сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11179 прочитания

    В общия конкурентен шум компаниите търсят нови подходи, за да отправят своите послания

    Ани Димитрова, Мениджър маркетинг корпоративно и инвестиционно банкиране ОББ и Людмил Каравасилев, Мениджър връзки с обществеността и спонсорство ОББ
    15 октомври 2007, 17:10 a+ a- a

    Ани Димитрова е родена на 31 декември 1977 г. в София. Завършва Икономика, стопанско управление и администрация в УНСС, след това учи маркетинг. Има дългогодишен опит в медиите с ресор икономика, но решава да види как се случват нещата в реалния бизнес. Изкушава се от книги, които са й полезни в работата по отношение правилата в маркетинга и интересни истории за позициониране на продукти. Обича да кара ски на места, където могат да се развиват високи скорости без допълнителни рискове за околните.
    Людмил Каравасилев е част от екипа на банката от близо 10 години. Роден е на 26 януари 1970 г. в Димитровград. Завършва журналистика в СУ през 1994 г., но интересите му към връзки с обществеността датират още от 1989 г., когато за първи път на студентски конгрес по журналистика в Нант чува за ПР като дисциплина. Оттогава пренасочва всичките си усилия към тази област. Специализира в САЩ. И двамата са на мнение, че няма бивши журналисти. Съвместната им цел е не само добро позициониране на банковите продукти, но и социалната отговорност от името на водеща финансова институция. В духа на глобалната тенденция за налагане на интегрираните маркетингови комуникации, обединяващи ПР и рекламните практики с цялостна стратегия за изграждане на корпоративна идентичност, ОББ е сред малкото организации, които реално налагат този подход на БГ пазар.      
      
         
    Какво ви обединява като професионален тандем?
    А: Преди всичко общите усилия за позициониране продуктите на банката. Винаги стартираме с интересно подгряващо събитие, подготвяме аудиторията, че сме готови да представим своя нов продукт.
    Л: В днешно време за вниманието на медиите се конкурират много компании, затова и усилията от страна на отделите по масови комуникации в бизнеса стават все по-големи. Съществуват различни концепции за налагането на един продукт на пазара, най-често се осъществява т.нар. 360 градусова комуникация, при която клиентът е обграден отвсякъде и с всички възможни средства за комуникация с информация за продукта, пример за интеграция между ПР и маркетинг, където чисто ПР техники се срещат с маркетингови подходи като промоции, отстъпки, изложения и т.н. Спонсорството е интересен маркетингов похват, с който едновременно печелиш лоялни клиенти, информираш и градиш имидж.
    А: Ето защо с подкрепата на банката и нейния бизнесовърдрафт "Работни пари" бе организирано и гостуването на певеца Майкъл Болтън на 5 юли 2007 г. в София. Към стойността на същия продукт вложихме и чисто социален елемент. Решихме част от приходите за обслужване да отиват за лечението на деца, които изостават в растежа си. Изграждайки имидж на конкретния продукт, едновременно реализираме неговото предназначение да финансира малкия и среден бизнес и осигуряваме средства за една благотворителна инициатива. Посредством интегрирани маркетингови комуникации продуктът заживява собствен живот. Когато финансирането на една социална кауза, се осигурява директно от реализираните продажби на даден продукт, подкрепени от информационна кампания, оповестяваща връзката между продукта и каузата, говорим за т.нар. cause related marketing.

    Като финансова институция какви маркетингови и ПР стратегии използвате за комуникация с вашите публики?
    А: Освен традиционните рекламни кампани, в които използваме всички канали за комуникация, реализираме събития, участия в бизнес форуми, където се срещаме с потенциални и настоящи клиенти. Говоря от гл.т. ресора на сектор корпоративно банкиране. От миналата година стана традиционно едно събитие за големи корпоративни клиенти, уикенд с вашата банка, което събира Топ 100 на големи корпоративни клиенти на ОББ. Ще продължим да развиваме социален маркетинг, защото сме убедени, че това добавя стойност към нашите продукти, услуги и цялостните ни усилия като организация. Бихме искали да ни възприемат не само като финансовата институция със своя икономически интерес, безпорно всеки бизнес се стреми към печалба, но и с нашата достойна обществена позиция. Радваме се, че медиите обърнаха внимание на социалната кампания, която направихме по отношение на "Работни пари". Това е добре както за нашия имидж като банкова институция, така и за обществото, което има нужда да чува и добри новини. Финансовите резултати също са показател, че общите ни усилия по отношение на маркетинг и ПР са продуктивни.
    Л: Българският медиен пазар все още не възприема напълно промотирането на имидж на дадена организация в съчетание между маркетинг на продуктите и социален ангажимент. Тази световна тенденция ще се засилва все повече и на нашия пазар. Вече изчерпахме познатите конвенционални средства за реклама. В общия конкурентен шум компаниите търсят нови подходи, за да отправят своите послания. Преди година служители на ОББ основаха Сдружение "Обединение за милосърдие", което първоначално чрез вътрешни дарения подпомагаше финансово лечението на деца от семейства на колектива. Сметнахме, че с различни похвати можем да постигнем повече и заложихме на каузата за грижа за деца в затруднено положение. Съвместно с фармацефтичната компания "Ново Нордиск" поехме помощта за лечение на деца с изоставане в растежа. Отделяме 5% от таксите за обслужване по Необезпечен бизнес овърдрафт "Работни пари", с тях купуваме лекарства от "Ново Нордиск" на преференциални цени. Амбицирани сме да финансираме и скринингови програми в детските градини за навременно установяване на този проблем при децата. Държавата трябва да отделя около 7 млн. лв. годишно, което е непосилно. Това е ползата, която носи т.нар cause related marketing. В световен план корпорациите и бизнесът все повече подпомагат държавните институции и НПО в разрешаването на социални проблеми. Фирмите трябва да осъзнаят своята роля на добър гражданин, което означава освен да печелим, да плащаме данъци и социални застраховки, да отделяме средства и за благотворителност.

    Как определяте приоритетите си по отношение на социалното подпомагане?
    Л: Грижата за децата се превърна в основен приоритет, тъй като са най-незащитената част от българското общество. Тази ангажираност произлиза от традициите в банката за подпомагане на деца от семейства на служители. Опитваме се да финансираме инициативи, при които има измерим и установим резултат. Колкото по-фокусирани усилия, толкова по-добри резултати.
    А: Поели сме отговорността за една кауза и следваме пътя за нейното изпълнение. ОББ не се занимава само с решаване на социални и здравни проблеми. Банката подкрепя ред проекти в областта на културата и изкуството. Традиционни спонсори сме на Аполония, Мартенски музикални дни, Варненско лято, на театрални фестивали като Сцена на кръстопът в Пловдив, театрални постановки.

    С какви бюджети разполагате?
    Л: Спонсорската програма на ОББ, извън дарителската, ежегодно отделя по 200- 300 хил. лв. за културни прояви. Нашият бюджет като финансова институция не е толкова голям като на една пивоварна или мобилен оператор например.
    А: Винаги търсим максимален ефект обаче, зад всеки лев стои конкретна цел, конкретно постигнат ефект, свързан с налагане на продуктите и имиджа на банката. Не случайно ОББ беше обявена за най-иновативна банка на последното изложение "Банки, инвестиции, пари" в Пловдив, което е своеобразна оценка за работата по отношение на комуникациите, ПР-а, спонсорствата и маркетинга като цяло. Продължаваме да бъдем иновативни. Създадохме специално звено за европейски проекти и програми в банката. Всички биха искали да участват в процеса по усвояването на фондовете, все още липсва достатъчно информация, уточняват се отделни процедури, но отново с помощта на ПР-а, спонсорствата и организирането на различни събития, маркетингови кампании ще бъдем проактивни към нашите клиенти и в тази посока. Сега стартираме първия продукт по посока на европейските фондове, Земеделски заем срещу европейска субсидия, следват проекти, насочени към бизнеса, конкурентноспособност, човешки ресурси, регионално развитие и т.н. ОББ традиционно участва и във форумите за Югоизточна Европа, в рамките на които правим свои панели за последните новости по отношение на бизнеса. Последно организирахме няколко кръгли маси за европейски фондове и програми, област, в която също искаме да сме водещи.

    Как оценявате разбирането за социална отговорност в българския бизнес? Финансовите институции като че ли са по-напред в това отношение.
    Л: Така е, но нашето общество все още е в преход и се учи. Първо се научихме да предлагаме конвенционална реклама, банките бяха най-консервативни в това отношение, да използваме ПР като модерно средство за комуникация, разбрахме, че помага да се продават продукти, вече знаем, че спонсорствата на концерти и събития също носят продажби и сме на прага да се научим, че и социалната отоговорност подпомага не просто имиджа, а и продукта на една бизнес организация. Все повече организациии ще се ангажират със социални инициативи. Банките може би са по-напред в това отношение поради силната конкуренцията в сектора.
    А: Конкуренцията не е чисто пазарна вече, но и на ниво добавена стойност, която клиентът получава към съответния продукт. Медиите възприеха, че да напишеш името на продукта или банката не е скрита реклама. Предоставяйки информацията за дейността на дадена организация, за нейните продукти и услуги, си полезен за своите читатели, с оглед и на неограничения достъп до информация.
    Л: Освен към проекти, съчетаващи и промотирането на продукти, корпоративната социална благотворителност в следващите години ще се развива и в посока към приобщаване на служителите към общественополезни начинания, в които е ангажирана и самата институция. Много актуално на Запад е корпоративното доброволчество, при което организацията предоставя на своите служители определен бюджет да развиват програми, чрез които да подкрепят общностите, в които оперира самата фирма.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 7 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 8 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 8 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 10 часа
    преди 13 часа