четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13834 прочитания

    Неповторимостта на един човек и вкусът му се превръщат в запазена марка, когато носи името Franck Muller на ръката си

    Димитър Миров, изпълнителен директор на Grande Complication
    24 октомври 2008, 17:17 a+ a- a

    "Часовникарството е незаменима страст", започва разговора Димитър Миров. На 6-годишна възраст разглобява първия будилник, отнема му 4 г. да го възстанови. Този експеримент, започнал като детска беля, поставя началото на мечта, която преследва през целия си съзнателен живот. На 15 г. вече консултира сериозни бижутери в индустрията. За 28 г. в бизнеса трупа знания и опит от най-добрите, занимава се с реставрация, консултации на колекционери от международен мащаб и швейцарски компании. "Всеки часовник е като жива материя, която носи сърце, а шедьовър е най-точното определение за уредите, които измерват времето, защото всеки един има собствена идентичност", смята изпълнителният директор на Grande Complication – компанията, която е ексклузивен представител на Franck Muller Watchland Group за България, Румъния, Македония и Черна гора. А времето, както знаем, е най-скъпият ресурс. За разлика от всички други то може само да бъде изразходвано, но не и натрупвано. Вече 500 години часовникът е мерител на времето, на лукса и на добрия вкус. "Вярвам, че хората в България разбират това - има сериозни ценители и познавачи." От близо 1,5 г. у нас Franck Muller представя творенията на най-добрите часовникари в света - не само изящни, но и с невероятно сложни механизми. Точно затова сред ценителите Мюлер е известен и като "Господар на усложненията". Днес в каталога на Franck Muller Watchland Group влизат марките Franck Muller, Pierre Kunz, Cvstos, European Company Watch, Alexis Barthelay, Rodolphе, Martin Braun, Backes & Strauss.
    По покана на г-н Миров тези дни в София пристигнаха основателите на марката Cvstos (Кустос) – 25-годишният Сасун Сирмакис (наследник на часовникарски род, син на съдружника на Франк Мюлер) и сицилианецът Антонио Теранова, които представиха лично серията си луксозни часовници пред отбрана публика. Независимият бранд е сред най-динамично развиващите се компании на швейцарския часовникарски пазар, а за трите години от своето съществуване се нареди сред висшите часовникарски марки.


    Двадесет и осем години, посветени на haute horlogerie (висшата часовникария). Само с такъв сериозен опит ли се влиза във висшата лига на часовникарската индустрия?
    Няма как да представяш такъв продукт, без да вникнеш напълно в неговото естество – бих казал 3D проникване, което да ти даде пълна яснота за всеки един елемент от картинката. В часовникарския бизнес е задължително не само да познаваш материята, но и да влагаш много страст и любов. Само така имаш силата да предадеш на хората разбирането и усещането за шедьовъра, който взимат в ръцете си. Един часовник е комплексно произведение, но най-важен е механизмът. Съществуват над 5500 компании, които произвеждат часовници - може да си представите колко модела съществуват. Но ние вярваме, че всеки стойностен модел е направен за определена ръка и трябва да намери своя притежател.

    Как се приемат моделите на Franck Muller Watchland Group в България и какво е пазарното търсене в луксозния сегмент на часовникарски изделия у нас?
    Наред с Япония България се нарежда сред водещите страни по ценители и потребление в сферата на луксозните часовници. Това твърдение е базирано на статистика, представена на часовникарското изложение в Женева. Приятно сме изненадани от високата техническа и естетическа грамотност на клиентите на нашия пазар. Въпросите, които задават, говорят за впечатляващи познания в материята. И тук бих искал да кажа, че пазарът на луксозни часовници и бижута остава незасегнат от финансовата криза, която вълнува света. Стойността на тези майсторски шедьоври може само да се покачва. Те не са харч, а едно добро вложение.

    Освен скъп подарък един луксозен часовник може да бъде и инвестиционен инструмент.
    Покупката на часовник често е инвестиционно средство. В България живеят немалко колекционери, които оценяват уникалността на тези произведения. Те знаят, че инвестирайки веднъж в тях, стойността им ще расте. Много сложен часовник, поръчан преди повече от век от една личност, е струвал за времето си огромни средства. Днес е сред ценните произведения, предмет на колекционерски интерес от цял свят. Стойността му е толкова висока в момента, че с него може да си купите цяла търговска улица. Да не говорим, че има над 7500 модела само на Franck Muller, което показва колко строга индивидуалност може да получи всеки, който би искал да изпъкне сред останалите. Уникалността, неповторимостта на един човек и вкусът му биха били запазена марка, когато носи името Franck Muller на ръката си.
    Сасун Сирмакис, съосновател и изпълнителен директор в Cvstos

    За най-младия часовникар в света (25 г.) този занаят е неизбежна съдба. Като наследник на часовникарски род "тик-так" е втората дума, която научава. Баща му, Вартан Сирмакис, съдружник във Franck Muller Watchland Group, е негов пръв вдъхновител и учител. Започва работа в групата на Франк Мюлер на 17-годишна възраст, опознавайки всички отдели - от производството до продажбите. На 23 години вече иска много повече. Срещата му с италианския дизайнер Антонио Теранова се оказва съдбовна за него и поставя началото на нов независим бранд в часовникарската индустрия. Компанията е международно представена, като на година произвежда 2000 часовника, дистрибутирани в 20 държави чрез офицфиални представители. Двамата създатели споделят, че са заимствали името на бранда от една монета, открита в антиквариат. Древноримската митологична фигура Кустос ("Пазител на времето") носи сакрално значение за техния продукт, освен това се произнася по еднакъв начин на всички езици. Три години след създаването на компанията Cvstos вече са утвърдени играчи на пазара на луксозните механизми за отчитане на времето, признати и от най-големите специалисти и ценители заради своята креативност, изключителна авангардност и прецизност на дизайна. Едно от обясненията за невероятния успех на новата компания е изключителната синергия между двете динамични персоналности на създателите. Идеята за чисто нов часовникарски подход в изработването на специфични произведения на изкуството, базирани на най-новите технологични постижения, допълва проявата на кураж, въображение и опит на двамата предприемачи. Ролята на Сасун е свързана с финансите и продажбите, докато Антонио се занимава с дизайна. Димитър Миров среща творческия тандем Сармакис-Теранова на часовникарското експо в Женева през 2006 г. "Партньорството ни е много успешно оттогава - споделя Сасун Сирмакис. - И за нас е изключително важен часовникарският подход на г-н Миров."

    В портфолиото на Franck Muller има часовници, достигащи стойност 1 млн. евро, а уникалният Mega Aeternitas - над 2 млн. евро. Правени ли са поръчки у нас на такива модели?

    Имали сме запитвания, но това е конфиденциална информация.

    Какви са модните тенденции във висшата часовникария?
    Тенденциите се ръководят преди всичко от размера и сложността. Навремето бяха актуални по-микроскопични часовници - те са били и по-сложни за изработване. Да вкараш сложен механизъм в една дребна каса е било доста трудно, както и да познаваш колко точно е часът, особено ако имаш повече прибори. Затова сега тенденцията и при господата, и при дамите е към тежките големи часовници. Освен в размера и формата тенденциите се ръководят и от сложността на механизма. Колкото по-трудна е изработката на един часовник, толкова повече расте стойността му в бъдеще. Вариациите при избора на часовник са много и часовникарският бизнес може да предложи уникалност на всеки потребител. Едно изделие дори може да бъде произведено еднократно за определен човек - с изменения, които той би искал да присъстват. В крайна сметка по-претенциозните могат да участват в дизайна на собствения си часовник. Това е нещо, което никъде не се предлага, но Grand Complicasion го прави доста често за своите клиенти.

    Историята на марката, функционалността или външния вид ли са водещи при избора на часовник?
    Сам по себе си часовникът е произведение на изкуството и всеки е строго индивидуален в избора си. Но с опита, който съм натрупал, мога да заявя, че в 99% от случаите имам усещането за всеки един клиен какъв часовник би си избрал. Времето е най-скъпо. Осъзнавайки това, хората отдават значимото на прибора, който го измерва. За един мъж е много стойностно на ръката му да има шедьовър, който отмерва времето.

    Приближават ли се вкусовете на мъже и жени по отношение на часовниците?
    Разделението на дамски и мъжки часовници все повече се размива. Знаете ли колко дами предпочитат да имат модела на Cvstos, който е спортен и масивен, типично мъжки. Навремето дамите искаха да имат различни видове бижута, но все повече оценяват и часовниците, като не се придържат строго към един модел, а разнообразяват колекцията си. Така че дамите сериозно навлизат в тази мъжка сфера.
    Антонио Теранова, съосновател и дизайнер в Cvstos

    Антонио Теранова (40 г.) е инженер по образование, но дизайнът е в кръвта му, защото е италианец. Голяма част от опита си придобива в работа за световни лидери като Tag Heuer, Cartier, Richard Meier и други, но счита Cvstos за връх в кариерата и лично постижение на живота си. Дълго време обмисля създаването на собствен бранд и когато среща Сасун, е привлечен от неговата младежка енергичност и подход към нещата. "И двамата споделяме авангардното мислене във висшата часовникария, работим много, превърнахме се в приятели и това е резултатът от съвместната ни работа", споделя тайната на успеха Антонио. Едновременно с уникалното постижение в областта на дизайна и механизмите марката Cvstos се налага на пазара и чрез смелите и амбициозни проекти в колаборация със световноизвестните производители на лимитирани серии автомобили Pagani Zonda. В търсенето на уникален образ пред елита господин Хорацио Пагани намира естествен партньор в лицето на екипа на Cvstos. Моделът Zonda F Chrono е разработен изцяло от дизайнерите на Cvstos, които едновременно с това подготвят и специален спортен модел часовник, елементи от който влизат в дизайна на автомобила. Компанията е автор на специална разработка за Ferrari. Освен за любителите на спортни коли Cvstos откликва и на нуждите на яхтсмените. На пазара се предлага модел, в който е вложено тиково дърво, използвано при изработката на луксозни яхти.

    От 2 г. представяте и марката Cvstos. Какво е отличителното за този бранд?
    Cvstos разчупиха всякакви традиции в часовникарствотo.
    Това е една от компаниитe, които в момента движат бизнеса с иновациите, които влагат, технологиите и дизайна. Те са толкова различни - няма как да не бъдат забелязани. На последното изложение в Женева журналистите отбелязаха, че нещата в Cvstos се случват, което означава, че там има креативност, движение, нови разработки, които стават реалност в собствени нови механизми, концептуални решения. Владеят умението да превърнат една традиционна технология в чисто нова концепция, смелостта да вложат изключително сложен механизъм в часовник, пригоден за спорт - например турбийон минутен репетир в спортен часовник, с който можеш да плуваш, да играеш тенис, да караш ски. Досега никой не е посмял да направи това, защото вероятността да бъде повреден при натоварвания е твърде голяма, но качеството, мисълта, иновативните технологии, които те влагат, не позволяват това да се случи.

    Вие сте от малкото търговци, допуснати до процеса на създаване на творенията на Cvstos. Научихме, че по ваша препоръка Cvstos са проектирали и часовник с квадратна форма.
    Работим с Cvstos от самото им създаване. В тези среди нито един българин досега не е бил допускан по начин, който да го направи еквивалент на останалите големи имена в часовникарския бизнес. Този факт сам по себе си е оценка за потенциала на нашия пазар и мнението на българския потребител като модерен, добре подготвен технически и изключителен естет.

    Кой е най-скъпият часовник от серията на Cvstos?
    Това е турбийон минутен репетир – RMT, възможно най-сложният часовник, проектиран и вкаран в спортна каса. Досега никой не е посмял да направи такова нещо. Цената му зависи от материала, от който е изработен, но започва от половин милион лева.

    В момента на китката си носите модел на Cvstos, проектиран като луксозно допълнение към яхтения стайлинг.
    Марина турбийон е изключително творение. Като дизайн бих го сравнил със съвършенството на луната, слънцето и звездите, взети заедно. Отворен е от всички страни, в конструкцията му са вложени елементи и материали, взети от корабостроенето, в корпуса му има тиково дърво, което за първи път се вгражда в часовник. Изключително сложен часовник – 60-минутен турбийон, пак в спортната гама. Би могъл да бъде експлоатиран при гмуркания, в екстремни ситуации. От вида сложни часовници, които са направени абсолютно защитени и уникални като дизайн и изработка, без да натрапват своето присъствие. Този уникален по рода си часовник е и моят актуален избор.

    България заедно с Япония са единствените представителства на Franck Muller Watchland Group, които имат собствени часовникарски ателиета. Как постигнахте това?

    Иван Янакиев и Константин Босилков, които работят заедно с нас в ателието, са трето поколение часовникари. Техните познания не са по-малки от тези на майсторите часовникари в Швейцария. За нас е чест да работим с такива перфектни професионалисти, които ни карат да се чувстваме специални в очите на останалите в бизнеса и носи престиж за страната ни. Осигуряването на сервиз е улеснение за клиентите, защото свежда сроковете до минимум, което други държави не могат да си позволят.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 9 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 10 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 10 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 12 часа
    преди 15 часа