петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5936 прочитания

    Важен аспект за пазара оттук нататък е как медиите ще се допълват

    Йонас Константинов, Изпълнителен директор Diema Vision
    18 март 2008, 14:20 a+ a- a

    Йонас е роден в Швеция, но фамилията му подсказва неговия български произход по бащина линия. Като участник в повечето покупки, които MTG е направила през последните години, в България го довеждат чисто бизнес причини, но е доволен от щастливата случайност да се докосне до страната, с която има близки роднински връзки. Все още не говори български език, но в момента взима първите си уроци. Живее постоянно в Лондон, където е територията на неговия личен живот и всяка седмица пътува до България, за да следи случващото се тук. Кариерата му стартира преди 7 години в Modern Time Group, шведска медийна компания, базирана в Лондон, която е най-големият оператор на развлекателни и платени канали в Скандинавския и Балтийския регион. Фирмата оперира в над 20 страни по света. Професионалният му път в компанията го превежда през всички сфери на медиите - печат, телевизия, интернет и единственото, с което още не се е захващал, е радио. През последните 5 години работи на пазарите в Англия, Чехия, Словения и Русия. В България е от месец март 2007 г. като част от екипа, който подготвя предварителните проучвания по сделката за придобиване на дял в две български медийни дружества – Diema Vision и Телевизия "MM".

    Стратегическото партньорство между Apace MG - UK и Modern Time Group доведе до създаването на ново обединение BMGL, в което двете компании имат равно участие във всички активи на Apace Media в Източна Европа, общо осем телевизионни канала към края на 2007 година. Присъединяването към голяма телевизионна мрежа създаде предпоставки за увеличаване на финансовите ресурси на групата телевизионни канали Diema и възможността да използват чуждо ноу хау при програмирането и изработването на рекламна стратегия. В резултат на програмните трансформации Diema, Diema2 и Diema Family тръгнаха през миналата година с обновена програмна схема и нова визия.        

         
    Какви са амбициите и целите на мениджмънта за бъдещето на телевизионните канали от групата на Diema и мястото им на медийния и развлекателен пазар?
    Вече заявихме амбициите си да бъдем алтернатива на националните телевизии като предложим свежо, модерно, интерактивно програмно съдържание с ясен фокус върху развлекателните програми без да навлизаме в полето на новините и публицистиката. Ще продължим да излъчваме най-добрите филми, сериали и спортни събития, както досега, в бъдеще разбира се и собствена продукция. Искаме да позиционираме Diema като силен играч на медийния пазар. Ще покажем, че това е възможно с предстоящото излъчване на европейското първенство по футбол тази година. Безпрецедентен е случаят канал, който не е сред трите национални телевизии, да излъчва такова първенство. Успяхме да увеличим пазарния си дял след процес на преструктуриране и обновяването на каналите през септември, което включваше коренно променена визия и програмна схема. Навлязохме сериозно и на рекламния пазар. С програмното си съдържание "бием" националните телевизии в определени дни и часови пояси.

    Доколко ще залагате на собствени телевизионни продукции?
    Създаването на собствени продукции е важно за профила на каналите в групата на Diema. Със сигурност това са най-скъпите телевизионни програмни продукти, което означава, че производството им съдържа по-висок риск, особено когато се търси и много добро качество. Стратегията ни винаги е била да изучаваме и разбираме спецификите на пазара, затова е важно да планираме добре нещата преди да стартираме такава продукция, за да предложим на зрителите нещо наистина добро.

    Засилващата се конкуренция на медийния пазар променя ли съотношението на рекламните бюджети между ефирните и кабелните телевизионни канали?
    Със сигурност този процес вече е задействан. Смятам, че през настоящата година националните телевизии ще усетят ефекта от концептуалното и визуално обновление на телевизионните канали от групата на Diema, както и на други медийни участници като ТВ 7, GTV, TV 2. Но до този момент само ние сме успели да постигнем наистина голям прогрес от гледна точка на рекламни бюджети. Фактът, че ще излъчваме такова ключово събитие като европейското първенство по футбол през 2008г. със сигурност е от голямо значение за рекламния пазар.

    Медийният пазар в България, в частност телевизионният, става все по- динамичен, привлече сериозни чуждестранни инвестиции. Накъде води всичко това?
    Тук се задейства същият механизъм, както навсякъде другаде по света. Големите канали постепенно губят аудитория и започват да бъдат конкурирани от по-малки, профилирани канали. Зрителското внимание се разслоява към специализирани програми. Затова големите телевизии стартират нови монотематични канали, като GTV, Fox Life. Посоката на развитие през последните 15 години ще продължи, което означава, че ще има по-голям избор за зрителите и по-добро качество. Това, което мисля, че липсваше преди да дойдем тук и аз определено съм изненадан, е, че други канали, които също са подкрепяни от международни медийни корпорации, не използваха предимствата на собствената графична визия, която да придаде един нов, свеж и модерен облик. В MTG винаги сме били фокусирани върху т. нар. трансфер на знания или споделяне и реализиране на всички добри практики, които имаме от други пазари. Това поражда много положителни ефекти. В телевизия със средно количество персонал от 130 -140 души всички имат възможност да учат нови неща, да отидат на специализация и обучение в други страни, в крайна сметка да се развиват успоредно със самата медийна група. Това е полезно за целия пазар, тъй като кара и останалите телевизионни медии да следват същия път и да стават по-добри. Важен аспект за пазара оттук нататък е как медиите ще се допълват. С оглед на тази тенденция скоро стартирахме интернет портал наречен On the web с цел да постигнем една добра компилация между него и телевизионните ни канали.

    Какви стандарти и предимства налага партньорството между две големи международни медийни компании като Apace MG - UK и Modern Time Group?
    В едно партньорство участниците винаги приемат различни роли. Apace MG първи стъпиха на местния пазар и изиграха много важна роля за представянето и въвеждането на MTG. Практиките, които до момента сме прилагали, са в разностранни части на телевизионния бизнес - по отношение закупуването на програмни права, цялостния маркетинг и промотиране на собствените ни телевизионни канали (self promotion), много важен елемент за задържане на зрителското внимание, на който телевизиите като че ли малко обръщат внимание и отделят нужните инвестиции. Имаме ясно поставени финансови стандарти на работа. И не на последно място рекламата, върху която почти не е имало фокус преди идването на MTG, се очаква да донесе много по-голяма част от приходите на компанията. Донесохме на българския пазар нещо ново, различно и много проферсионално.

    Имате опит от други европейски страни с въвеждането на дигиталните технологии. До какви промени ще доведе цифровизацията на ефира и как ще се справим с технологичното преминаване от аналогово към цифрово радио- и телевизионно разпръскване, което трябва да се реализира до 2012 г. у нас?
    Имаме опит и наблюдения върху този процес от няколко европейски държави, но, колкото и да ни е познат, си даваме сметка, че той протича по различен начин във всяка отделна страна. Очакванията ни са тук да се случи по най-сложния и комплексен начин от тези, които сме виждали. Смятам, че ако участниците на пазара имаха възможността да избират, тогава дигитализацията щеше да се случи доста по-напред във времето. Технологичното преминаване към цифрово разпръскване е процес, изискващ страшно много дискусии и взаимно търсене на решения от страна на държавните структури и на частния сектор. Никой няма да спечели от това, че процедурата се форсира. Но е неминуемо да се случи след решението на Европейския Съюз, което ще направи процеса доста по-сложен. Бяхме свидетели на подобен развой в Чехия, където също бяха притиснати да го направят по-бързо заради съседни страни, които са искали да си споделят честоти с тях. Като активен медиен играч можем само да се надяваме, че ще бъдем третирани честно и че ще запазим позициите си както при аналоговото разпространение, така и при предстоящото преминаване към цифрова платформа. Най-важното си остава да предлагаш най-доброто и качествено съдържание както на зрителите, така и на тези, които го разпространяват.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 11 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 15 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 16 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 17 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам