петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    23918 прочитания

    Искаме чужденци да работят за нас, а не ние само да работим за чужденци

    Какво е необходимо, за да се наложиш на международните пазари, каква е конкуренцията на пазара на труда в България и какъв е потенциалът на ИТ индустрията, разказва Пламен Цеков, съосновател и изпълнителен директор на ScaleFocus
    16 септември 2014, 12:17 a+ a- a

    Пламен Цеков, съосновател и изпълнителен директор на ScaleFocus

    Българската ИТ компания ScaleFocus бе обявена за втората най-бързоразвиваща се компания в Европа през 2014 в бизнес наградите The International Business Awards. В международния конкурс са участвали над 3500 фирми от 60 държави, оценявани от 250-членно жури.  За първи път родна компания печели отличие в тази категория, а наградата Silver Stevie Award 2014 ще бъде връчена на официалната церемония в Париж на 10 октомври 2014.

    ScaleFocus е създадена през март 2012. Специализира в интеграция на електронни услуги и управление на бизнес процеси (SOI/BPM), системи за обработка на големи обеми от данни, бизнес анализ и отчетност, мобилни решения за различни индустрии - телекоми, финансови институции, застрахователи, логистични компании и електронна търговия, контрол на качеството, одити за сигурност и автоматизирано тестване на софтуер и други. Клиентите и са повече от 45 компании в 14 страни в Европа, Северна Америка и Азия.

    Срещнахме се с Пламен Цеков, съосновател и изпълнителен директор на ScaleFocus, за да ни разкаже как е стартирала компанията преди две години, какво е необходимо, за да се наложиш на международните пазари, каква е конкуренцията на пазара на труда в България и какъв е потенциалът на ИТ индустрията.

    Г-н Цеков, коя е вашата основна дейност и какви компании са ваши клиенти?
    Компанията стартира в края на март - началото на април 2012. Основната дейност е разработка на специфичен софтуер, високотехнологични консултантски услуги, ИТ и аутсорсинг. Това са основните направления, които са съвкупност от различните проекти, по които работим за различни наши клиенти.

    Обикновено началото е най-трудно. Кога и как стартира ScaleFocus, разказва изпълнителният директор Пламен Цеков

    Клиентите ни са телекоми, финансови, застрахователни компании. Имаме клиенти от сектора на електронната търговия, както и големи мултинационални компании, които имат различни дейности.

    Обикновено началото е най-трудно. При вас как започна всичко? Решихте да създадете компанията и след това започнахте да търсите клиенти или покрай първия клиент колелото се завъртя и компанията започна да се разраства?
    При нас така се случи, че решихме, че ще правим компания и месец-два преди да се направи, се появиха и първите клиенти. Те не бяха много големи. Започнахме с екип от 10 човека. Имаше идея за две или три конкретни задачи. Оттам започна да става и малко по-трудно – да планираш така процесите, натоварването, хората, отношенията, че да можеш да постигаш правилния растеж. Не е лесно, когато нямаш огромна инвестиция зад себе си. Това, което ние направихме – мениджъри, хора от бранша, основахме ScaleFocus на практика със собствени средства и с подкрепата на хора, които вярваха в нас и се присъединиха към екипа.

    На вас като мениджър какво ви е давало увереност в началото, че ще успеете, за да събирате хора от бранша, при положение, че не сте имали все още достатъчно клиенти, а само идея как да развивате компанията?
    Да, това беше най-рисковият момент. Да правиш компания от нищото. Аз просто вярвах, а и останалите просто вярваха, че това ще се случи.

    Тази убеденост откъде идваше?
    Хората, които се присъединяваха към екипа, бяха много силни професионалисти и както беше казал Стийв Джобс: „Като събереш много умни хора на едно място, няма как да не се получи”.

    В днешния технологичен свят комуникациите дават възможност да развиваш бизнес без значение къде и в същото време да си на международните пазари. Кое обаче е най-трудно за една компания от България да се наложи на международните пазари?

    В днешния технологичен свят комуникациите дават възможност да развиваш бизнес без значение къде и в същото време да си на международните пазари. Кое обаче е най-трудно за една компания от България да се наложи на международните пазари?
    Най-трудно е да спечелиш доверието на клиента, защото бизнес се гради на доверие. Да убедиш клиентите, особено клиенти от висок ранг, че ти си правилната компания, която ще свърши работата. Тук много ни помогна силният екип. Имаме екип от силни професионалисти с дългогодишен опит, за които това не беше нещо ново. Много от нас тези неща ги бяхме правили успешно в предишния си професионален живот. Сега просто целта беше да го правим още по-успешно.

    Как успявахте да спечелите доверието на клиентите, при положение, че сте били компания без никаква история?
    Малко преди да основем компанията, много приятели и познати ми казваха: „Как планирате да правите компания, без да имате история? Какво ви дава вяра, че ще бъде успешни?”. Ами опитът – опитът на хората, откритостта, честността. В един момент някои от нашите първоначални клиенти наистина ни се довериха. Видяха, че не е нужно да залагат на стари брандове и опит. Видяха как ние подхождаме към техните бизнес проблеми, към текущите задачи, които те поставят, как екипите на средно и ниско ниво подхождат към ситуацията.

    С какво успявате да ги спечелите? Кои са основните причини да избират вас?
    Към момента ScaleFocus има екип от 150 човека. Това, което наистина целим, е едно професионално отношение към хората, към клиентите, което мисля, че като се прави по правилния начин, всички го оценяват. Искаме да се отличаваме от други компании, които не толкова професионално подхождат към клиентите и хората, с които работят. Това е един нов стил. Наш нов стил на управление, нашето разбиране, което бяхме натрупали от опита, който вече имахме, и това, което бяхме виждали на различни позиции в предишни компании. И засега формулата наистина е успешна. Това е една от разликите в компанията. Програмистът при нас, дори на най-ниското ниво, трябва да разбира бизнес проблемите на клиентите. Да може да мисли в тяхната обувка, да влиза под тяхната кожа, за да дава най-правилните решения. Комуникацията с клиентите не е концентрирана в тясна управленска върхушка. Даже обратното. Това е подход, който решихме, че ще е полезен за всички хора в компанията, полезен да натрупат ноу-хау и да бъдат истински професионалисти.

    В България има много големи международни компании, които са добре познати. По-трудно ли е в тази среда за българските компании в конкуренцията за специалисти и какви са плановете за разрастване на ScaleFocus?

    Това ли имате предвид под нов начин на управление?
    Това е една от практиките, които вкарахме, които много трудно виждахме в предишни български и международни фирми, където комуникацията с клиента много тясно се държи от определени хора.

    Какво е отношението на клиентите, когато разберат, че сте българска компания, и как реагират тези, които нищо не знаят за България?
    България все още има имиджов проблем. Не е толкова добре рекламирана на международните пазари като дестинация, но това лека-полека започва да се подобрява. Все повече хора чуват за България. Например в Обединеното кралство имиджът на България не е толкова добър, дори много малко са чували за България, но въпреки това, ако върнем лентата 5-10 години, тогава беше още по-зле. Наблюдаваме положителни процеси в това направление. Тук могат да направят много браншовите организации и държавата, която би била големият печеливш от това.

    Аутсорсингът и ИТ секторът са индустриите, които се развиват най-добре в България през последните години и продължават да влизат нови компании. Мислите ли, че има потенциал да се разрастват още?
    Потенциал има, въпросът е в какви посоки. Влизането на нови компании несъмнено създава още по-здрав конкурентен пазар на труда и на услугите на текущите компании, които трябва да се променят или да се подобрят, за да оцелеят и да продължат да се развиват. Много колеги говорят за неимоверния глад за ИТ кадри, програмисти, специалисти от всякакъв характер. Факт е, че го има. Не е като преди 5-10-15 години: да се пусне една обява за работа и на нея да се явят хиляди кандидати. Факт е, че много мениджъри трябва да променят стила, начина си на управление, за да създават работеща машина от тези умни хора. В тази област хората са много добре образовани и стари управленски методи вече не вървят.

    Как се отразява на пазара на труда навлизането на нови компании в България?

    Влизането на новите компании как се отразява на пазара на труда?
    Едно от нещата, които се случват, е, че непрекъснато се вдига заплащането на специалистите, което в някои отношения създава пречки и дори рискове, дали в един момент България може да бъде добра ценова дестинация. От друга гледна точка обаче това подпомага компаниите да се насочат към ефективност. Нашата цел като компания не е да предлагаме евтини услуги. Нашата цел е да предлагаме висококачествени услуги на добра цена, на която нашите клиенти наистина ще получат правилни бизнес ползи с дълготраен ефект. Има една стара приказка, че има много влакове и за всеки влак си има пътници, така че това е възможност за България да се качи в една по-висока класа.

    Компаниите в България биха ли могли да се позиционират успешно в този сегмент? И в други индустрии, туризма например, отдавна повтарят, че трябва да се промени имиджът, но си оставаме предпочитана лоукост дестинация.
    Това реално се случва. Въпрос е на управление и начин, по който правиш бизнес. ИТ индустрията е много по-еластична, гъвкава и много по-бързо може да надскочи това, което е в момента, стига да има правилните хора. Който не може да го прави, няма да оцелее в тази среда.

    Има ли риск скоро да настъпи моментът, в който заплатите в сектора вече ще достигнат нива, които няма да са оправдани, за да оперира дадена компания в България? И защо компании в бранша искат държавата да ревизира стимулите, които предлага на новите компании у нас?

    Мислите ли, че скоро ще настъпи моментът, в който заплатите в сектора вече ще достигнат нива, които няма да са оправдани, за да изнесе дадена компания дейността си в България?
    Да, има определени рискове. Тук смея да отбележа, че правителството даде на много от навлизащите чужди компании сертификат „Инвеститор клас А” заради създаване на нови работни места. На практика обаче те не създават нови работни места. Те не спомагат за намаляване на безработицата в страната, така да го кажем. Ние, изцяло българските компании, сме една крачка назад от международните компании, които влизат и на практика получават дотации от държавата за една скъпоплатена професия. Техните служители не, че не плащат данъци – плащат, но после държавата им ги възстановява. Това е стимул – добре е, докарваме компании, но какво се получава – ние, българските компании, пак сме в неизгодната позиция спрямо големите компании, които имат и средствата, и ресурса. Това позволява на новите компании да предлагат донякъде и малко по-високи заплати точно заради тази подкрепа, която получиха от държавата, която според мен и според много други колеги от бранша не е най-правилният инструмент и трябва да се ревизира. Това е инструмент за намаляване на безработицата. В ИТ бранша безработица няма. Подкрепя се неправилното нещо. Казусът е създаване на нови качествени специалисти. Подкрепата на държавата трябва да е насочена към създаването на академии или подпомагането работата на тези компании с университетите за създаването на качествени кадри.

    Как държавата би могла да подпомогне устойчивото развитие на българските ИТ компании?

    Какво според Вас може да направи държавата, за да подпомогне устойчивото развитие на ИТ компаниите в България?
    Държавата трябва да подпомага интернационализацията на българския бизнес, защото в момента повече е залитнала към това, как да привлечем чуждестранните компании в България, а не как нашите да станат успешни в чужбина. Гледаме пак от неправилната посока. Вижте какво се случва в Източна Европа. Чехите, поляците, гърците го направиха. Дойдоха при нас, а  ние си стоим в държавата. В България наистина има талант. Има хора, които могат да го направят. Но е трудно. Трудно е да почнеш от нулата, със собствени средства да бориш твоите конкуренти извън България, които са много, много напред. И като финансов ресурс, и като опит. А по принцип можем. Самите компании в сектора са успешни.  Навлизането на нови пазари е един много труден процес. Ние например шест месеца отваряме банкова сметка в Лондон заради легализация, различни норми и т.н. Държавата може да помогне чрез своите дипломатически представителства.  Фирмите да бъдат консултирани и подпомагани, за да могат бързо да стъпят на съответния пазар и да представят своята продукция.

    В България има много големи международни компании, които са добре познати. В тази среда вие как се справяте в конкуренцията за специалисти?
    Въобще не е лесно. Има много големи компании, които просто дойдоха в България и направиха свой център за производство. Ние, освен да произвеждаме продукти и услуги, сме много активни и в частта намиране на клиенти, позициониране на външни пазари. При нас  задачата е даже малко по-трудна в сравнение с тяхната. Да, предизвикателството е голямо, но сме се хванали на хорото и мислим да го играем. Защото нашата мечта е наистина да създадем успешна българска компания, която да излезе от рамките на България. Тя да стъпва на международната сцена, чужденците да работят за нас, а не ние да работим само за чужденци. Това поне беше първоначалната ни мечта и лека-полека вървим натам. В началото на годината стъпка по стъпка започнахме да отваряме нашето търговско представителство в Лондон, сега в момента сме пред отваряне на втори развоен център в България и мисля, че вървим по правилните стъпки към по-голяма компания, която наистина да може да има мултинационално присъствие. Това са плановете ни за тази година.

    За две години вече имате екип от 150 души. Планирате ли да се разширявате?
    Продължаваме да растем дотолкова, доколкото ни позволяват пазарът и клиентите. За тези две години и половина завоюваме все повече доверие сред клиентите си и непрекъснато те искат да ни дават все повече задачи, поръчки, договори и честно казано, малко трудно смогваме, но да кажем, че това е за добро. Разрастването ще продължи, ще гледаме да е в умерени темпове и по правилния начин по простата причина, че искаме да е дългосрочно и стабилно разрастване, тъй като целите ни освен краткосрочни, са и дългосрочни – мечти, които имаме да гоним.     

    Много хора в България са негативно настроени и търсят оправдание, защо нещо не може да се случи. Какво бихте им казали?
    Аз повечето хора ги разбирам. Може би в някои сектори е трудно. В ИТ сектора компаниите наистина имат една благодатна почва, тъй като бизнесът е международен и толкова българските правила и привички не играят. Да, може би имат значение за компании, които са фокусирани върху обществени поръчки, неща, които се случват изцяло в България, но ако бизнесът ти е международен и ти си добър, можеш да се доказваш, да печелиш доверие и да надграждаш – няма кой да те спре.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 23 минути
    38 млрд. долара достигат загубите от финансови измами през 2023
    БОРИКА стартира инициатива за превенция на финансови измами
    преди 29 минути
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март
    преди 1 час
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 1 час
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 2 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове