петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11469 прочитания

    Голяма част от историята на Apple е и наша история

    Николай Савов, Управител "Български Бизнес Системи" ООД
    11 декември 2007, 16:50 a+ a- a

    Още като ученик, Николай е заинтригуван от света на технологиите. Впоследствие интересите му съвпадат с това, което следва. Завършва средното си образование в английската гимназия в София и записва специалност Електроника в МЕИ. След първата година получава стипендия да продължи следването си в най-големия частен университет в Япония - Токай, по програма за обмен на студенти. Япония го учи на дисциплина и му разкрива изцяло нов мироглед, а образователната система му дава широк достъп до информация в годините, когато у нас е силно ограничена. Работи близо година в две японски фирми, но осъзнава, че трудно се живее в чужда страна без близките. След завръщането си продължава дейност в същата сфера в рамките на БАН. Полъхът на промените у нас му предоставя възможности за самостоятелна изява и с група колеги създава една от първите частни фирми в областта на технологиите, специализирана в издателския бранш. Това предопределя и по-късния му контакт с Apple. През 1992 г. се отделя и става управител на фирмата, представител на Apple за България – Български Бизнес Системи. Впоследствие отговорностите му обхващат и представителството в Румъния.

    В момента Apple е една от най-големите компютърни фирми като пазарна капитализация, надминавайки двукратно Dell, IBM. Потенциалът за развитие е огромен поради факта, че Apple притежава много технологии, позволяващи внедряване в различни сфери на живота. Технологичният гигант дори смени името си от Apple Computers на Apple Inc., признавайки, че далеч вече не е само компютърна, а по-скоро потребителски ориентирана компания.    
       
         
    Като представители на една от най-авангардните ИТ компании, какви са отговорностите на българския офис?
    ББС не е филиал на Apple, а независима фирма, която представя продуктите на компанията. Apple на практика създава свои филиали само в най-големите страни. Не може да се каже, че сме и дистрибутори, защото правим много повече от това. Apple ни нарича Independent Marketing Company, тъй като извършваме маркетингова дейност, свързана с представяне и локализация на продуктите, изграждане на канали, съставяне на документация на български език, сервиз и т.н. Извършваме тази дейност вече 15 години и голяма част от историята на Apple е и наша история. ББС е част от международния холдинг MDS, партньор на Apple от дълги години. Той покрива дистрибуцията в Централна Европа, Близкия Изток и някои страни от Северна Африка. Холдингът има над 1 млрд. годишен приход и голяма част от него е свързана с продуктите на Apple. Аз отговарям за България и Румъния, а централата на холдинга в Унгария покрива почти цяла Централна Европа, без Полша и Русия. Но първата инвестиция на MDS в Централна Европа беше в България, така че сме едни от най-дългогодишните партньори на Apple в региона. С времето разширихме портфолиото си от продукти, под някаква форма отново свързани с Apple технологиите.

    На 21 и 22 ноември са ежегодните дни „Apple и приятели". Каква е идеята на това събитие?
    Oрганизираме подобен тип срещи откакто работим с Apple. Даваме възможност на всички желаещи да се срещнат с най-новите Apple технологии. Специалисти запознават по-професионална аудитория с определени сегменти на дейност. Apple значително промени облика си през годините. От 100% компютърна компания, която произвежда едновременно софтуер и хардуер, рязко измени профила си в посока на потребителския пазар с устройството iPod, което предизвика революция в начина, по който се слуша и дистрибутира музика. Като вторичен ефект, Apple създаде онлайн магазин за продажба на музика. В момента фирмата има почти 80% пазарен дял в онлайн продажбата на съдържание. За съжаление, това все още не е стигнало до България по ред причини. Засега покрива само големите европейски страни. Но т.нар. content бизнес заема 40% от пазара на Apple. Останалите 60% са компютърните технологии и свързаните с тях продукти. За първи път на предстоящата изложба ще покажем iPod Touch, който е на българския пазар от 2 седмици. Устройството е със сензорен екран и операционната система, заложена в компютрите Apple. Има уникален технологичен елемент - интернет браузър, който чрез Apple технологиите постига същия опит, който човек би имал с компютър, а това революционализира в много отношения портативния начин на използване на такива устройства. Apple навлиза силно на потребителския пазар и чрез масовите си продукти в сферата на компютрите, например устройството iMac, един от най-продаваните продукти в България. Портативните компютри също са бързо нарастващ сегмент. Освен стандартната операционна система и хардуер, Apple залага във всеки един компютър редица възможности за обработка на филми, музика, създаване на интернет страници, така че да се превърне в мощно персонално средство за комуникация.

    Какви са пазарните постижения на българския пазар?
    Съвсем естествено световните тенденции се отразяват инерционно и у нас. Докато световният ръст на продажбите на компютри е 15%, в България за миналата година ББС отбеляза 100% увеличение на продажбите. Всяка година удвояваме броя на продадени компютри. Навлизаме в сфери, в които досега не сме имали силно присъствие, като потребителското използване на компютри, затова се опитваме да създадем лесен достъп до нашите устройства. Работим с търговски вериги за аудио и визуална техника. Открихме и представителен магазин от веригата iStyle в София. Планираме разкриване на подобни обекти в цяла България. Най-добрият начин да предлагаме компютрите си е чрез излагането им и възможността на хората да се докоснат до тях. Такава е целта и на мероприятието "Apple и приятели". За първи път там ще говорим и за новата операционна система, с кодово име Leopard. В рамките на една нова версия се предлагат над 300 нови функции, които в някои отношения са твърде технически, но дават повече сигурност на потребителя, в други са свързани с лекота на използване, бързи комуникации, визуализация на процеси и т.н.

    Смятате ли да представите официално на българския пазар iPhone?
    Факт е, че той отдавна навлезе през "задния вход". iPhone е резултат на технологични натрупвания в Apple. Оглеждайки пазара, който разбира се е огромен, се оказа, че липсва качествена стъпка по отношение на това как се използва телефонът като устройство. iPhone има две копчета и екран, позволяващ управление на функциите с пръст. Революционното в него е, че предлага най-добрия мобилен браузър в света, имейл клиент, възможност да се ползва You Tube навсякъде и тясна интеграция с продуктите на Google, което означава, че може да очакваме и много повече функционалности. Вече се появиха имитациии, далеч несравними с графичния интерфейс на Apple. Първата стъпка в лансирането на iPhone беше да покрие американския пазар с конкретна спецификация и определени оператори. Една от причините за този подход е схващането, че телефонът не е само устройство, но и услуга. Това обяснява използването на Edge технологията като най-масов тип комуникация, тъй като 3G технологиите не са широко разпространени в САЩ. Имайки предвид, че това е първи опит на Apple в сферата на мобилните телефони, той отбеляза завиден успех. Все пак конкуренцията в този пазарен сегмент е огромна. Амбицията на Apple беше да постигне 1% от пазара на телефони в световен мащаб, което се оказа лесно постижимо. iPhone е първа версия на продукта, може да се очаква много по-бурно развитие, още повече, че от февруари компанията ще даде възможност на независими производители на софтуер да работят по него. Apple залага солидна операционна система, която движи функционалността на телефона плюс уникален графичен интерфейс за управление. Засега 4 големи пазара в света ще имат официално iPhone – от три дена е в Англия и Германия, в края на месеца се очаква и във Франция. В много други страни се предлага със свалена защита. Това, че някой го внася по този начин, не означава, че е подходящ за нашия пазар. Официално гаранцията на продукта не се поема от Apple, така че всеки, който си го купува, трябва да е наясно, че има известни рискове при ползването му. По никакъв начин Apple не подкрепя този начин на разпространение. Мога да кажа само, че когато продуктът е готов и за нашия пазар, той ще бъде официално представен.

    Стана известно, че Apple се готви да изгради информационен център в България или друга страна от региона. На какъв етап са тези планове?
    Няма конкретни факти за това, освен едно инцидентно съобщение преди половин година от немска информационна агенция, което получи масово разпространение. Беше свързано с факта, че плановете на Apple да изгради call center в Индия са прекратени. Една от причините да се оттегли от това си намерение най-вероятно е злополучният опит на други фирми, тъй като езиковата специфика от Индия понякога дразни англоговорящите потребители. Къде ще се създаде не бих могъл да коментирам, докато не бъде официално оповестено.

    ББС ще поеме ли някакъв ангажимент това да се случи в България?
    Ако България се окаже подходящо място за инвестиция, разбира се, ще окажем съдействие, но до голяма степен за такъв тип центрове са необходими висококомпетентни кадри с добри познания на няколко езика и съответни инвестиционни условия. В много отношения Румъния предлага по-конкурентни такива. В продължение на това смятам, че една от причините да не бъде привлечен Apple в нашата страна би могла да бъде начинът, по който се отнасят към продуктите й на държавно равнище. Електронното правителство налага използването на една единствена операционна система и браузър, произведени от Майкрософт. Звучи неевропейски и мисля, че има някакво противоречие със закони, така че ще се заинтересоваме от този казус. Хвърлят се милиони в подкрепа на една определена компания, която дори на европейско равнище беше наказана заради монополното си положение и антиконкурентни практики.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 3 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 19 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 19 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 20 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 1 ден
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство