петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11271 прочитания

    От самото начало съм в ролята на учител

    Емил Арабаджиев, съсобственик на "Денил" (Denyl Fashion House)
    20 февруари 2009, 15:55 a+ a- a

    На 22 декември собствениците на търговската марка Denyl отпразнуваха своя 42-ри рожден ден. Равносметката - освен фабриката във Варна, големите представителни магазини в различни градове на страната и марка разпознаваема на външния и вътрешен пазар това са 17 години писане на история, историята на костюма в една млада като тях самите зараждаща се пазарна икономика, която освен предизвикателства предлага и възможности за предприемчивите и без страх от работа братя.
    Всичко започва през далечната 1991 г., когато Емил и Младен Арабаджиеви поставят началото на модна централа Denyl. Идеята им да предложат всичко за мъжкия гардероб - от обувките до палтото и всички аксесоари, скоро намира своята реализация, а брандът от символ на прехода към пазарна икономика се превръща и утвърждава в една конкурентна на световния пазар марка. Зад индивидуалния облик на компанията освен оригинални идеи като програма „Трикольор” стоят известни лица от спорта и шоубизнеса като Иван Гарелов, Тити Папазов, Пламен Марков, Христо Мутафчиев.
    Най-значимият проект към момента е Denil Fashion House. Концепцията му е лайфстайл комплекс, място за хора, споделящи идеята за собствена идентичност, която те прави разпознаваем и различен от останалите. Различен във всичко - от облеклото до заниманията в свободното време. С характерния си стил и визия Denyl превръща Fashion House в най-новата гореща точка на светския живот в столицата, споделя Емил Арабаджиев.
    Когато поставя началото заедно със своя брат Младен, той е на 24 години. Току-що се е дипломирал като зъботехник, но така и не започва практика. Това, което го привлича към бизнеса в онези години, е желанието да бъде фабрикант заради престижа и респекта, който вдъхва тази дума. Скоро обаче осъзнава, че модата освен бизнес е и начин на живот със стил, а възможността да общуваш с красиви и интересни хора е приятно допълнение към обсебващата иначе време и внимание работа.


    Вижте видео с Емил Арабаджиев, съсобственик на "Денил" (Denyl Fashion House)
    Какво ви привлече към модния бизнес в годините на променяща се обществено-политическа и икономическа номенклатура? Имахте ли увереност тогава, че от това може да се печели в България?
    България винаги е имала традиции в производството на облекла още повече мъжко - “Дружба-Варна”, “Мизия - Плевен”, завод “Витоша” в София, “Брилянт - Пловдив”, Добрич - “Албена стил”, това са само част от модните символи в най-новата ни история. Когато решихме да се занимаваме с този бизнес, на пазара имаше свободна ниша, но никой не ни е казал - ако инвестирате в производство и магазини и работите сериозно през следващите 17 години, ще спечелите клиенти и пари. Когато започвахме, имаше много възможности за печалба, ние избрахме този вариант. Защо - е друг въпрос.

    Помните ли какви бяха плановете ви за живота на 20-годишна възраст?
    Знаех ,че животът след 40 продължава и имах стремеж да се справя с работата си, така че после да ми е лесно.

    С какъв опит навлязохте в бизнеса?
    Статистиката показва, че във всеки бизнес се влиза без опит и само постоянството може да те изгради като спецалист и уважаван професионалист. Модата няма как да те избере в България по време на преход. Трябваше да се състезаваме с много и големи компании от световен мащаб. Сега виждате, че и в други страни има нови компании, които успешно са се развили, и конкуренцията продължава.

    С вашия брат близнак Младен Арабаджиев сте партньори в бизнеса. Има ли водеща фигура в този професионален тандем? Как разпределяте отговорностите помежду си?
    Иска ми се, ако има хора с амбиции да правят бизнес, да посочим себе си като пример как да си партнират. В живота - не само в бизнеса - има и успехи и неудачи, трябва ви разбиране за нещата, за да продължавате и да се развивате. Правилно е да се разпределят задълженията, а не да има някой, който да носи цялата отговорност за взетите решания.

    Кои качества ви допълват?
    Помага ни това, че сме с различно мислене и собствено мнение. За брат ми мога да кажа, че е неуморим.

    Случва ли се често да не ви разпознават?
    Би трябвало всеки да положи малко усилие, за да не попада в неловка ситуация, но това понякога не е възможно и хората не правят разлика. За нашето всекидневие това не може да бъде непоправимо и за толкова години съм свикнал на подобни ситуации. Жените могат да го правят нарочно колкото си поискат...

    Като предприемач интересите ви изцяло към модния бизнес ли са насочени?
    Засега ние инвестираме в проект, който ни носи някаква доходност. За да вземем решение за друга инвестиция, трябва да сме сигурни,че тя ще ни донесе печалба поне колкото сегашните ни инвестиции.

    Най-важният урок, който научихте за толкова години в бизнеса, какъв е?
    Да не се уморяваш и да не спираш да работиш за развитието си. Спреш ли за малко, е почти невъзможно да се върнеш пак на позициите си. Това не е урок, а извод.

    Мъжете и жените като че ли все повече сменят ролите си в съвременното общество. Как се отразява това на отношението им към модата, на начина, по който пазаруват?
    Има общоприето мислене, че жените са по-добрите клиенти. Разбира се, трябва да направим разграничението на какъв тип стоки, в кой ценови диапазон.
    Всички изследвания, които сме направили досега, показват, че добрият клиент е мъжът, но никой не оспорва всеобщата нагласа, за да не влиза в полемика, която няма да промени трайно изградената обществена нагласа. Потреблението се е увеличило десетки пъти и това дава възможност на всеки да предложи идеите си и да има свои клиенти.

    Ако някой снима вашия ден, какво би видял?
    Ще види, че е интересно. Фешън индустрията е забавна, луксозна и изисква много опит. Хората идват в магазините ни не само за да си купят дрехи, а и за да научат новината от деня в модния свят.

    Каква е следващата ви голяма цел?
    Предстои още много работа и отваряне на нови магазини, франчайзи. Трябва да научим екипа ни да работи на по-високи обороти с по-големи резултати. Развитието предстои.

    От кого сте се учили в бизнеса?
    Когато започваш нещо ново, е необходима ежедневна самоподготовка за нещата, които правиш и ти предстоят. От самото начало съм в ролята на учител и се надявам на другите поне да им е по-лесно, като се учат от нашата практика.

    Какво е определящо за успеха в живота според вас?
    В нашия бизнес успехът се измерва най-точно по количеството продадени дрехи. С тях ние сме продали стил, идея, имаме пазарно влияние. Успехът във фешън индустрията не е да направиш една дреха или едно ревю, а колко пъти и колко продължително ще го правиш успешно. Как ще се променяш и ще останеш ли харесван, т.е. ще продължат ли клиентите да купуват от теб. Всички хора са различни и това, което ние наричаме успех, за други е много труд и усилие, което те не приемат, и не си заслужава. Нека да дефинираме успеха като онова, което си искал и ти се е случило. Искам да уточня, че няма как това да се случи преди 60-годишна възраст. Да си здрав и дълголетник също е форма на успех.

    Надявате ли се вашите деца да ви наследят в бизнеса?
    Очевидно има хора, които очакват децата им да наследят техния труд, но това, което правим ние, не е лесно и не можем да очакваме да им хареса. Още една причина това да не се случи е желанието на децата да не живеят в сянката на родителите си. Със сигурност трябва да наследят пари, а не задължения.

    Кога си позволявате почивка и как обичате да се откъсвате от ежедневието?
    Едва ли мога да бъда пример за това, как се почива. По-скоро трябва да се науча да го правя поне заради семейството си.

    Намирате ли си хобита?
    Когато имаш толкова много работа, едва ли виждаш смисъл да имаш и още един ангажимент, колкото и да си мислиш,че може да те забавлява. Ако общуването с красиви хора може да се нарече хоби, значи го предпочитам вместо почивка.

    Модата е начин на живот - какъв е вашият стил?
    Да така е. Работното място, начинът, по който се обличаш, местата, които посещаваш, и хората, с които се срещаш и общуваш, дават удоволствието и правят магията на фешън индустрията толкова привлекателна, че да продължаваш да се стремиш към новите идеи и към съвършенството. Добре е да не се откъсваш много от потребителя си, за да не останеш неразбран. Стилът ми се променя всекидневно и се надявам при следващото интервю да искате отново да ви разкажа.

    Какво бихте искали да промените в сферата, в която работите?
    На първо място - образованието, което трябва да подготви младите за професията, която ще си изберат, ще завършат и ще ги направи специалисти. Системата, по която те ще започнат работа в компаниите, за да работят по специалността си. Отношението на потребителите в България към националните брандове като предпочитани за сметка на вноса в средната и високата ценова категория.

    Какво е нивото на българската модна индустрия според вас?
    Има с какво да се похвалим и от какво да негодуваме. Една птичка пролет не прави, нужно е да намерим начин да привлечем все повече хора в нея. За разлика от Италия, където това е национална политика, в България фешън индустрията се приема като много рискова и конкурентоспособна. Може би затова държавата не вижда причини да направи нещо, за да се превърне в директива, както е с винопроизводството и туризма. Предимство за всяка държава е да развива силни брандове със световна популярност и те да са национално богатство както е NIKE за USA, Adidas за Германия или Dior за Франция.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 15 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 17 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 18 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 20 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк