петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5851 прочитания

    Богатството в Източна Европа се натрупва бързо

    Гари Макнаб, управляващ директор на Новозеландския монетен двор
    17 октомври 2008, 17:26 a+ a- a

    Вече 5-о десетилетие Новозеландският монетен двор ( НМД ) емитира възпоменателни монети, златни инвестиционни монети и медальони. Той е един от първите монетни дворове в света, които приемат златния стандарт 9999 (четири деветки) за пробата на благородния метал. НМД удостоверява автентичността и качеството на своите изделия със сертификат, който придружава всяка монета или колекционна серия. Продукцията на НМД е представена от година и половина и в България благодарение на Първа инвестиционна банка. Сред уникалните лимитирани колекционни серии, представени успешно у нас досега, са "Ретро автомобили от 30-те години" и "Птици от островите Фиджи", сребърна монета с цветно изображение, посветена на Годината на плъха – 2008, известните по света златни инвестиционни монети с птицата киви. За лансирането на най-актуалната колекция монети на новозеландския монетен двор - две лимитирани серии с изображения на легендарния кораб "Баунти", преди броени дни у нас пристигна генералният директор Гари Макнаб, придружаван от изпълнителния директор - Марк Сътън. Колекциите са с едва 1000 броя тираж в световен мащаб, като 250 от тях ще се разпостраняват в България. Монетите са изработени от чисто злато, проба 999.9, и сребро с най-висока проба, 999. Сериите са в луксозни дървени кутии, като на дъното на всяка кутия има секстант, копие на уреда, използван при навигацията на корабите в миналото.
    Гари Макнаб започва работа за НМД през 2005 г. Десетилетие преди това е директор на инвестиционна компания. От малък колекционира монети, което го прави от хората, имали щастието да срещнат професионалното си поприще с любимото си хоби. При второто си посещение в България намира основание да констатира, че българите са едни от най-дружелюбните хора в Европа. Открива много общо между двете страни и споделя, че същият интерес и екзотика, които присъстват в представите на българите за Нова Зеландия, важи и по отношение на новозеландците към България.


    Г-н Макнаб, представете накратко Новозеландския монетен двор?
    Това е организация, която функционира вече 50 години, много хора в структурата на монетния двор са от дълги години в бизнеса. Продаваме своите произведения в 29 страни. Гледаме на България като изключително перспективен пазар, открит към нашите специални програми. В исторически план страната ви е внасяла продукция от Нова Зеландия, но тя се е изразявала единствено в морски дарове. За нас е положително, че разширяваме портфейла на експортната си продукция и с монетите на НМД. Нашите монети са изработени от злато, добито и рафинирано в Нова Зеландия, за разлика от други монетни дворове, които купуват монетни ядра от някоя външна рафинерия и с това националният елемент се губи. Историята на Нова Зеландия е свързана със златната треска. Златодобивната индустрия е силно развита и за наше щастие не е в конфликт с обществените нагласи в екологичен план. За промишлеността е приоритет да гарантира всякакви мерки за опазване на околната среда. Каквито и проучвания да се правят, след това компаниите са задължени да възстановят природата в нейното естествено състояние и го правят. За нас, новозеландците, най-важното нещо е нашата дива природа.

    За първи път продукцията ви е представена на Балканския полуостров в офисите на ПИБ. Как започна партньорството ви с банката?
    Преди година и половина дойдохме на едно проучвателно гостуване в София.
    Тъй като бяхме донесли някои мостри от нашето производство, се срещнахме със специалисти от отдела за злато и монети на ПИБ. Бях приятно изненадан да установя, че там работят двама от най-квалифицираните професионалисти в областта на нумизматиката – Иля Прокопов и Валентина Григорова-Генчева. В част от нашите монети се използва оцветяване, което първоначално озадачи Иля и Валентина, тъй като е малко по-различно от това, с което те са свикнали да боравят професионално. Но се радвам, че проявиха експериментаторски дух да приемат нашите предложения. Осъществихме партньорски отношения с ПИБ, за да разработим пазара на монети заедно с тях. И сме изключително ентусиазирани за бъдещите перспективи на това сътрудничество. Обмисляме дори да стартираме съвместни програми, ексклузивно за българския пазар.

    Кои са най-популярните и търсени по света монети от продукцията на НМД?
    Бих казал, серията Китайски лунен календар. През декември представихме първата монета от 12-годишен цикъл – Годината на плъха, с една унция сребро и много красиво оцветяване. По света по принцип предлагането и подаряването на такива монети се смята за много хубаво нещо, а според китайската култура носи и късмет. Но една от най-важните серии, които сме пускали в последните 5 години, е "Бунтът на кораба Баунти". Това е една ексклузивна серия, която лансираме съвместно с островите Питкеарн, откъдето много малко монети са пускани в обращение изобщо. Развълнувани сме от предстоящата възможност да представим на българския пазар и тази рядка серия. Този път не използваме цветна технология, но в замяна на това има позлатени и изцяло златни монети в рамките на колекцията. Тиражът е изключително ограничен в световен мащаб, само 1000 екземпляра, на практика вече не е останало много от колекцията. Може да се каже, че търсенето беше далеч по-голямо, отколкото предлагането. Серията се продава само в пет страни, сред които и България.

    Марк Сътън, изпълнителен директор в Новозеландския монетен двор

    Както обичат да казват новозеландците за потомците на златотърсачи, във вените на Марк Сътън тече златна кръв. Няколко поколения в рода му са се занимавали със златодобив и семейството му е прекарало години около златните мини. Произходът предопределя и големия му интерес към златото. Самият той е работил в една от най-големите златни мини в Австралия – Калгули. Завършил е международна търговия. Преди 8 години се присъединява към монетния двор на Нова Зеландия като финансов директор. Днес заема поста изпълнителен директор и отговаря за гладкото протичане на ежедневната дейност на организацията. Вярва, че човек е щастлив, когато има емоционално отношение към професията си. Намира работата си за вълнуваща и динамична, а най-голямото преимущество е, че е свързана с много пътувания. "Бил съм на места по света, които повечето новозеландци никога няма да имат шанса да посетят." Полетът му до България е 36 часа, но е уверен, че ще продължи да изминава това разстояние, защото си струва. "Развиващите се пазари имат голям потенциал", смята той, "и там богатството нараства, а хората обичат злато и сребро".


    НМД има традиция в сеченето на цветни монети по специална технология.
    През последните 3-4 години станахме известни с производството на такива цветни монети. Преди това, разбира се, ние имаме традиции в сеченето на традиционните гравирани и възпоменателни монети. Междувременно търсехме възможност за разширяване на този пазар и създаването на един друг - този на луксозните подаръци. НМД вече е изработил 45 монети с цветни изображения, планираме много нови проекти. Спечелили сме си световна репутация за това, че изработваме най-висококачествените цветни монети, и технологията, която използваме, е доста по-различна от методите, прилагани от останалите монетни дворове. Изсичаме монетата, щамповаме я по обичайния начин, но процесът след това е различен – специална машина наслагва един по един цветовете върху вече отсечената монета. И може да се каже, че на световния пазар има изключително силен интерес. Беше приятно за нас да установим, че те не са ценни единствено за колекционерите нумизмати, но и за хората, които искат да направят по-оригинален подарък.

    Искате да кажете, че не само нумизмати биха оценили такъв тип подарък?
    Има два пазарни сегмента. Първият е за нумизмати колекционери. Ценността за тях се изразява в това колко е рядка емисията, естествено качеството и темата. Има специализирани колекционери, които се занимават само с кораби или кораби, претърпели корабокрушения. Много динамично напоследък се развива и пазарът на подаръци. Някой може да си купи комплект с кораба "Баунти" като посетител в България, като жест към близък човек или партньор в бизнеса. Голямото предимство на този тип подаръчна монета е, че тя е вечна, освен това стойността й само може да расте с времето. Сегментът на подаръците се развива много динамично. Добър пример е сребърната монета, наречена "Любовта е ценна", която пуснахме преди Свети Валентин - чудесен подарък за някой, с когото човек е емоционално ангажиран. Продавахме я в над 30 страни, включително и в България.

    Има ли цикличност в лансирането на нови монети?
    До голяма степен зависи от това, какви теми са релевантни в определен момент. Една от задачите ни е да намираме теми, които биха представлявали интерес за хора от различни националности, различни континенти и региони по света. Множество серии са тематично свързани с хубави коли или самолети. Най-често хората искат да увековечат неща, свързани с технически прогрес или спортно хоби. Големият интерес към серията "Птици от островите Фиджи" показа, че хората се интересуват от флората и фауната на Южния тихоокеански регион. Серията "Баунти" пък е интересна в исторически план. По един нов и вълнуващ начин е разказана историята на кораба "Баунти", приложена е карта, която изобразява пътя на бунтовниците. Приятно сме изненадани, че хората в Европа са силно заинтригувани от историята в нашия регион. От продукцията на Новозеландския монетен двор на голяма популярност по света се радват златните инвестиционни монети с птицата киви - национален символ на страната ни, която живее единствено в Нова Зеландия. Монетата се представя в ръчно сглобена кутийка от характерно за страната дърво, което не се сече - събира се само там, където е паднало. Пуснахме монетата и на българския пазар и за нас това е още един принос към съприкосновението с нашия живот и култура. Убедени сме, че част от мисията на монетния двор на Нова Зеландия е да провокира интереса на хората по света към страната и Южния Пасифик.

    Каква е цената на монетите от новата серия "Баунти", която лансирате на българския пазар?

    Цената на комплекта от 3 монети и секстант е 1045 лв., а на комплекта от двете златни монети със секстант - 920 лв. Монетите от групата инвестиционно злато "Киви" и "Фиджи" все още не са внесени в страната, но това ще се случи до края на месеца.

    Каква е разликата между колекционните серии и инвестиционното злато?
    Основната разлика за потребителя е отсъствието на ДДС от цената на монетите с инвестиционно злато. По принцип това са монети, отсечени след 1800 година, с висока проба на златото, от което са изработени, и гарантирано съдържание от официален емитент (монетен двор или държавата, която стои зад този монетен двор). Представляват отличен инвестиционен инструмент и са много популярни вече и в България.

    Продукцията на Новозеландския монетен двор се радва на голяма популярност по света, а къде отчитате най-голямо търсене?
    Търсенето е засилено по цял свят, но като че ли повече в Европа, и конкретно в Източна Европа, където са част от развиващите се пазари. Богатството се натрупва бързо и хората искат да отбележат своите успехи и с такъв род подаръци.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 4 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 20 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 20 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 21 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 1 ден
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство