петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10042 прочитания

    За да си успешен на пазара е необходимо и да рискуваш

    Димитър Власковски, Изпълнителен директор Yachting BG
    20 декември 2007, 16:50 a+ a- a

    Димитър завършва езикова гимназия с немски език в родния си град Ловеч, след което продължава образованието си в Стопанска академия – Свищов, специалност МИО. През това време работи като консултант продажби за Мерцедес. По обективни причини след дипломирането си идва в големия град. Професионалният му старт е в сферата на качествения контрол, но днес смята, че е намерил верния си път в Yachting Bg, една от утвърдените компании на амбициозно развиващия се яхтинг пазар у нас. CEO на компанията е от началото на годината, белязана от бурен растеж както на фирмата, така и на пазара на луксозни моторни яхти като цяло. Yachting Bg е ексклузивен представител за България на марките: Azimut, Atlantis, Bavaria, Chaparral, Frauscher. С част от портфолиото си присъства и в Румъния. Тъй като отговаря за двата пазара, ежедневието на Димитър често е на колела, а професионалният интерес към яхтите е станал доста личен за него. Луксозните яхти на фирмата могат да бъдат видяни най-често на автоизложения и специализирани международни форуми. На тазгодишното изложение в Генуа Yachting BG получи двата най-големи приза за продажби на Atlantis. Българският дилър спечели 1-во място за прогресивно развитие и численост на продажбите и за най-много големи яхти, продадени през годината. По този начин за първи път българска фирма става номер 1 на пазара за яхти в световен мащаб.        
         
    Yachting BG е сравнително млада компания в нов пазарен сегмент. Каква е стратегията ви за налагане и лансиране на марките, които представяте?
    Компанията е на пазара от 3 г., но дейността й доби по-широка публичност през последната година с откриването на представителните офиси във Варна и София. Преди това фирмата е представлявана само от собствениците, самите продажби на яхти са ставали по различен начин, преди всичко на приятелски начала. С инвестицията в първия и единствен по рода си яхтен шоурум в Бургас, заявихме своето силно присъствие в яхтения бизнес и направихме едно по-широко медийно представяне на нашата дейност. Вече има какво и къде да покажем на клиентите си. Досегашните ни усилия бяха съсредоточени в полагането на основите в бизнеса. В бъдеще предвиждаме доста медийни прояви и събития, което предполагам ще доведе до още по-добри търговски резултати. Ще покажем изцяло лицето си пред широката търговска публика. Междувременно участвахме на ред изложения в България и Румъния с добри отзиви за нас. До момента присъстваме на всяко автоизложение, тъй като в България няма специализирано подобно за яхти. Очакванията са догодина да има такова, което е хубаво начало за този сектор. С продуктовата гама, която предлагаме, се опитваме да обхванем целия пазар в България, колкото и малък да е той. Макар че сезонът е също толкова ограничен като време, продажбите на яхти са по-скоро целогодишни. Това показват нашите търговски показатели. Намеренията ни са свързани с разширяване на центровете ни по черноморието, бъдещи инвестиции в шоурум с локация Варна. Ще развиваме нашата база и в посока на румънския пазар, където представляваме марките Atlantis, Bavaria, Chaparral, Frauscher. Пазарът там се пробужда, а Румъния е страна с по-добре развити бизнес структури. Перспективите ни за растеж и развитие са свързани и с изграждането на една добра сервизна структура, която да отговаря като качество на фирмената ни политика. Тенденциите са за стремглаво разрастване и на екипа, който на този етап наброява около 20 души – мениджъри, дилъри, техници и транспорт.

    Предполагам, че търговията на една яхта не се ограничава само до продажбата й?
    Най-лесно е да се продаде една лодка. Оттам следва трудното. Самото предлагане на лодки и яхти от този тип е свързано със сервизно обслужване и цялостен пакет услуги, които съпровождат фактическата продажба. Обхващаме продажбата, гаранционното и следгаранционно обслужване, транспортирането на плавателните съдове, регистрацията им относно българското или чуждестранно законодателство, предоставяне на допълнително оборудване и монтаж. В нашата практика предлагаме и обратно изкупуване на яхти. Ако клиент иска да замени своя съд за по-голям, ни връща старата си лодка и си купува нова с процентно приспадане от цената. Като цяло е доста рискована и трудна схема, но за да си успешен на пазара е необходимо и да рискуваш.

    Какво е развитието на яхтения бизнес? Перспективи и потенциал на пазара?
    Пазарът бележи възход, може да се каже дори бум, но това е невъзможно да продължи безкрайно поради ограничените мащаби. Към момента има около 10 яхтинг компании, твърде голям наплив в такъв луксозен сегмент на премиум стоки. В крайна сметка, самото придобиване на представителство не е толкова трудно, както казах, сложността идва с изпълнението на всички останали ангажименти, съпътстващи процеса на продажба. Изисква се голям финансов ресурс в сфера с не толкова бърза възвръщаемост на инвестициите, както мнозина си мислят. Затова се хвърлят в този бизнес, но пазарът ще покаже кои ще отцелеят. Развитието на този етап е възходящо и това е видно от пазарните показатели през последните 2 години. Говорим за ръст на продажбите в стотици проценти, което адекватно отразява ръста на пазара като цяло.

    Какво предопредели този бум? Развитието на пристанищната инфраструктура?
    Не бих казал, че е развитието на инфраструктурата, такава почти липсва или е слабо развита все още. Има много бъдещи проекти в тази посока, които биха привлекли чуждестранни инвестиции и клиенти. В крайна сметка цяла Западна Европа е препълнена с яхти. Това не е чак такъв лукс. По Средиземноморието е нещо съвсем нормално. Осигуряването на повече лодкоместа е ключов аспект и за търговското развитие на яхтения бизнес. Яхтингът е тип култура, която тепърва започва да се развива и в България. Култура на определена класа, не на определена прослойка, която иска да се приобщава към западната такава. Яхтингът в крайна сметка е белег на определен лайфстайл, предлага много възможности както за почивка в луксозна обстановка, така и за различни мероприятия.

    Правилно ли е схващането, че яхтите са достъпни само за много богатите хора?
    Мисля, че е малко неправилно вече. Лизинговите фирми развиват и това направление, така че става все по-достъпно да се купи яхта на лизинг в рамките на 6-7 години. Една нормална яхта в цифрово изражение е колкото един луксозен автомобил, каквито има стотици по нашите пътища.

    На какъв етап е застраховането и лизингът на яхти в България?
    Лизинговите продажби определено бележат ръст и биха продължили да нарастват, ако и други компании предлагат добри условия. Сравнено със Западна Европа, към момента лизинговите условия за яхти са по-изостанали. Работим с HYPO Leasing, които успяхме да привлечем в България. По отношение на застраховането работим с австрийска компания. Надявам се скоро и българските застрахователи да започнат предлагането на този тип услуги.

    Какво е въздействието на индустрията върху яхтения туризъм?
    България не се слави с особено красиво крайбрежие. Черно море е доста бурно, а и морската ивица на България е малка. Повечето наши клиенти предпочитат да пътуват с яхтите си до Гърция, Турция, където има много марини, прекрасни места, където може да се спре близо до ресторант, да се сменят локациите. Яхтеният туризъм би се утвърдил, единствено ако се развие инфраструктурата и се изградят повече пристанища за яхти.

    Коя е най-скъпата яхта, която сте продали?

    Това се случи на изложението в Кан. Яхтата е 105 футова на стойност около 9,6 млн. евро. Продадохме я на българин. На следващото изложение в Генуа също продадохме няколко доста големи яхти, но не с такива размери. Продажбата на този тип яхти е по-специфична, тъй като не са серийни, една яхта се изработва в рамките на година.

    Какъв е профилът на вашите клиенти?
    Имаме клиенти във всички сектори на бизнеса, но определено не са хора с костюми. Като част от висшите ешалони в бизнеса е съвсем нормално да си позволят по-свободно облекло. Затова яхти не се продават в делова обстановка или в офис. Ежедневен дрескод и непринудена обстановка са по-приемливи за осъществяване на диалога с потенциалните клиенти.

    През 2008 г. Варна ще бъде домакин на една от гонките в регатата "Тол шипс рейс". Участвате ли като партньори на такъв тип събития и какво е влиянието им върху яхтинга?
    Регатите са за ветроходни яхти, а ние сме специализирани в продажбата на моторни. Клиентелата на двата типа плавателни съдове е доста различна. Почитатели на ветроходните яхти са хора, които имат свободното време, запознати са с морето, обичат сами да управляват собствената си ветроходна яхта, да опъват платната. Голяма част от тях са хора от морето. Докато клиентите на Yachting BG са предимно хора с възможности, но ограничено време. Затова искат да прекарат почивката си в много луксозна и приятна обстановка. Може да се каже, че едните приемат яхтинга като хоби, а за другите е въпрос на личен стандарт и определен лайфстайл. Моторните яхти са в пъти по-скъпи от ветроходните. Относно регатите, тази година основахме яхт клуб "Yachting Bg", в който членуват деца. През август проведохме първото състезание, в което взеха участие няколко яхтени клубове. Тенденцията е догодина да афишираме по-сериозно тази дейност. Желанието ни е да популяризираме спорта сред децата.

    От какво естество са предизвикателствата, които срещате?
    Истинско предизвикателство все още е регистрацията на една яхта. Процедурите са доста тромави. Необходимо е актуализиране на законодателството. В Европа и света нещата са в друго измерение, яхти се регистрират като лек автомобил. В хода на пазарно развитие и утвърждаване срещахме доста затруднения, но за щастие с времето успяхме да разрешим повечето от тях. Но това е в реда на нещата, бизнесът беше съвсем нов, нямаше откъде да почерпим опит, бяхме сред първите и проправяхме пътя.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 минути
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 26 минути
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 42 минути
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS
    преди 3 часа
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research
    преди 4 часа
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март