петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8174 прочитания

    България е www страна

    Максим Бахар, M3 Communications Group
    21 април 2008, 08:55 a+ a- a

    Максим Бехар е един от най-влиятелните хора извън политиката у нас. Целият му живот е свързан с комуникациите. Започва кариерата си като журналист. По-късно е един от създателите на в. "Стандарт" (1992 г.). През 1999 г. е първият български член на IPRA, а през 2005 г. и на American PR Society. Основател е на две асоциации – International Association of Jurnalist for the EU (1995) и Bulgarian Association of Advertising Agencies and Professionals (1996). Два мандата е председател на Българския форум на бизнес лидерите (2001-2007), част от Международния форум на Принца на Уелс. Член е на десетки бордове и управителни съвети. През 2004 г. е обявен за почетен консул на Сейшелската република в България, а през 2005 г. е провъзгласен за почетен гражданин на родния му град Шумен. Разделя се с журналистиката през 1994 г., спомняйки си фразата на У. Чърчил: "Човек може да постигне много неща с журналистиката, но трябва да знае кога да се откаже от нея". Първоначално няма представа, че ще се занимава с PR, но решава да оползотвори натрупания опит и познания в бизнеса. Създава частна фирма с малък офис и двама служители, превърнала се в най-голямата PR компания в България - М3 Communications Group. Днес агенцията обслужва над 60 интернационални и местни компании. M3 e eдинствената българска компания, стигнала до финал на международните бизнес награди Stevie Awards (Оскарите в бизнеса) през 2007 г., където печели престижното отличие за най-добра PR агенция.

    Освен изтъкнат PR експерт, Максим Бехар е и космополитна личност. Обиколил е света 5 пъти. Срещал се е с някои от най-влиятелните и емблематични фигури на нашето време. Ентусиазиран е от възможностите, които носи модерният свят на високи технологии и нови медии. Интернет е неразривна част от света на комуникациите, затова прекарва по 18 ч. онлайн. Голямата му страст са технологичните новости, които му помагат да е в крак с динамичното време в бизнеса и комуникациите.   
         
         
    Като пионер в областта на PR в годините, когато се изграждаше тази професионална среда у нас, как се гради име и авторитет точно в този исторически период?
    Нашият бизнес се крепи на два "крака" – public (публичност) и relations (взаимоотношения). Трябва да изградиш име и да го защитаваш, да поддържаш добри взаимоотношения с партньори, клиенти, колеги и приятели, подизпълнители. В съвременната онлайн информационна среда всеки може свободно да изразява своето мнение, било то правилно или не, затова като експерти в областта на PR трябва да сме много съобразителни в това, което правим. Работата ни предполага всекидневен риск, а това често може да окаже влияние не толкова върху PR компанията, колкото върху имиджа на нейния клиент. PR мениджърът трябва да има визия поне 3-5 години напред как ще се развива този бизнес, което не е чак толкова сложно в новата медийна среда. Ако преди 10 г. животът беше бърз, преди 5г. - много бърз, сега живеем и правим бизнес в реално време. Заинтригуван съм как ще се развият публичните комуникации в интернет и чрез интернет.

    Затова ли диверсифицирате бизнес проектите си в областта на интернет пространството?

    Изградихме силен интернет отдел, който скоро ще отделим в самостоятелна компания. Навлизам в интернет пространството и го изучавам. Но не можем да поддържаме онлайн медии, защото има известен конфликт на интереси. Ако в България този въпрос все още не е чувствителен, след 2-3 години европейското законодателство ще бъде категорично, че фирма, занимаваща се с реклама и комуникации, не трябва да притежава медии. Преди 7 г. стартирахме англоезичен проект Novinite.com, инвестирахме много средства, интелектуален труд и ентусиазъм, за да се знае повече за България. След това обаче го продадохме. Продължаваме да лансираме нови уеб проекти.

    Какво е мястото на PR в разпространението на информация в интернет като медиа канал?
    Новите онлайн медии като социалните мрежи и блогове не трябва да изкушават PR специалистите, но те трябва да бъдат наблюдавани, доколкото дават поглед върху тенденциите в една потребителска група или в обществото. Въпрос на интелект и разбиране от PR бизнеса и от клиентите. Интернет е саморегулиращо се пространство. Не е мястото за промоционални текстове, там хората искат да общуват, да се запознаят с интересни хора и да обсъждат теми, които ги вълнуват. Да направиш уеб сайт, който да разпространява информация за твой клиент, е приемлива форма за комуникация със съответни публики.

    Работите предимно за чуждестранни клиенти. Преднамерен избор ли е това?
    Компанията е проектирана да работи за големи клиенти. Понякога малките компании се измъчват с нас и ние с тях, защото те имат други бюджети и представи, докато ние действаме с по-голям замах, искаме да се случат много неща по възможно най-професионалния начин, което струва пари. Работим с някои големи български компании, но е факт, че 80 на сто от клиентите ни са международни. Това също поставя огромни предизвикателства, но големите клиенти ни движат нагоре. Те очакват от нас същите стандарти на работа, каквито получават навсякъде по света. Мащабът на нашите клиенти, техните изисквания от една страна и големите събития, които реализираме, оформят качеството на нашите услуги. Всеки път трябва да сме още по-добри, защото клиентите ни стават по-взискателни. И това е нормално. Ние самите сме по-взискателни към качеството на нашия живот, отколкото преди 10 години. Медийната среда се променя. Ключов момент в комуникационния бизнес е да разберем очакванията на клиента и ако има свръхочаквания, да го приземим. Всяко изхвърляне може да доведе до обратен резултат.

    Към какво се отнасяте критично в областта, в която работите?
    Има известна криза на ценности, но това е проблем в цял свят. Бизнесът ни се развива мълниеносно и е пряко зависим от медиите като основни комуникационни канали. Като че ли PR практиката не винаги успява да догони тенденциите, случващи се в медиите. В целия този хаос колегите губят представа кое е по-важно - дали да си прозрачен, да спазваш морални ценности, да зачиташ свободата на словото или да угодиш на клиента си, да спечелиш... Печалбата не бива да е самоцел. Комуникационният бизнес е сложна симбиоза от креативност, почтеност и прозрачност, ако не си честен, лесно може да отпаднеш. Аз обаче не мога да имам критика към бизнеса, а само възхищение. Колкото повече навлизам в него, толкова повече го преоткривам и ми харесва. Всеки ден е различен, липсва чиновничество в най-лошия смисъл на думата, поради голямата динамика.

    Какви предимства носи партньорството с най-голямата в света PR верига - Hill&Knowlton?
    Ще ви кажа колко клиента са ни донесли за 10 години Hill&Knowlton. Нула. Това наистина е компания за билион долара, но от първия ден на нашето партньорство беше ясно, че на българския пазар сме ние. Ако искаме да имаме клиенти, трябва да докажем, че можем да ги спечелим и обслужваме. Предимства обаче има - асоциирането с една огромна мрежа от офиси в целия свят, споделянето на дългогодишен опит. Самият факт, че общувам с хора на много високо равнище в бизнеса, опериращи с бюджети за десетки милиони евро, е от голяма полза.

    Обявихте предстоящо излизане на M3 на БФБ. Защо решихте да станете публично дружество?
    От 6 месеца сме почти готови, но имаше леко разклащане на борсата. За мен беше по-важно, че докато подготвяхме проспекта, направихме мащабна "снимка" на нашия бизнес и всички компании, които са асоциирани с M3. Със сигурност тази година ще се листнем на борсата, но засега изчакваме. Най-важното е, че това ще засили прозрачността на компанията. Ще дам възможност на част от екипа и главно на висшия мениджмънт да участва с акции в M3, за да има по-голяма мотивация. Мисля, че това е по-интелигентен начин на управление. Ще акумулираме свободни средства от продажба на акции, които да инвестираме в други бизнеси, свързани с публичните комуникации. Тъй като сме в консултантския бизнес, нямаме чак толкова огромна нужда от тях, но една сериозна компания, според мен, трябва да присъства на борсата, въпреки че не е никак характерно за нашия бизнес. На българския капиталов пазар със сигурност ще бъдем първата PR компания, която ще поеме риска да се листва на БФБ.

    M3 е продуцент на рекламен клип за България, разпространен в Европа. Променя ли се имиджът на България откакто сме в ЕС? Каква трябва да бъде според вас националната реклама на страната ни?

    Преди 20-на години страната ни нямаше никакъв имидж, беше непозната за света. С новите медии, доставящи гигантски количества информация, няма никаква причина за лош имидж. Все по-често се пише за България, трендът на икономиката ни и всичко останало дават много добър поглед. В момента България има доста добър имидж сред европейските страни. И голям принос за това имаше бумът на пазара на недвижими имоти през последните години. Незнайно защо изведнъж голяма маса англичани започнаха да купуват малки апартаменти в планинските ни курорти и по черноморието. Според мен рекламата на България трябва да е насочена към едно единствено нещо – туризма. Един инвеститор няма да научи от CNN за България, но туристът в общи линии се информира от масовите канали. Когато навремето принц Чарлз поиска да му разкажа за България, аз казах "България е www страна", т.е. weather (климата), women (жените), wines (вината). Това е истината за България, кратко и запомнящо се! България трябва да промотира хората си, защото има една от най-качествените нации в Европа. Достатъчен е един клип с 5-6 лица и природата като даденост. Знам, че България е евтина и масова дестинация, бяха построени много хотели през последните години, което според мен е едно от най-хубавите неща, случили се у нас, въпреки критиките, че е презастроено. Една добра комбинация между интелигентното представяне на българите плюс възможностите за почивка и курорт би било предостатъчно, за да привлечем по-рентабилни туристи.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 8 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 9 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 9 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 11 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години