четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7434 прочитания

    SONY се позиционира като компания на забавлението

    Ангел Кугийски, Регионален мениджър на SONY за България, Македония, Албания, Сърбия и Черна гора
    11 април 2008, 14:20 a+ a- a

    Ангел Кугийски е роден в София. Получава инженерно образование в Техническия университет, специалност – "Двигатели с вътрешно горене". Следват две следдипломни квалификации и магистърска степен по икономика. В Австрия придобива и диплома по MBA. Започва работа в автомобилния бизнес като мениджър корпоративни клиенти в представителството на Крайслер (Chrysler) за България, но две години по-късно преминава от продажба на коли към потребителска електроника. Той е един от създателите на "Сони България". Марката, позната у нас от времето на Кореком, стъпва официално на българския пазар през април 1994 г. Оттогава досега летоброенето на неговия стаж в световната корпорация продължава да тече. През изминалите 13 години добива широк опит върху бизнеса на регионално ниво и разширява своите отговорности до Регионален мениджър за Югоизточна Европа.
    Да бъде част от компания, чийто потенциал да предлага иновативни високотехнологични решения я е превърнал в еталон в своята област, е привилегия за него. С радост констатира, че все по-често българинът има възможността да вложи пари за удоволствието да си купува SONY. Благодарение на развитието на пазара, свободната търговия и интернет, търсенето се ориентира към по-качествената битова електроника. Убеден е че човек, който обича и е отдаден на работата си, не се увлича от допълнителни занимания извън нея. Затова неговото единствено хоби е SONY.    
       
         
    SONY официално е на българския пазар повече от 13 години. От гледна точка на опита ви, кои бяха основните предизвикателства и как се промени пазарът на потребителска електроника на регионално ниво през тези години?
    Регионът се промени неимоверно през последните 18 г. от политическа и икономическа гледна точка. Най-голямото предизвикателство бе, че всичко се случваше с изключително голяма скорост. Ситуациите, които провокираше пазарът, не си приличаха една с друга, всяка изискваше търсенето на различно решение. Това е характерното за нашия регион и се отнася за всички индустрии. Положителното е, че пазарът постепенно се променя и цената престава да бъде единствен фактор. Потребителите стават все по-взискателни и това е нормално, с нарастването на покупателната способност те започват да имат и други изисквания, все повече се гледа към качествените продукти, в по-горния ценови сегмент.
    Пътят на SONY на местно ниво общо взето следва пазарната логика, която налагаме по цял свят. SONY винаги се старае да бъде лидер, това не е нищо ново. Доколко успява, зависи от специфичните фактори на всеки конкретен пазар и степента на неговото развитие. Не виреем в изкуствена система, съобразяваме се с определени дадености. Но дали става въпрос за този регион или друг, навсякъде целите ни са едни и същи. Вътрешните критерии в корпорацията SONY са неизменни и адаптирането на нови пазари никога не е за сметка на тези, утвърдени от опита, стандарти.

    Корените на корпорацията SONY са в Япония. До каква степен японският бизнес модел присъства в мениджмънта на компанията?
    Успехът на SONY се дължи преди всичко на това, че не използва един модел, на чиято база да прилага опит в цял свят. Точно затова компанията е съумяла да се превърне в мащабна глобална структура. Духът на двамата основатели, поставили началото през 1946 г., обаче, е много важен - единият изключителен изобретател, а другият - изключителен маркетолог, които в един момент разбират, че ако не завладява международни пазари, фирмата ще остане с много малък обсег на действие. Mалцина знаят, че максимата “Think global, act local" (б.р. - "Мисли глобално, действай локално") е формулирана от Акио Мурита (един от създателите на SONY) в началото на 60-те години, когато започва експанзията на външни пазари. Основополагащ принцип и начин на мислене, помогнал на компанията да стигне там, където е днес. Освен това, иновативният дух непрекъснато генерира технологични нововъведения. Типичен пример, придобил легендарна популярност, е Walkman като начин за слушане на собствено подбрана музика в движение. Освен че е запазена марка, думата влиза в състава на Оксфордския, а по-късно и на други речници. Създаването на телевизорите Trinitron и т.н. В днешни дни, разбира се, е много по-трудно, но въпреки това продължаваме да предоставяме най-новото и най-доброто. Обвиненията, че сме по-скъпи от т. нар. конкуренти обаче не са добра база за сравнение, като имаме предвид, че те са само производители на битова електроника, докато SONY се позиционира като "компания на забавлението". SONY има филмова компания (SONY Pictures), музикална компания, произвежда професионална апаратура. Предлагаме едновременно хардуера и софтуера на забавлението, т.е. продуктите и съдържанието за тях. В момента да се произвежда някаква електроника не е голямо завоевание, има опити навсякъде по света, знаем че в Китай всичко може да бъде репликирано за кратки срокове. Но духа, който носи SONY, предоставяйки забавление по цялата верига – от режисьорския стол до креслото вкъщи, няма аналог. И всичко това се прави за удоволствието на крайния потребител. Той е във фокуса на всичките ни усилия.

    Кои са актуалните акценти в SONY технологиите, които лансирате на българския пазар?
    Високата разделителна способност (б.р. - High Definition или HD) е следващата стъпка в развитието на битовата електроника и се определя от очакванията на хората за по-високо качество на картината. HD продуктите ще бъдат акцент за компанията тази година. Това, което най-много вълнува хората в момента, са LCD телевизорите с висока разделителна способност, още повече, че предстои лято, изпълнено с много спортни събития. Затова един от фокусите е върху LCD сегмента и резултатите вече са видни в продуктовата линия Bravia. На българския пазар в момента има изключителен интерес и към цифровите фотоносители, фотоапарати, камери. Да не говорим за HD телевизията, която също поддържаме. По отношение на LCD телевизорите, SONY е сред първите, които предлагат вграден дигитален кабелен тунер, който заменя т. нар. Settop box или кабелен цифров приемник. Изключително голямо предимство, което означава по-малко уреди пред вас, по-малко кабели и по-малко загуби, тъй като всички кабели дават загуби. Покупката на такъв приемник е инвестиция в бъдещето, когато аналоговите и ефирни телевизии бъдат заменени от дигитално разпръскване. Практически вече задаваме техническата база за предстоящата цифровизация. Наложихме един нов формат, който в момента остана единственият за съхранение на изображения с висока разделителна способност. Това е Blu ray дискът, който вече се разпространява официално и в България от вносители на филми. Дори се намира в някои видеотеки в София. Blu ray диск устройството може да възпроизвежда и конвенционалните DVD формати. Blu ray ще става все по-масов в близките години, тъй като позволява записване на изключително много информация. Дисковете Blu-ray могат да запаметят до 50 GB с потенциал за бъдещо разширяване на капацитета до 200 GB. Това означава 20 пъти по-голям капацитет в сравнение с DVD. Очаква се форматът да намери приложение и в компютърната индустрия, тъй като позволява върху него да се архивира огромен обем информация. Play station 3 използва същата технология.

    Какъв е профилът на българските потребители на марката днес? Определящото при избора на техника за масовия потребител в България?
    Българският потребител е като всеки друг потребител по света, достатъчно информиран относно качеството и цената на продуктите, технически грамотен. Очакванията към марката SONY са същите. Единствената разлика може би е в сравнителното ограничение на средствата, с които разполага. Казано по друг начин, нашият пазарен дял би бил още по-висок, ако българският потребител имаше възможност да разполага с повече средства. Неговото колебание да купи SONY щеше да бъде още по-малко. За да отговорим по-пълноценно на потребителското търсене, предвиждаме да открием регионален център за Източна Европа, с кол център за потребители. Това е много голяма инвестиция на SONY в региона.

    Защо SONY България не предоставя сервиз на лаптопите SONY Vaio на местно ниво?
    Лаптопите SONY Vaio все още не се предлагат официално на българския пазар, макар че те са тук, защото в крайна сметка сме част от един отворен пазар. Както казах, винаги поставяме в центъра на внимание клиента и неговите нужди. Компютърните продукти изискват специфично отношение, ангажиментът към крайния потребител не свършва с продажбата на лаптоп, необходимо е организирането на гаранционна поддръжка, ремонтен сервиз, предоставянето на допълнителна информация. Тъй като досега нямаме възможност да организираме всичко това, в много европейски държави официално не се предлага Vaio. Мога да посоча за пример Унгария, която се смята за много по-развит пазар от българския.
    Когато заработи цялата тази система от допълнителни ползи за клиентите, ще го предложим.

    Имате преки наблюдения върху пазарите в България, Македония, Албания, Сърбия и Черна гора, които са на различен етап в своето развитие. Различава ли се продуктовото портфолио, което маркетирате на тези пазари?
    Категорично не и се радвам, че най-после се развенча едно старо съмнение у потребителите, че на тези пазари се предлага второ качество стока.
    Българинът вече е добре запознат с правата си като купувач и е ясно, че това не може да се случи. Разбира се, ние винаги сме предоставяли портфолиото, което имаме за европейските пазари и на регионално ниво. Ако има известни ограничения, те са от такова естество, което обясних по отношение на лаптопите Vaio. Известни различия могат да бъдат обусловени от възможностите на даден пазар да възприеме някои продукти.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 минути
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 1 час
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 4 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 4 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 5 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки