събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6081 прочитания

    Направихме България един от най-важните пазари на Австрийски Аеролинии

    Камен Кичев, Регионален мениджър Austrian Airlines за България, Македония, Черна гора и Косово
    17 септември 2007, 17:10 a+ a- a

    Роден е на 6 юли 1968 г. в София, близо до представителствата на всички авиокомпании тогава. Завършва Хидравлика и ядрена енергетика в ТУ. Има близо 11-годишен стаж в пътническата авиация. Състоянието на пазара, според него, е съпроводено с динамични темпове на растеж, увеличаваща се конкуренция и подобрена летищна инфраструктура. Убеден е, че въздушният транспорт става все по-достъпен за българите. Очаква до края на годината авиопревозвачите да започнат да обявяват реалните цени за полети, като това трябва да бъде наложено от държавата. Първата стъпка, която ръководената от него компания ще направи, е обявяването на две цени - без включени летищни такси и с тях. Членува в Борда на директорите на Националния туристически борд и на Българското бюро за конгресен туризъм. Признава, че работи, за да спонсорира любимите си занимания - кайт сърфинг и сноуборд. Времето минава в преследване на вятъра. Обходил е различни географски ширини, но най-подходящият климат за него е по Средиземноморието. Обикаля света и в търсене на характерни кулинарни изкушения. Любимата му дестинация е Южна Италия. Две са посоките, заложени в близките му планове, от Чили да стигне до другия край на света в Нова Зеландия. Обобщава бизнес манталитета в региона с максимата, че най-сигурният начин за един човек от Балканите да се самоубие е да се качи на егото си и да скочи оттам.

    Австрийските Аеролинии са авиокомпанията с най-дълъг стаж на българския пазар. Представителството функционира непрекъснато от 1961 г. насам.    
       
         
    Как реализирахте професионалния път в кариерата си?
    Едно от любимите ми занимания като дете беше да обикалям бюрата на чуждестранните авиокомпании. Събирахме разписанията, разглеждахме ги, гледахме излитащите самолети на летището. Всичко това беше символ на западния начин на живот и светът, от който бяхме изолирани. Не бих казал, че беше детска мечта за професионално поприще, по-скоро блян, изглеждаше невероятно и се питах как се чувстват хората в самолетите. Сещам се и за безкрайните вечери, когато чаках майка ми да се прибере от командировка. Оттам останаха всички добри спомени, свързани с авиацията. След като се дипломирах, заминах за САЩ. Моята приятелка, впоследствие съпруга, спечели стипендия да учи там и аз отидох с нея. За всички ни тогава Америка изглеждаше недостижима. Това я правеше особено интересна, а исках да науча и езика. Останахме там 5,5 години. Първоначално се занимавах с какво ли не, впоследствие се установих в автомобилния бизнес. Навлязох в продажбите и срещнах капитализма с цялото му коравосърдечие. Научих се да работя при техните стандарти, които са много тежки и всичко зависи от конкретните резултати. Ако искаш да трупаш блага, трябва да полагаш необходимите усилия. Америка се оказа ползотворно място за добиване на житейски опит, но след 3-та година знаех, че е въпрос на време да се върнем в България. Когато това стана, първоначално се радвах на свободното си време и възможността да имам отпуска, каквато в Америка рядко се полага. След като започнах да си търся работа, една позната ми сподели, че Австрийски Аеролинии (АА) търсят човек, който да се занимава с продажби в новооткрит отдел. Работя в компанията от 1996 г. Впоследствие ми предложиха възможност за развитие в кариерата. Открихме станция в Македония, за която пряко отговарях. Развихме и останалите пазари в региона.

    Вие сте първият българин на регионален пост в АА. Прецедент ли е това?
    Не е практика да се назначават чужденци на подобна позиция. Факт е, че се случва за 1-ви път в историята на компанията. На срещи с колеги или представители на австрийски фирми често ме мислят за австриец. Шегувам се, че съм австриец, който добре говори български и не толкова добре немски. Развих регионалните клонове, формирах екипи, офиси, започнах оперативна дейност. В Македония прекарах 6 години. Отворих станцията, постепенно увеличихме полетите. След това развих Прищина като дестинация и открих първия полет. Когато бившият ми началник в София се пенсионира, кандидатствах за неговата позиция, наред с други колеги, предимно австрийци. Не очаквах да ми дадат този шанс, но фактът, че познавах добре региона надделя. Станах първият българин в историята на АА в България, който поема отговорност за такъв голям регион, ключов за компанията. След завръщането ми в България и тук нещата се развиха бързо. Започнахме полети от Варна, Бургас, обхванахме цялата страна. Преди година ми бе възложено да отговарям и за Черна гора. Прибавихме я към пазарната ниша, която обслужваме, тъй като сме запознати с тази част на света, пътникопотока и потенциалния капацитет. Ние сме ниша в пазара на АА, летим до всички възможни дестинации и предлагаме на всеки бизнесмен възможност да кацне където пожелае в Източна Европа.

    Към какви клиенти сте ориентирани?
    Предимно към бизнеса и т.нар. престижен туризъм. Все още цените и продуктът, който предлагаме, не е насочен към масовия туризъм. Превозваме много българи, които отиват на почивка в Далечния изток, Америка, на ски в Австрия. Масовият турист лети предимно с чартърни полети или с нискобюджетните авиокомпании.

    Наскоро предложихте по-ниски цени за полети от България. Означава ли това, че разширявате пазарната си ниша към масовия сегмент?

    Новата ценова политика категорично разширява нашето присъствие на пазара. Трябва да се знае, че цената на един билет се определя от уговорките, които включва, колкото повече са те, толкова е по-евтин и обратно.

    Към какво са насочени усилията ви на пазара?
    Като мениджър и свързващо звено между главния офис и локалната организация, основната ми задача е да предложа всички условия, които АА предоставят на всеки един пазар. Служителите ни разполагат с последните ИТ технологии, офисите ни са съобразени със стандартите на компанията. Желанието ми е всички хора, които работят тук, да имат нужната мотивация и хъс за работа. Задържането на водеща позиция изисква непрекъснати усилия. Ние сме лидери по отношение превозването на бизнес пътници. На фона на силната конкуренция се опитваме да предлагаме атрактивна услуга, която да отговаря на изискванията на пазара. Времето е скъпо и ние го ценим. Предлагаме връзки до Европа през Австрия на всеки час, час и половина в един работен ден. Даваме на българите възможност да летят от всички възможни дестинации в България и се опитваме да научим пазара, че летенето е най-добрият и бърз транспорт.

    Удовлетворени ли сте от темповете на пазара?
    Пазарът расте толкова динамично, че чак ми се иска малко да забави темпове. Присъствието на повече авиокомпании води до повишено предлагане и така до празни самолети. Нараства броят на пътуващи българи, все повече чужденци пристигат за уикенда в България. Страната е прекрасна дестинация за един дълъг уикенд- четвъртък/неделя за човек, който идва от студените скандинавски страни или от мрачен Лондон. Трябва да се работи в тази посока.

    Как гледате на засилващата се конкуренция от страна на нискобюджетните превозвачи?
    От тяхна страна има нелоялна конкуренция, но също така мога да кажа, че те развиват пазара. Във всеки пазарен сегмент има и скъпо, и евтино. Нискобюджетните превозвачи вече са на местния пазар и присъствието им се засилва. Това подтиква традиционните превозвачи да преосмислят ценовата си политика, както се случва във всички браншове. Колкото повече участници на пазара, толкова по-достъпни и качествени услуги. Не крия, че благодарение на нискобюджетните авиокомпании успяхме да убедим нашия главен офис в необходимостта цените в България да бъдат снижени. В момента предлагаме изключително конкурентна цена за двупосочен полет до Виена. От друга стана, трябва да изтъкнем предимствата на една водеща компания във въздушния транспорт, каквато е АА, в която нещата не се случват виртуално и на всяко летище по света ви посреща персонал, готов да ви окаже съдействие. Нискобюджетните авиокомпании създадоха допълнителен пътникопоток, обясниха на хората, че може да се лети и не е толкова скъпо. Но след няколко полета с нискобюджетен превозвач, пътниците виждат разликите и впоследствие стават наши клиенти. Евтините превозвачи докарват и много млади хора от Европа, които иначе не биха дошли, защото повечето бизнес авиокомпании нямат стратегия, насочена към тях.

    Актуална тема е авиокомпаниите да рекламират своите услуги с крайната им цена...

    Това е инициатива, която започнах и поставих пред Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции. Готов съм активно да работя в тази посока. Таксите за обсужване на пътници, охрана на летищата се увеличиха неимоверно от 2001 г. Горивото също поскъпна. Всичко това наложи въвеждането на високи летищни такси, които всъщност включват такси за гориво, осигуряване, сигурност, летищна такса, държавна такса и пр., в повечето случаи са 2 пъти повече от цената на самолетния билет, която рекламираме. Смятам, че лъжем пътниците, обявявайки цени без такси. Вече сме подели стъпки за промяна. Практиката в страни като Англия, Холандия, Австрия отдавна е насочена към рекламиране само на крайни цени. Това е законово регламентирано със забрана на подвеждащата реклама. Цените, които самите ние рекламираме, също подвеждат, но това е единственият начин да бъдем конкурентноспособни при сегашната практика на пазара.

    Туристически изисквания ли наложиха откриването на нова линия Бургас-Виена-Бургас?
    Засиленият пътникопоток от Европа към Бургаския регион бе наложен от невероятния бум на пътуващи. Голяма част от пътниците ни са бизнесмени, занимаващи се с недвижими имоти. Линията има достатъчно потенциал за летния сезон, тъй като е важна туристическа дестинация. Все още не съм сигурен, че ще е така и през зимния период. Догодина очакваме още повече полети до Бургас и предполагам, че дестинацията ще се утвърди като целогодишна. Въпрос на време е и други авиокомпании да ни последват.
     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 12 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 12 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 12 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 13 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 15 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години