сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10608 прочитания

    Парите за обучение и работа в екип са инвестиция

    Добрин Падалски, съсобственик и консултант обучение и развитие, "Девелор България"
    11 юли 2008, 10:15 a+ a- a

    Добрин Падалски е натрупал солиден опит в областта на човешките ресурси и корпоративни тренинг програми. Притежава дипломи по стопанско управление и финанси от Варненския университет, но работата като доброволец към студентската организация AIESEC, където води обучения и семинари за нови хора в структурата, му помага да формулира бъдещите си професионални цели. Кариерата си на тренер започва в Outward Bound–Bulgaria, пионер в областта на програмите, базирани на опит. Чрез студентската организация намира и следващото си работно място - специалист човешки ресурси за централата на "Найки" в Европа. Връща се като изграден специалист след година и осъзнава, че България е страна на неограничените възможности и благодатно място за бизнес. Започва работа като консултант в New Eye, но постепенно миналото му започва да се "обажда" чрез стари клиенти, които търсят неговите консултантски съвети и опит в обучения за работа в екип. Решава, че ще се специализира в тази област самостоятелно с насока към бизнес организациите. Реализирайки няколко проекта, се свързва със старите си приятели и колеги от Outward Bound–Bulgaria и така се ражда компанията "Танев Тодоров Падалски", основана през 2004 г. Две години по-късно фирмата се присъединява към най-бързо развиващата се компания за обучения в Централна и Източна Европа - "Девелор" и приема нова идентичност - "Девелор България".
    Освен в бизнеса, Добрин инвестира в дълголетието си и в околната среда - веднъж годишно прави профилактика чрез хранителен режим в санаториум, спортува активно, събира разделно отпадъци, не ползва найлонови торбички, кара хибридна кола. Много от нещата в "Девелор" се случват на открито, затова важна част от фирмената култура е грижата за природата.


    Каква беше степента на наситеност в сферата на корпоративните тренинг програми, когато основахте компанията?

    Търсенето беше неограничено, защото малко компании предлагаха този тип услуги. В първите 2 години не ни се е налагало да търсим клиенти, препоръчваха ни от уста на уста и така запълвахме целия си капацитет. Но признавам, че нямахме конкретна идея дали пазарът е подходящ и доколко благоприятна е средата. Вече има много компании, които предлагат обучения. Част от тях са с международно покритие, с утвърдено ноу хау, надеждни теории и курсове за обучения, които са разработили, с международни стандарти за подготовка на тренерите. Има и местни компании с традиции в предлагането на едни или други обучения, сформирали екипи със свое вътрешно развито ноу хау и стандарти за изнасяне на обучения. Тези две групи се разполагат в различни ценови сегменти.

    Какви практики и методологии ползвахте?

    Изградихме нашата методология върху ученето чрез опит – продукт, базиран на цикъла на Колб за обучение чрез преживяване. Заложихме и критерии за ефективна работа в екип, разработени от Глен Паркър. Използвахме богат инструментариум от игри и екипни задачи, случващи се на открито или закрито, които носят интересни преживявания извън работната среда и обичайните професионални компетенции на хората. Ако са програмисти, например, им предлагаме екипна задача, в която трябва да построят мост - ситуация, в която няма как да използват авторитета и опита си от работата, но спомага за личностното опознаване в неформална среда. Има много силен елемент на научаване и е доказана връзката между начина, по който си взаимодействаме екипно при изпълнението на една измислена задача и при реални задачи в офиса. Търговски погледнато, портфолиото ни включваше обучения за работа в екип, обучения за комуникация и обучения за лидерски умения. Това са нещата, които най-лесно могат да се онагледят чрез игри и преживявания.

    Всяко обучение ли прилагате чрез игри и практически занимания?

    Методологията залага на преживявания, с които човек трупа опит, осмисля как този опит би бил полезен и може да се приложи в ежедневната работа. След всяко преживяване под формата на игра или задача анализираме какво се е случило, къде сме успели и къде не сме се справили. Правим връзка между анализа и реалната работа на участниците и изводи какво можем да подобрим. По време на едно обучение се завъртат няколко цикъла от задачи. Ако в първата задача, да кажем, участниците са се справили добре с измислянето на многобройни идеи, но зле с изслушването, още по време на самото обучение те виждат това и в следващата задача вече съзнателно се опитват да го подобрят. Получава се един интензивен процес на трупане на изводи.

    Промени ли се профилът на вашите клиенти през годините?
    От самото начало работим с големи международни компании, които по това време имаха осъзната нужда и разбиране, че парите, похарчени за обучение и работа в екип, са инвестиция, а не разход, който трябва да се минимизира. И досега са преобладаваща част от нашите клиенти, рядкост са малки или местни разрастващи се български компании. Ползата от инвестиция в отношенията между хората трудно се разбира, особено от управленски кадри и мениджъри, добили образование и опит преди 90-та година. Също така трудо се отделят пари за този тип инвестиция в компании с относително малък бюджет.



    Ясен Димитров, старши тренер и мениджър проекти в Девелор България

    Ясен Димитров е на 31 години и целият му професионален опит е свързан с обученията. Работи като тренер и планински водач от 1995 г. В “Девелор България” е от самото начало, още от основаването на “ТаневТодоровПадалски”. Един от водещите специалисти, разработили уникалния за България Network Building (Развитие и изграждане на мрежи). Спортува, освен това е един от най-старите членове на Couchsurfing Club в България.
    Присъединяването към международната мрежа "Девелор" каква посока на развитие даде на вашата компания?
    "Девелор" е мрежа на равнопоставени компании, споделящи общи ценности, начин на работа, виждания и клиенти. В региона на Централна и Източна много компании простират своята дейност в повече от една държава и това беше поводът, който ни срещна с "Девелор". Те видяха в нас специалисти по учене чрез преживяване, които могат да реализират игри и задачи, да ги анализират, ние открихме за себе си добре разработено и подредено ноу хау по различни теми на обучение, над 50 професионални теми и програми за обучение. Около 70 % от времето на всеки курс в "Девелор" беше отделен на преживяване и упражнения, подобно на нашия подход на учене чрез опит. В първата година на ефективното ни партньорство проведохме около 300 дни обучения с продуктите на "Девелор". Това беше страхотен напредък за мащабите на нашата дейност, опит и професионална репутация. След срещата ни с "Девелор" вече сме премиум компания за обучения. Като пълноценна част от мрежата имаме възможност да оперираме с целия набор от програми. Ограничението, което в момента виждаме пред нас, не е свързано с клиентите - напротив, срещаме повече интерес и поръчки, отколкото успяваме да поемем физически - а по-скоро в намирането и подготовката на добри тренери. Обученията трябва да се провеждат от хора, които имат практически опит в областта, в която обучават. Програмите поставят много високи стандарти за обучение и изисквания към тренерите. В момента работим с 10 тренери, сертифицирани да изнасят обучителните курсове, които получаваме от мрежата на "Девелор".

    В кои области са подготвени?
    Областите са продажби, обслужване на клиенти, мениджърски умения, комуникация, презентационни умения, умения за наставничество ( т.нар. коучинг ). Освен хората, сертифицирани да изнасят обучения от името на "Девелор България", работим с още една група тренери, серифицирани да изнасят обучения чрез преживявания; това са нашите най-дългогодишни сътрудници - тренерите, с които правим обученията за работа в екип или тиймбилдингите. Това е специфична група тренери, носещи духа на преживяванията на открито. Те притежават специални знания и умения да строят установки, да подготвят екипни задачи на открито, да анализират занимания, които се случват извън учебната зала. Имаме и група тренери, сертифицирани да изнасят обучителните курсове по ноу хау на "Девелор" в зала. Мрежата в България обединява общо около 20 тренера.

    Кои са най-приложимите програми във вашата пратика?
    Топ 3 от курсовете, които провеждаме, са, на първо място, обучения за продажби, обучения за работа в екип и обучения за мениджърски умения. Ще се спра по подробно на обучението за работа в екип, което включва и тиймбилдинга - понятие, добило популярност напоследък у нас. Факт е, че отдавна съществува, много се търси и се харесва под всичките му форми и интерпретации. Ако попитате 10 човека що е тиймбилдинг, ще получите поне 9 различни обяснения. За много хора означава да излезем да хапнем и пийнем заедно, да прекараме време извън офиса, за други е целенасочено обучение с оценка от участниците. За нас тиймбилдигът е по-скоро събитие в гамата на обучението. Тиймбилдинг в "Девелор България" може да се случи под няколко форми и повода. То може да е свързано с обучение, събиращо група хора, на които предстои да работят в екип, като поставя основи на ефективно екипно взаимодействие между тях, а фокусът е върху дефиницията що е екип и критериите за ефективна екипна работа. Оттук нататък, освен тиймбилдинг, ние водим и обучения за работа в изградени екипи, които имат нужда от повишаване на ефективността.



    Добрин Енчев, мениджър бизнес развитие в Девелор България

    Добрин Енчев е на 30 години. Завършил е “Българска филология”. От десет години е тренер и обучител. В “Девелор България” е от основаването на “ТаневТодоровПадалски”. Отговаря за развитието на програмите “Обучение чрез опит Х2”. Почитател на ските и катеренето и сертифициран водач на кораб.
    А какви са най-често срещаните заблуди по отношение на вашата дейност?
    Може би най-често срещаната заблуда от моята практика е, че след като свърши обучението, участниците ще се държат точно както са били обучени: ако са продавачи, изведнъж ще започнат да продават по правилата, които са им предадени; ако са мениджъри, ще започнат да говорят с хората си и да им дават обратна връзка, както са обучавани. Безпорно хората излизат от обучението с нови знания и мотивация да ги прилагат, но, връщайки се в работна среда, ги чака капанът на рутината. Той може да се прояви в най-различни форми и образи - в лицето на шефа, който казва какви са тези нови неща, под формата на недостиг на време, наивност и незнание. Ако участниците не са подготвени, че промяната изисква малко усилия, ако техните ръководители не осъзнаят, че обучаемите имат нужда от подкрепа и средата не им позволява да приложат това, което са научили, е възможно процесът на промяна да не се случи и всичко да остане една голяма заблуда.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    преди 3 часа
    EY и denkstatt се обединяват в една от най-големите консултантски компании в областта на ESG у нас
    denkstatt става част от мрежата на EY в Австрия, България, Румъния, Унгария и Словакия и ще бъде позната под марката EY denkstatt
    преди 4 часа
    Google отмени някои от изискванията си, касаещи служители на нейни доставчици
    Това може да помогне на технологичния гигант да избегне договаряне със синдикатите
    преди 19 часа
    Проучване: 15% от офисите в София са празни
    Броят на операторите на гъвкави работни пространства в столицата е 63, предлагат общо 8717 работни места
    преди 21 часа
    Турция ще предлага визи за дигитални номади
    Могат да кандидатстват жители на ЕС, на Обединеното кралство, САЩ, Канада, Швейцария, Русия, Украйна и Беларус
    преди 22 часа