четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12594 прочитания

    Superbrands нe класифицира марките, a оценява силата на бранда

    Мила Бехар, Country manager Superbrands България
    22 ноември 2007, 16:50 a+ a- a

    Мила е нежната половинка от семейния и професионален тандем на фамилия Бехар. Със съпруга й Максим ги събира журналистиката преди повече от 22 години в редакцията на в. "Работническо дело". Скоро след като стават семейство, работата ги отвежда в Шумен. Промяната е драматична за израслата в София Мила, но днес си спомня за този период като един от най-хубавите в живота й. Водовъртежът на политическите промени от 1989 г. ги сварва в Полша, епицентър на верижната реакция, променила обществения строй в Югоизточна Европа. Професионалните предизвикателства да си очевидец на тези събития са съпътствани и от сянката на несигурността в условията на тежка икономическа криза. След завръщането си в България кариерата й търпи кардинални промени, но в посока близка до журналистиката. Залавя се с изграждането на РА M3 Communications Group, към която впоследствие се присъединява и Максим. С времето решава, че е по-добре да се отдръпне от семейния бизнес, но не изневерява на професионалната си посока. Следват 5 години като рекламен и ПР мениджър на Козметична компания "Рубелла". До момента, в който се явява офертата от Superbrands. От две години е представител на глобалната организация, която отличава популярните и разпознаваеми световни и местни марки в рамките на националния пазар. Приобщаването на повече марки към глобалното семейство е знак за икономически просперитет на страната, на чийто пазар оперира програмата.        
         
    Как се случи инициативата за позициониране на Superbrand в България?
    Максим случайно ми спомена, че хора от Лондон търсят представители на Superbrands за България. Стори ми се доста интересно и реших, че си струва да се захвана с подобно начинание. Посетих една годишна среща на представители от цял свят в Истанбул и тогава взех окончателно решение, че ще работя за Superbrands. Проектът е интересен и смятаме да го развиваме локално. Пазарът на стоки и услуги е динамичен, особено в развиващите се икономики, което се отразява и в работата на Superbrands.

    Каква е историята на проекта?
    Superbrand съществува в публичното пространство почти 15 години, не дълга история за една компания, която обаче се развива изключително динамично. Организацията е отразена сред 100-те най-динамични британски компании в годишната класация на Deily Telegraph. Инициативата започва като толк-шоу по BBC London, което информира потребителите за техните предпочитани марки. Предаването постига голям успех и през 1994 г. се създава организацията Superbrands, която си поставя за цел да промотира силните марки в рамките на националния пазар и да пропагандира най-успешните бизнес практики. Първоначално проектът се реализира във Великобритания, постепенно започва експанзия на външи пазари и разширява географския си обхват в близо 80 страни на всички континенти. Работи се на принципа на изключителни представителства в отделните страни, селектирани от британската организация. Успоредно със северната ни съседка Румъния, ние се присъединихме на 12-та годишнина на програмата. Реално осъществихме първия проект за България през 2006 г., посветен на потребителските стоки и услуги.

    В какво се състои процесът по селекция и номиниране на брандове?
    Процесът е универсален за всички страни. Независимо експертно жури – Борда на Superbrands, оценява силата на марката по специална методология. Журито оценява списъка с марки, който се предлага от офиса на Superbrands като се ръководи от дефиницията на организацията и съпътстващите я критерии. След оценката на експертите избраните марки отиват за гласуване в Интернет – в случая на Superbrands сред широк кръг от потребители, като двете оценки имаха еднаква сила. При Business Superbrands отново имахме онлайн гласуване, но сред бизнес професионалисти. След изборния процес определихме 500 бранда. Критериите се формулират съобразно конкретния проект, който се реализира. Superbrands управлява 7 проекта, два от които са основни. Първият е посветен на потребителските стоки и услуги – Superbrands, а вторият – Business Superbrands, е фокусиран върху марките в бизнес сегмента. След като осъществихме 1-вия, сега тече процесът по реализирането на Business Superbrands.

    Визията за развитие на Superbrands през следващите години по схемата на тези 7 проекта ли ще се движи?
    Схемата в отделните страни е различна, в зависимост от възможностите на пазара. Във Великобритания се осъществяват 5 от 7-те проекта. Сред тях са CoolSuperbrands, посветен на марките в модата и лайфстайла, Kids Superbrands, Export Superbrands, Е - Superbrands и Luxury Superbrands, който се реализира засега само в Хонг Конг. Ще бъде добре, ако един ден и в България осъществим Cool Superbrands например. Зависи от тенденциите на развитие на пазара, които смятам са оптимистични. Специално за тазгодишния проект ми се иска да добавим едно приложение към изданието - Image Bank, в което да покажем как имиджово големите марки се експонират в съзнанието на потребителя. Макар че следваме определени стандарти, правим този експеримент, по примера на колегите от Финландия. Те са представили само местни брандове, но в нашите условия не можем да си го позволим. Почти по средата на проекта сме и интересът е значителен. В началото на следващата година ще издадем и първото издание на Business Superbrands за България. Премиерата на тази енциклопедия, посветена на брандинга, ще съвпадне с тържествената гала вечеря и церемонията по награждаването, посветено на марките, оценени като Superbrands, на която присъстват официални държавни представители, на самите компании, гости от чужбина и т.н.

    Общият брой на марки в каталога съвпада ли със списъка на оценените?
    Като комерсиален проект, участието в каталога се заплаща. Всяка компания самостоятелно преценява дали да се включи според стратегията за развитие на бранда. В миналогодишното издание влязоха 69 марки. Съотношението глобални към местни марки е в полза на глобалните, но с течение на времето тази тенденция очевидно ще претърпи развитие. Положителното е, че се забелязва експанзия на бг брандове в определени сектори. Видимо е, че мениджмънтът на бг марки, независимо дали с чуждестранна собственост, се стреми активно да развива бранда и да инвестира в неговото развитие.

    Какъв е принципът на номинациите в отделните категории?
    Superbrands нe класифицира марките, a оценява силата на бранда. Целта е да експонира чрез изданията си успешни case study на компании и на марки. След подбора по категории, Superbrands анонсира най-силния локален и глобален бранд. В настоящия проект Business Superbrands най-силен глобален бранд е Google, а местен - в. "Капитал". Презентациите на марки в книжното издание са подредени в азбучен ред, тъй като каталогът се издава на националния език в страната, в която се реализира проектът. В отделна секция представяме мениджърите, които имат най-съществен принос за развитието на марката и на компанията, поместваме анотации и резюмета за компаниите на английски език, с лого и уеб адрес и няколко статии, посветени на маркетинга и брандинга.

    Печатното издание на Superbrand изцяло в България ли се разпространява?
    Изцяло в България по специален формат. Определен тираж отива за държавни институции, посолства, търговски мисии, компании, които определят икономическия облик на страната, както и висшите учебни заведения, в които се изучава маркетинг и брандинг. Разпространяваме изданието и на по-значими икономически форуми, представителни книжарници в големите градове. Компаниите, които участват в изданието, също са включени в разпространението на тиража, те получават определено количество за свои партньори, потребители, клиенти и инвеститори. Новост е, че марките, които участват в изданието, ще получат 50 копия с персонализирана обложка с тяхното лого или визия върху корицата под знака на Superbrands. Компаниите имат възможност да подготвят брошури с презентация от участието си.

    Как подбирате експертното жури?
    Каним изявени професионалисти от сферата на маркетинг, реклама и ПР, представители на деловите среди, дълбоко свързани с развитието на свободния пазар. Избираме Председател на борда, за настоящия проект предложихме Стоян Сталев, Изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции. На този етап чуждестранните инвестиции са съществена част от развитието на нашата икономика. Всяка година Борда се обновява, макар че има известна приемственост. В случая с Business Superbrands се постарахме да привлечем и икономически анализатори, представители на бизнес организации като Стопанска камара и Търговско-промишлена палата. Членовете на журито не получават материално възнаграждение. Според регламента не могат да оценяват и марки, с които са свързани или конкурентен бранд. Допуска се да не оценят марка, която не познават и смятат, че не биха могли да дадат професионална оценка.

    Как проектът подпомага развитието на българските марки?
    Superbrands е добър стимул в брандинга. В началния етап на бизнес развитие акцентът беше върху производството, печалбата, задържането на пазара. Но идва момент, в който това не е достатъчно, марките трябва да се изграждат чрез инвестиции, да се експонират в публичното пространство, за да бъдат разпознаваеми за потребителите, защото е известно, че марката съществува в съзнанието на потребителя. Българските марки и производители следват своето еволюционно развитие. Участвайки в такъв глобален проект, те попадат в по-широка среда, получават възможност за контакти с партньори от бранша. Марките, които участват в изданието, имат специален достъп до глобалния сайт на Superbrands. Могат директно да комуникират със свои потенциални партньори в различните точки на планетата, където са техните интереси.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 5 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 6 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам
    преди 22 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 22 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 23 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място