събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7873 прочитания

    Успехът е процес, а не крайна цел

    Александър Раков, генерален директор на IBM България
    23 май 2008, 08:55 a+ a- a

    Александър Раков е новият генерален директор на "IBM България" от януари 2008 г. Петнадесет години от своя професионален живот той посвещава на компанията, специализирайки се в областта на информационните технологии. Предизвикателствата винаги са били движещата сила в неговия живот, затова в IBM открива своето призвание, защото технологиите са най-динамично развиващия се сектор и като човек с отявлен интерес към новостите в бизнеса, за него е особено важно, че компанията обединява технологиите и бизнес целите на своите клиенти.
    Започва работа в IBM България през 1994 г. като мениджър "Банков сектор" и скоро след това става търговски директор. От 2006 г. до декември 2007 г. отговаря за конкурентния бизнес на IBM в сектора на малкия и среден бизнес за над 40 страни в Централна и Източна Европа, Близкия Изток, Австрия и Швейцария (CEMAAS). Защитил е магистърска степен в Технически университет в София, а след това и по "Бизнес администрация" (MBA) от Henley Management College, Великобритания. Притежава бизнес сертификат от френското бизнес училище INSEAD. Говори английски и руски език. Семеен е и има две деца.
    Технологичният лидер в областта на хардуерните и софтуерни продукти със 70-годишна история е доайен на информационните технологии в България - от машините, обслужващи статистиката през 1937 г. до преносимите компютри, водещи в своя клас и днес. Световният гигант е водещ в разработката и създаването на върхови информационни технологии, включващи компютърни системи, софтуер, мрежови системи, дискови масиви, микроелектроника. Общо 1,6 млрд. евро е инвестирала IBM в развиващите се пазари, като през 2007 г. в България е открит Глобален център за обслужване и управление на бизнес процеси, който предоставя консултантски услуги за фирми, изнасящи дейностите си по финанси, счетоводство и доставки към външни компании. Новата структура обслужва както регионални клиенти от Централна и Източна Европа, така и глобални - от Северна и Южна Америка и Азия.  
          
         
    Трудно ли се управлява компания като IBM, ползваща се със силно влияние в компютърния бизнес?
    IBM все повече се фокусира върху консултантските услуги за бизнеса. На базата на иновациите, които IBM създава, ние предоставяме на нашите клиенти своя опит и съвети как да преосмислят своята ИТ инфраструктура, така че тя да е част от цялата бизнес структура на компанията. По този начин ние помагаме на клиентите си от всички сектори – от публичните институции и големите корпорации, до малкия и среден бизнес, да бъдат гъвкави и да отговарят на изискванията на своите потребители.

    Опитът ви в компанията е дългогодишен. В управленски аспект кое считате за най-голям успех?

    Не бих могъл да посоча само един най-голям успех. Според моето лично мнение, и корпоративната култура на IBM успехът е процес, а не крайна цел. За мен двете най-важни цели са развитието на екипа и предоставянето на най-добрите услуги и продукти на клиентите. Двете цели са взаимно свързани и усилията на нашия мениджърски екип са насочени към идентифицирането, обучаването и развитието на всеки от талантливите служители в компанията. Моето убеждение, а и практиката ми в IBM потвърждава, че най-бързо възвръщаемата инвестиция е тази в хората. Когато човек залага на таланти и влага в тях, тази инвестиция се възвръща пряко. Затова, благодарение на талантливия екип, ние предоставяме най-добрите решения за нашите клиенти.

    IBM разшири дейността си в България с наскоро открития "Център за управление на бизнес процеси". Какви са стратегическите цели на това разширяване?
    Като част от своята корпоративна стратегия да се превърне в глобално интегрирана компания, IBM разшири дейността си в България и откри "Център за обслужване и управление на бизнес процеси" - (Managed Business Process Services - MBPS). Центърът е част от мрежа от 80 глобални центъра в света, които обслужват хиляди глобални клиенти.

    Какви услуги предлага центърът и кой ще се ползва от тях?

    IBM откри центъра с няколко стотици работни места в София като част от своите глобални инвестиции във възможностите за предоставяне на услуги за управление на бизнес процеси. От услугите на центъра се ползват компании, които изнасят управлението на своите дейности в сферата на доставките, финансите и счетоводството с цел да оптимизират своя бизнес и да реализират ръст. Новата структура обслужва както местни клиенти от Централна и Източна Европа, така и глобални – от Северна и Южна Америка и Азия и им помага да подобрят скоростта, с която техните продукти се появяват на пазара, времето за реакция, удовлетвореността на потребителите и производителността. MBPS обслужва клиенти на няколко езика, сред които немски, италиански, португалски, испански, френски, холандски и някои скандинавски езици. Чрез изнасяне на обслужването на сложни бизнес процеси, клиентите имат възможност да се фокусират върху своята основна дейност, спестяват разходи и оптимизират своите технологии за постигане на растеж.

    В какъв етап е кампанията по наемане на служители? Доколко ще се разшири кадровия капацитет?
    Кадровият капацитет на центъра зависи изцяло от развитието на дейността на клиентите – не сме се фокусирали върху определен брой служители – а по-скоро разрастваме дейността му в синхрон с увеличаването на обема на клиентите.

    Статистиката за нарастване необходимостта от ИТ кадри в световен мащаб е тревожна. Тази тенденция в каква степен е валидна за България? Как се справяте с недостига на кадри на местно ниво?
    Тенденцията в световен мащаб важи не само за ИТ кадрите. В IBM България нашият подход към служителите е да откриваме таланти, да ги обучаваме и да ги развиваме. Благодарение на глобалната корпоративна политика на компанията, ние се справяме добре с набирането на служители. Всеки от служителите в IBM има свой път на професионално развитие, което му дава възможност заедно със своя мениджър да избира насоката на своята реализация.

    Кои са най-важните приоритети в дейността на IBM България?
    Трите най-важни приоритета за дейността на IBM България са да продължим да развиваме своите служители, да разширяваме пазарното си присъствие, да реализираме проекти със социална значимост.

    IBM България е част от глобална корпорация. Как се справяте с бюрократизма при управлението на бизнес процесите?
    Бизнес процесите в една глобално интегрирана компания, каквато е IBM, са структурирани така, че да подпомагат реализацията на поставените стратегически цели на корпорацията и в този аспект - отразяват най-добрите практики и глобалния ни опит.

    Всичко ли, което предлага IBM в света, е достъпно и в България?
    В България, а и във всяка от страните, в които IBM работи по света, имаме възможност да предложим всички решения на компанията. В зависимост от нуждите на нашите клиенти, IBM като глобално интегрирана корпорация, предлага най-подходящите решения на проблемите на своите клиенти. Ще дам един пример – ако вашата фирма има нужда от нашия експертен съвет как да трансформира своята бизнес структура и какви технологични решения трябва да използва за това, ние предлагаме цялостен преглед на реалните нужди на компанията, като използваме опита на колеги, които биха могли да бъдат в Австрия, Италия, или дори в Перу. Използваме всички ресурси на IBM, така че да предложим най-ефективното решение на предизвикателството пред нашия клиент.

    Прилагате ли специална ценова политика на българския пазар?
    IBM следва обща ценова политика за страните от региона на развиващите се пазари, част от които е България. Ние предлагаме на нашите клиенти продукти и услуги, насочени към снижаване на разходите и оптимизиране на резултатите.

    IBM е лидер по брой регистрирани патенти 15 поредни години. Каква част от иновациите произлизат от българското представителство. Има ли патенти на IBM, регистрирани в България?

    IBM има мрежа от R&D центрове в цял свят. IBM България, използва иновациите на тези звена, и натрупания опит на корпорацията, така че да помага на своите клиенти да бъдат гъвкави, ефективни и печеливши.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 16 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 16 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 16 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 18 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години