат нашите продукти, не виждам причина да не се увеличат кредитоискателите, съответно одобрените клиенти.

    При какви условия се отпускат все по-разпространените напоследък бързи потребителски кредити? Често се чуват оплаквания и опасения на потребители за скрити уловки в тях. Какво може да направи браншът за по-доброто разбиране на финансовите услуги в България?
    В годините на бурен растеж на потребителското кредитиране нашата компания беше сред малкото, които третираха кредитирането като отговорна стъпка.
    През изминалата година разпространихме наръчник "10 неща, които трябва да знаете за потребителското кредитиране" с цел да образоваме нашите клиенти и българския потребител изобщо, да им спестим някои изненади и неприятности.
    Социалната роля да консултираме клиентите е продиктувана и от бизнес логика. Ние не искаме потребителите да вземат по-голям кредит, отколкото могат комфортно да изплащат на месец, защото утре те няма да могат да го погасяват. Не искаме клиентите ни да задлъжнеят прекалено към различни банкови и небанкови финансови институции. Затова "цената" на всички кредити, които предлагаме, е била и продължава да бъде само лихвеният процент. Заемаме доста активна позиция в подпомагането на клиентите да избягват скритите уловки и се надяваме, че това дава резултат.

    Какво е развитието на интернет кредитирането в България?
    Много слабо на този етап, но възлагаме надежди в тази посока. За нас това е един много легитимен и сериозен канал за продажби, смятаме че все още не се използва достатъчно не само в България, но и по света. От опита в други страни, където компанията ни присъства, знаем, че веднъж тръгвайки този канал за продажба, той аплодира и се развива много динамично за кратък период от време.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 11 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 12 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 12 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 14 часа
    преди 17 часа