четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7821 прочитания

    Един от основните фактори за възходящото развитие на пазара на недвижими имоти в момента е постепенното оформяне на средна класа

    Иван Горанов, управляващ съдружник Home for You
    14 януари 2008, 16:50 a+ a- a

    Home for you определено е компания на новата генерация, прокарваща бизнес концепции с ентусиазма на младежки дух. Създадена от двама млади и предприемчиви българи – Иван Горанов и Константин Бобчев през 2004 г., фирмата запълва празната ниша на българския пазар в предлагането на цялостна консултация и комплексно обслужване при покупка на недвижими имоти без комисионна за крайния клиент. Двамата съдружници успешно прилагат опита, придобит в сферата на недвижимите имоти отвъд океана. Представителният офис, оформен като галерия, е още един щрих към креативния подход и творческо мислене в компанията. Впечатляващата колекция от картини съдържа над 140 платна на наши и чуждестранни художници. Роден през 1981 г., Иван Горанов е типичен представител на зодия Лъв - деен, предприемчив и темпераментен. Винаги агрументира идеите си и се опитва да мотивира екипността в изградения колектив. Завършил е немска езикова гимназия в София и право в СУ. Засега апартаментът му е малък, удобен и функционален, в предпочитания Фън шуй стил, съобразен с динамичното му ежедневие. Представите за фамилен дом обаче се покриват с просторите на собствена къща, където може да отглежда и любимите си немски овчарки. Удобството е водещ мотив за повечето от нещата, които прави или се обгражда.        
         
          Как се ориентирахте към предприемачество в областта на продажба и управление на недвижими имоти (НИ)?
    След като завърших средното си образование, като повечето млади хора бях на кръстопът за по-нататъшния ми житейски и професионален път. Имах възможност да уча в Германия, междувременно кандидатствах и в СУ. Голямото ми желание от малък е било да стана юрист. За щастие, на изпита по история се падна една от любимите ми теми - управлението на Стефан Стамболов и получих една от най-високите оценки. Приех го като знак от съдбата, че се осъществява моето голямо желание и Германия остана на заден план. От II-ри курс помагах в канторите на мои познати юристи, нотариуси и адвокати. Още тогава бях наясно, че теорията се отличава от действителността и за мен беше интересно да се сблъскам с приложните аспекти на материята. Тези своеобразни стажове ми помогнаха да си отговоря и на въпроса какъв искам да стана. Установих, че професията на нотариус или адвокат не отговаря на моята динамична натура и реших, че ще търся начин да използвам юридическите си знания в друга сфера. Междувременно пътувах доста при мои съученици от гимназията, които учеха в западни университети. Няколко пъти посетих Щатите, където също се интересувах от възможностите за специализация. Успях да създам добри контакти с хора, които на по-късен етап проявиха интерес да инвестират в България и да се занимават с недвижими имоти. В САЩ се докоснах до практиката на големи брокерски и консултантски компании. Натрупаните впечатления, заедно с моя приятел и съдружник Константин Бобчев ни наведоха на мисълта какво липсва на родния пазар, а именно консултантска компания, която да предложи един завършен и комплексен продукт.

    Home for you ли беше първата компания, която заработи по този модел на българския пазар?
    Първи навлязохме на пазара на НИ като консултантска фирма, която да предложи цялостен продукт за грижа за клиента. Предизвикахме голям медиен интерес като заявихме, че ще продаваме без комисионна. Агенциите за НИ отвърнаха, че това са гръмки изявления, прогнозираха, че няма да просъществуваме дълго, но такива са законите на бизнеса. Той е гъвкав и се ражда в условия на конкуренция, което винаги е добре за клиента.

    Как стартирахте в началото?
    Успяхме да съберем средства с продажбата на мои личен имот, теглихме и кредит. Започнахме в малък офис с още трима души, които прегърнаха идеята. Намерихме и чуждестранни инвеститори. Стъпка по стъпка започнахме да реализираме идеите си. Най-трудно в началото беше да спечелим доверието на клиентите. Във всеки бизнес има определено статукво, което трудно се разчупва и приема някой нов. Не доумявам защо на младите хора винаги се гледа с недоверие, с презумцията, че са неопитни. Но ние винаги сме се радвали на добър диалог с медиите, възприемали са ни добре и благодарение на тяхното отразяване успяхме да наложим Home for you като бранд. В началото се наложи да се борим със схващането, че не сме агенция за НИ, нашият бизнес е много по-различен. Ангажиментите ни са по-мащабни и към клиента, и към инвеститора, тъй като защитаваме интересите и на двете страни. Основната ни роля е да направим процеса на взаимодействие между двете страни ясен и прозрачен. Направихме удачен избор и с фирменото име. Искахме да звучи приятелски, запомнящо се, да е лесно произносимо едновременно на български и на английски.

    Колко пъти се увеличи екипът през тези три години?
    От 5-ма души в началото днес имаме над 50 служители, разпределени в няколко офиса. Най-важно беше да убедим всички, че трябва да работим като екип, да следваме набелязаната цел и да сме точни като часовник, надявам се швейцарски. Нашата грижа като управляващи съдружници е да спомагаме за слягането на отделните колелца в този механизъм, за да върви много точно напред, да ни ориентира къде сме спрямо останалите и да ни показва как да процедираме. Home for you залага основно на екипа си от образовани и амбицирани хора, които искат да докажат, че и младите в България са способни да постигат добри резултати и че могат да се развиват добре и тук, не само в чужбина. Родили сме се в България и тук е мястото, където трябва да постигаме успех, за обществото и за самите себе си, за да живеем по-добре.

    Подкрепяте ли схващането, че пазарът на НИ у нас е "раздут балон"?
    И за фондовата борса се правят подобни констатации. Трудно е, обаче, да се прави такова генерално заключение. Не бива да забравяме, че вече сме част от ЕС. Като всяка една европейска столица е нормално и тук цените на имотите да се повишават. Не бива да сравняваме под общ знаменател, базовите параметри са много специфични – къде се намира обектът, как излежда проектът и т.н. Определено има проекти, които са надценени, но щом има пазар за тях, значи все пак има и търсене. Търсенето и предлагането са основните показатели, които формират цената на определен имот, продукт или услуга. Въпреки че на пръв поглед предложенията са много, опитайте се да си купите жилище, в което да се нанесете след един месец например. Правил съм си подобен експеримент. Ще видите колко ще ви е трудно и какви ще бъдат цените. Подобна е ситуацията по отношение на офис площи или парцели. Съществува реален недостиг, който обуславя високите цени. Но с присъединяването ни към ЕС перспективите на пазара са добри. Без да съм чел статистики, смятам че има близо 30-40 % ръст на чужди инвеститори в България само за 2007 г., поради факта, че ставаме един по-прогнозируем и надежден пазар. Законодателството ни се доближава и синхронизира с европейското. Само преди няколко години западните държави все още гледаха на България като комунистическа народна република. Последните години на по-прозрачно управление и икономически ръст доведоха до стабилитет и вътрешна сигурност в държавата, което мотивира чуждите инвеститори да засилят интереса си към страната.

    Какво е състоянието на пазара към момента? Какви тенденции се налагат в този отрасъл, текат ли процеси на преструктуриране?
    Пазарът на НИ в България е доста динамичен. Нарастващото търсене създава заетост на повечето фирми, работещи в тази сфера. Като изключим, че винаги е имало и ще има търсене на жилища, в момента е засилено търсенето и на подходящи офиси. Има недостиг на цели офис сгради. В последно време търговските обекти са силно предпочитани от чуждите инвеститори, виждате колко центрове тип мол се построиха, продължават да се строят и е видно, че са успешни. Все повече инвестиции се насочват към строителството на логистични центрове, инфраструктурни проекти и проекти в сферата на публично-частното партньорство. Ние също се радваме на добър диалог с държавните институции както в областта на обществено-частното сътрудничество, така и на социалната отговорност.

    Не е ли прекален бумът на търговски площи с оглед на пазарните и потребителските възможности на българина?
    Един от основните фактори в момента за развитие на пазара на НИ е постепенното оформяне на средна класа. Статистиката показва, че пазарската кошница на българина се увеличава. Показателен е и процентният ръст на кредитите. Още един аргумент в подкрепа на схващането, че пазарът на НИ не е "раздут балон", българинът става все по-богат, позволява си нови жилища и нови покупки. Пазарът на услуги се развива, в това число и управлението на имоти, което ние предлагаме. Нашите клиенти са водени от желанието да си спестят усилия, не толкова пари. Това е една здравословна закономерност. Българинът става по-богат. Разтящите потребности ни тласкат към разширяване на нашите услуги в посока поддръжка и управление на сградите - охрана, почистване, отдаване под наем. В големите градове става все по-модерен и търсен комфорт в жилищната сграда да има портиер, да е чисто и светло. Започва да се мисли и за цялостната инфраструктура, облагородяване на средата, заобикаляща застрояваните площи. Инвеститорите променят своя начин на мислене, клиентите също натрупаха опит, знаят как да инвестират парите си, имат избор с кой партньор е най-подходящо да имат взаимоотношения и го правят.

    Смятате ли да се занимавате с инвестиции в областта на строителството?
    Ние управляваме чуждите капитали, съветваме строители, инвеститори и клиенти. В това сме профилирани и усилията ни за усъвършенстване са насочени в тази посока. Нашите служители редовно посещават професионални курсове и семинари, тъй като материята е динамична. Разделението на труда дава възможност бизнесът да се разраства бързо в точно определена област.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 11 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 11 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 12 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 13 часа
    преди 16 часа