петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10276 прочитания

    Факторингът стимулира търговския оборот на фирмите

    Филип Генов, изпълнителен директор UniCredit Factoring
    02 септември 2008, 17:35 a+ a- a

    Филип Генов е изпълнителен директор на УниКредит факторинг от 2006 г. Започва професионалната си кариера в банковата система през 1993 г. Скоро след приватизацията на Булбанк от УниКредит груп през 2000 г. става директор "Корпоративно и международно банкиране". От края на 2002 г. преминава на работа в източноевропейската централа на УниКредит груп в Милано. В продължение на 4 години управлява проекти в различни банки на групата в Чехия, Словакия, Полша, Румъния, Италия, Австрия, Хърватска и Турция. Един от тях е и изграждането на факторинг бизнес на цялата група, като пилотният проект е в България. За финализирането на този проект Филип се установява окончателно в София в началото на 2006 г. Любопитство, желание за развитие и правене на нови неща го насочва към този нов тип финансова дейност. А от един момент нататък и немалка доза инат, провокиран от първоначалния скептицизъм на тема "Има ли почва факторингът в България?". "Когато почти всички започнаха да вярват в това, ние вече имахме работещ екип, методология и две години преднина." Факторингът е изключително интересно поле за работа, споделя Филип Генов, "няма човек, който да се е занимавал с факторинг в България и после да го е сменил с нещо друго, той съчетава най-добрите елементи на няколко други професии – на банкера, на застрахователя, на търговеца и на управленския консултант." В сегашния момент нещата, които реализира с екипа си, са модел не само в България. УниКредит като група прехвърля методологията и опита на българското дружество и в останалите страни от Централна и Източна Европа - повод както за професионална, така и за национална гордост.
    Филип е магистър по специалността "Международни икономически отношения" от УНСС и по "Банково управление" от италианския университет SDA Bocconi. Завършил е 133-то училище "А.С.Пушкин" в София. Една от големите му страсти е фотографията.


    Г-н Генов, откъде води началото си факторингът като сравнително нов тип финансова услуга?
    В исторически план свидетелства за зачатъци на подобни сделки има от времето на цар Хамурапи в Древна Месопотамия преди около 4000 години. Модерното развитие започва в САЩ през 19-ти век. Отначало има белезите на обичайна посредническа сделка, при която продавачите на стоки възлагат на определени хора управлението на вземанията им от клиенти. Истинският световен възход на факторинга започва през 90-те години на миналия век със засилването на глобализационните процеси, намаляването на търговските бариери и увеличаването на обема на световната търговия. В рамките на една държава - на макро ниво, той съдейства за управлението на междуфирмената задлъжнялост и на оптимизирането на паричните потоци на бизнеса, като едновременно с това стимулира експортните търговски операции и нарастването на брутния вътрешен продукт.

    Факторингът кредитен продукт ли е? Разяснете философията на услугата.

    Факторингът е бизнес продукт, не е кредитен продукт. Философията на кредита е да се даде заем на клиент, който ще може да го върне. Философията на факторинга е да се стимулира търговския оборот на клиента. Тоест, създаване и поощряване на ефективен, конкурентен и иновативен бизнес. Накратко, ние не даваме кредит, ние даваме повишена конкурентоспособност.

    Кои са основните преимущества на факторинга пред кредитирането?
    Факторингът и кредитът се допълват, те не се конкурират. Факторингът започва там, където кредитната дейност не може да достигне - той включва не само финансиране, а и администриране и събиране на вземанията. При определени условия, в него могат също да бъдат включвани застрахователно покриване на рискове от неплащане от страна на клиентите, проучване на потенциални контрагенти и т.н. В допълнение, финансирането чрез факторинг се записва като пари в брой, то намалява едновременно задлъжнялостта в баланса (фирмата няма заеми, които да погасява) и бъдещите вземания от клиенти (те са вече прехвърлени на факторинг компанията). При факторинга, също така, не се изисква обезпечение като например ипотека или залог, основното изискване към фирмата е тя да прави добър бизнес. Най-общо казано преимуществата на факторинга пред класическото кредитиране са: по-бърз и лесен достъп до пари, отколкото при банковия заем; опростена процедура за кандидатстване, не се иска обезпечение; по-ниска лихва; по-голям размер на отпуснатата сума пари; допълнителни услуги за оптимизиране на бизнеса.



    Николай Паскалев, директор "Бизнес развитие" в UniCredit Factoring

    Николай Паскалев е новия директор "Бизнес развитие" и член на Управителния съвет на УниКредит Факторинг от 01-ви декември 2007 г. Той има над 13-годишен опит в банковата сфера. Работил е на различни отговорни позиции в BNP-PariBas (Мениджър на корпоративния офис в Бургас), Райфайзен банк (Началник сектор в корпоративното банкиране) и Пощенска банка. Първоначално, като директор Корпоративен регион София, управлява екип от 100 човека и отговаря за ключови корпоративни клиенти. Впоследствие е повишен в директор на отдел "Кредитен риск". Одобрява и сделки за факторинг финансиране към фирми. Николай Паскалев започва кариерата си в Булбанк, където през 1999 г. създава отдела за Корпоративно банкиране. Работи 2 години като експортен мениджър в различни компании. Завършил е Университета по национално и световно стопанство в София с магистратура по международни икономически отношения.
    Какво е развитието на факторинга като бизнес практика у нас?

    В България продължават да се появяват нови играчи, текущата тенденция вече обособява три групи. Най-сериозен ръст ще имат организациите, които са част от глобална банково-финансова институция. Както е УниКредит груп, например. Те ще имат възможност да предлагат универсални и качествени решения във всяка област на бизнеса. Големият корпоративен бизнес ще бъде концентриран предимно при тях. Втората група компании могат да бъдат определени като "вътрешни специалисти" – средно големи банки, които навлизат предимно на пазара на вътрешния факторинг и се целят в сегмента на малките и средни предприятия, с ценово ориентирани решения. Третият тип факторинг компании са малките "бутикови" международни специалисти. Те предлагат най-скъпия факторинг - за фирми, базирани в екзотични дестинации.
    Има и още нещо по отношение на бизнес практиката. Към момента, елитът на българския корпоративен бизнес работи с УниКредит факторинг. Поради това, ние не само адаптираме своята практика към нуждите и стандартите на този вид клиенти, но и в обратната посока – постоянно се усъвършенстваме и ние, като се учим от най-добрите фирми във всеки един отрасъл от икономиката. И това все повече се засилва с времето. Инерцията ни сериозно работи за нас. Фирмите също установяват, че най-доброто, което им предлагаме не е цената, а екип, иновативност, отработени решения и сценарии за всякакви ситуации. Като разпределение на факторинг пазара, в момента България следва модела на страните от Западна Европа, където обикновено 1-2 фирми държат съществения пазарен дял. Все още има възможности и за нови играчи, но това едва ли ще продължи да е така и след 2009 г.

    За кого е предназначен факторингът?
    Факторингът е подходящ за компании, които имат добър бизнес, годишните им приходи от продажби са над 2 млн. лева и продават стоки и услуги при условия на отложено плащане (от 30 до 120 дни). Вземанията не трябва да са обременени/заложени в полза на други лица (напр. в банка, като обезпечение по кредит), както и не трябва да е минал падежът им. Взаимоотношенията между доставчика и клиента трябва да са добри, с нисък процент спорове и кредитни известия, освен това между тях не може да има икономическа свързаност по смисъла на закона.



    Светослав Дилов, директор "Риск Мениджмънт" в UniCredit Factoring

    Светослав Дилов заема позицията директор "Риск Мениджмънт" в УниКредит Факторинг от май 2007г. В областта на факторинга работи още от навлизането на тази услуга в България, като първоначално отговаря за управлението на риска в "И Еф Джи Факторс". Има над 7-годишен опит в банковата сфера. Кариерата му започва в Уникредит Булбанк. Светослав Дилов е бакалавър по международни икономически отношения от УНСС и с диплома от международната MBA програма "Финансов инженеринг" в Атинския университет за икономика и бизнес. Издържал е успешно две нива от програмата Chartered Financial Analyst.
    В кои сфери на бизнеса е най-приложима тази услуга? Кои фирми са най-активни в използването на такъв тип финансиране?

    Най-активни в използването на този тип финансиране до момента са фирми от сферата на производството, търговията и услугите. В по-малка степен услугата е приложима към сферите на туризма, както и към индустриите, в които преобладават малки и средни единични сделки или се продава директно на масовия пазар.

    Как стоят нещата с международния бизнес?

    Фирми, които търгуват с Италия, Австрия, Германия, Румъния, Гърция и Турция, могат да използват експортен факторинг. Освен форма на финансиране, експортният факторинг е и вид застраховка за българските фирми срещу риска чуждестранните им клиенти да не им платят.

    Пречка ли е липсата на законова регламентация на факторинговата дейност?
    Да, пречка е, но ние вярваме, че нещата ще тръгнат напред и в тази посока. Липсата на правна регламентация, съдебна практика и т.н. затруднява въвеждането на услуги, познати ни от развитите пазари, но все пак критичният нормативен минимум е налице и бизнес може да се прави.

    Необходимо ли е клиентът да е уведомен и съгласен, че доставчикът ще прехвърли вземането си на факторинг компания?
    В България факторингът се осъществява посредством модифициран договор за цесия. За да може цесията да е валидна, купувачът трябва да е уведомен за това прехвърляне. А за да може да се прави пълноценен факторинг, купувачът трябва и да е съгласен с това прехвърляне.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 13 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 1 ден
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 1 ден
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 1 ден
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 2 дни
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство