петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10416 прочитания

    Бъдещето на рекламата и на комуникациите е в Интернет

    Сребрина Бобева, Управляващ директор на Агенция за маркетингови комуникации Euro RSCG
    15 ноември 2007, 16:50 a+ a- a

    Сребрина Бобева е част от екипа на агенцията от 5 години. Започва в отдел "Връзки с клиенти" и скоро след това става директор на отдела. Неотдавна пое поста управляващ директор на агенцията. Владее английски, френски, италиански и руски език. Завършила е Френска филология в СУ, а по-късно и MBA, специалност „Маркетинг" в Seattle University, САЩ. Заминаването й за Щатите е чиста авантюра във време, когато в България витае усещане за безперспективност. Десет години от живота си прекарва в страната на неограничените възможности, трупа опит и екзистенциално познание. Широкият мироглед и динамичната й натура фокусират интересите й в необятното поле на рекламата и комуникациите. Не е от хората, които се щадят и умеят да релаксират, но когато успее да се откъсне от ангажиментите си ходи на йога, а през зимата кара ски. Пътуването е едно от най-позитивните и обновяващи неща, които се случват на човек, убедена е Сребрина. Споделя посланието на английската поговорка "Разнообразието е солта на живота". Обича промяната и не се страхува от непрекъснати обрати, сблъсък с нови хора, ситуации и мирогледи, затова има увереност, че е намерила точното си място именно в рекламата.        
         
    Какво ви срещна с рекламния бизнес?
    Първоначално се насочих към френска филология, но доста бързо след това установих, че въпреки богатата обща култура, която дава, това образование няма голямо практическо приложение. Впоследствие се ориентирах към маркетинга - област, към която развих още по-голям интерес по време на обучението си в САЩ. С рекламния бизнес се сблъсках на по-късен етап. Получих предложение и реших да приема предизвикателството. Много скоро след това открих, че именно това е областта, в която винаги съм искала да работя.

    Привилегия или призвание е за вас работата в рекламата?
    Бих казала и двете. Това, което ме вдъхновява в рекламата, е силата на комуникацията и потенциалът й да променя нагласи и мнения. Вдъхновява ме също така и възможността да бъда част от много и изключително различни проекти, да се срещам непрекъснато с нови клиенти и да опознавам техния бизнес. Това разнообразие определено е предизвикателство, което е изключително важно за мен и ме зарежда с позитивна енергия. Многообразието от нюанси предотвратява рутината в професията и създава усещане за позитивна промяна.

    Кое е най-ценното като опит и знание, което усвоихте по време на престоя си в САЩ?

    Пребиваването ми в САЩ беше изключително ценна житейска школа. Досег със свят, който създава усещане, че можеш да постигнеш всичко. Редица фактори допринасят за това усещане – мащабите на страната, възможностите, позитивната нагласа на хората, образованието, възпитанието и т.н. От ранна детска възраст американците казват на децата си - You can do it! Винаги се търсят възможностите, а не евентуалните пречки. При нас българите и славяните като цяло има едно усещане за предопределеност, което до известна степен затваря хоризонтите и поражда доза песимизъм. От чисто психологическа гл.т., си обяснявам успеха на тази нация и със заразно позитивната енергия, която витае в обществото. Казвам го с пълното съзнание за плюсовете и минусите на този модел, но вярвам, че именно това е градивният елемент на американската култура. Относно образованието в САЩ, бих казала, че основната разлика с българското е по-голямата практическа ориентираност, докато у нас преобладава академичността.

    Работата по кои проекти за агенцията са ви донесли най-голямо удовлетворение?
    Не бих могла да отговоря еднозначно. Според мен няма важни и по-маловажни проекти. Всеки проект изживява свой собствен живот и аз по някакъв начин ставам част от него. Но мога да кажа кои са проектите, по които бих работила повече, а именно - социалните. Дълбоко вярвам, че рекламата има място не само в бизнеса, но и в наболелите проблеми на едно общество. Напоследък наблюдаваме засилваща се тенденция в тази насока. Пример за това са многото социални кампании, които присъстват в медийното пространство. В нашето общество има много каузи, които се нуждаят от талантливо и убедително огласяване. Чрез агенциите и талантливите хора, които работят там, рекламата трябва да изиграе своята важна роля в полза на обществото. Социалната ангажираност от дълго време е приоритет на запад и важен критерий за пазарен успех. Не случайно, значителна част от големите американски компании имат добре развити социални програми в различни сфери на дейност. Вярвам, че и ние като общество ще извървим своя път към осъзнаване значимостта на подобни каузи и необходимостта от социална ангажираност на бизнеса. Ето защо социалните кампании присъстват в плановете за бъдещо развитие на нашата агенция.

    Агенцията отскоро е с нов управляващ екип. Какво предопредели това обновление?
    Като част от Havas – шестата по големина комуникационна група в света, политиката на компанията е насочена към диверсификация на бизнеса с цел задоволяване на все по-нишовите пазарни потребности. Обновлението в мениджърския екип е обусловено от необходимостта за по-експанзивно развитие на портфолиото на местния пазар и в частност от стремежа ни да обособим две други агенции от групата на Euro RSCG. Това ще създаде по-добра сегментация на отделните комуникационни звена в бизнеса ни. Ще фокусираме и разширим опита на екипа от BTL отдела под шапката на агенция за маркетингови услуги Euro RSCG 4D. В бъдеще възнамеряваме също така да обособим и сегашния ПР отдел в друга компания от портфолиото на групата - Euro RSCG Corporate Communications. Важен аспект от философията на Euro RSCG е т.нар. принцип – "Power of One", обединяване на всички компании под общо финансиране и управление. Това позволява едновременно диверсификация, ефективност на ресурсите и удобство за клиентите.

    Организирана креативност или творчески хаос? Кое предпочитате?
    Не трябва да забравяме, че рекламата е бизнес, и то един от големите в световен мащаб. Това само по себе си съдържа отговора на този въпрос. Според мен бизнесът и хаосът са несъвместими понятия. Определено съм привърженик на организираната креативност. За голяма част от аудиторията, незапозната с кухнята на бизнеса, рекламата изглежда като чисто изкуство, което до известна степен формира мнението, че не е необходим точен организационен модел. Това, което най-често прозира зад финалния продукт, е креативността. Истината обаче е, че когато става въпрос за реклама, тази креативност има определени бизнес цели и за да се случи тя, се изисква стройна организация и не малко усилия от страна на голям екип хора. Най-важният критерий за успех в маркетинговите комуникации е ефективността и доколко те постигат зададените цели. Рекламният процес не е самоцелен, той се случва с поставяне на определени цели и следене за тяхното изпълнение.

    Какво отличава криейтива, идващ от вашата компания?
    Креативността за нас в Euro RSCG е неразделна част от бизнес стратегията, съответните търговски и маркетингови цели. Ако има нещо, което ни отличава на пазара, то е, че се стремим да предоставяме на нашите клиенти т. нар. CBI - Creative Business Ideas. Това са идеи, създадени с мисъл за ефективността и дългосрочното развитие на дадена марка или продукт. Именно това е нашата добавена стойност и това, което ни отличава от останалите. Вярвам, че времето на самоцелно креативната реклама е отминало и няма място в днешния бизнес, освен ако не става въпрос за рекламен продукт, направен специално за творчески фестивали, което също се случва.

    Губи ли своето място рекламата в разширяващия се комуникационен микс?
    Не бих казала, че рекламата губи, по-скоро търпи метаморфози и търси нови канали за изява. У нас тази тенденция е по-слабо изявена, тъй като рекламата все още е сравнително млада. На нашия пазар телевизията все още е най-важният и силно въздействащ елемент от медийния микс. В развитите пазари нещата стоят по-различно и други канали придобиват все по-голямо значение. Бъдещето на рекламата и на комуникациите е в Интернет и това става все по-видимо с появата на новите платформи и начини на комуникация в мрежата. Интересен пример е виртуалното общество Second life, което съществува от 2003 г. и вече наброява над 2 млн. виртуални жители. Това е паралелен свят със собствена политическа и икономическа система. Интересен пример за това как подобна платформа би могла да се използва за комуникация е фактът, че през 2007 правителството на Щвеция отвори посолство в Second life с цел популяризиране на страната като туристическа дестинация.

    Как ще повлияят на пазара първите EFFIE награди за ефективност в рекламата?
    Рекламата като бизнес се оценява по конкретните резултати, постигнати от дадена кампания. Наградите EFFIE оценяват тази ефективност и за целта се изискват надеждни източници на информация и съответните маркетингови проучвания. Възможностите за следене на резултатите обаче са ограничени. Причина за това е, че от една страна не всички клиенти са убедени в ползата от провеждане на маркетингови проучвания на всеки етап на комуникацията. А от друга страна възниква и въпросът с конфиденциалността на данните - участието в подобни събития се случва по взаимно желание на агенцията и рекламодателя, клиентът трябва да е склонен да предостави данни, които в голяма степен са конфиденциални. Ето защо броят на подобни изследвания у нас е силно ограничен. Тъй като EFFIE се провеждат за първи път в България, надявам се това да изиграе положителна роля в тази насока.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 10 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 14 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 15 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 16 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам