петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12226 прочитания

    Ще кажа, че съм успял, когато компанията върви нагоре и без моето активно участие

    Делян Лилов, Изпълнителен директор на „Мусала Софт”
    11 май 2010, 10:14 a+ a- a

    „Ние сме си харесали един девиз: „Трудното го правим веднага, невъзможното може да ни отнеме малко повече време”, защото колективното разбиране на хората в компанията е, че заедно можем да преместим и планина”, казва Изпълнителният директор на „Мусала Софт” Делян Лолов. 

    Българската ИТ компания е създадена преди десет години от няколко приятели с цел да предоставят услуги по разработка на софтуер. Днес служителите й наброяват 174 души, а сред клиентите й са големи имена в бизнеса като IBM, HP, SAP Labs, VMware и други. Оборотът й за миналата година е над 8 милиона лева, а печалбата - близо 1 милион лева. Въпреки това Делян Лилов не се чувства успял човек.  „Ще се чувствам така, когато компанията, която съм създал, се развива и без моето активно участие”, допълва той с усмивка.



    ФАКТИ ЗА КОМПАНИЯТА
    Име на компанията: Мусала Софт
    Сектор: ИТ
    Кога е създадена: 2000
    Съдружници:
    Делян Лилов, Изпълнителен директор
    Елена Маринова, Президент
    Пламен Цеков, Вицепрезидент бизнес развитие
    Станислав Овчаров, Оперативен директор
    Станимир Бойчев, Вицепрезидент технологии и иновации
    Ангел Денчев, Мениджър технически ресурси
    Оборот за 2009: Над 8 млн. лв.
    Ключови клиенти: DHL, EnBW, HP, IBM, Mobilkom Austria Group, SAP
    Г-н Лилов, как започна Вашата кариера?

    Кариерата ми започна преди повече от 20 години, в 11 клас на Математическата гимназия на Ловеч. Тогава имаше предмет свободноизбираема подготовка и моята беше „Информатика”. Като част от нея трябваше да премина през половингодишен стаж. Математическата гимназия в Ловеч е ограда до ограда с Изчислителния център и така логично попаднах там, където бях програмист половин година.

    Кога се запалихте по компютрите и програмирането?
    В пети-шести клас започнах активно да се занимавам с математика и горе-долу по това време в Окръжната станция на младите техници се появиха два „Правец”-а, но с външен вид на ИМКО. От там се запалих. Пишехме нещо средно между игри и програмки. Започнахме да добавяме и устройства към тях. В ТНТМ-то в Пловдив (Техническо и научно творчество на младежта) имаше изложби, на които сме участвали няколко пъти. След това вече започнаха по-сериозните неща  – олимпиадите по информатика, националния отбор по информатика и т.н. Нещата си вървяха последователно.

    Какво се случи след гимназията?
    След гимназията имаше лека дупка – казармата. В поделението обаче се оказа, че също имат нужда от специалисти, които да разбират от компютри, така че и там много се въртяхме около тях. Дори по вътрешноармейска линия направихме някоя друга разработка. След което продължих в Софийския университет и нещата си тръгнаха по пътя.

    Как се роди „Мусала Софт”?

    Някъде около 2000 година ми стана ясно, че в бизнеса с услуги и разработването на софтуер има много хляб. Тогава бях съдружник в компания, която имаше по-различни приоритети. И намерих други приятели, с които да стартираме новата компания с ясното съзнание, че ще занимаваме с предоставяне на услуги по разработка на софтуер.

    Колко човека започнахте тогава?
    Започнахме седем приятели в един апартамент срещу Техническия университет в София. Всъщност ние „уцелихме” момента кога да направим компанията. Използвам тази дума, защото първият ни работен ден беше 1 април 2000, а към края на годината .com балонът  започна да се пука.

    Кои бяха вашите първи клиенти?
    Първите ни клиенти бяха от САЩ. През 2001 се случи така, че чрез познат на познат се свързахме със сериозен инвеститор, който искаше да се занимава с игри в Интернет. За него направихме платформа, която и до днес технологично е съизмерима с водещите.  Половин година след това започнахме работа с норвежка компания, която малко след това беше купена от IBM. По този начин минахме оценката на IBM и се появи първият стабилен бизнес. Един от плюсовете на работата с големите компании и в частност на IBM е, че когато видят доставчик с потенциал, се стремят да го развиват. Така се случи и при нас. Ние научихме много от тях, а те получиха много от нас. Видяха, че в България има потенциал, и нещата продължават да се развиват добре.

    Какво се промени в „Мусала Софт” за 10 години?

    През годините добавихме и другите основни имена в ИТ бизнеса. Дори малко се смеем, че започнахме отгоре надолу. Когато стартирахме работа с IBM, те бяха най-големите. След което НР ги настигна като оборот, а ние започнахме да работим и с тях. След това започнахме да работим със SAP Labs, а от сравнително скоро - и с VMware. Това, което постигнахме за десет години, е, че основните имена в бранша ни познават. Компанията ни се разрасна и по последно преброяване сега сме 174 души.

    Вие от малък се интересувате от програмиране, но последните 10 години сте в ролята на ръководител. В коя роля се чувствате по-добре – на програмист или на мениджър?
    На шега казваме, че в нашия екип президентът на компанията Елена е бизнесменът, а аз съм програмистът. Истината е, че при този обем на бизнеса и многото ангажименти няма начин да работя активно по проекти. Но съм си извоювал правото за по една или две седмици в годината „да си поизцапвам ръцете”.  Но гледам това да са неща, които са вътрешни за компанията, защото не е ясно какво качество ще излезе от ръцете ми след толкова ръжда. Но смятам, че това е много полезно.

    Според Вас какви качества е необходимо да притежава един мениджър или да изгради във времето, за да бъде успешен?
    На първо място, да бъде лидер. Особено в нашия бизнес, ако човек е без собствено мнение и необходимия интелектуален потенциал, то няма как да бъде успешен. Ако няма визия и не може да увлича хората, да ги убеждава, че си заслужава да го следват, той е обречен на неуспех. И то много бързо.

    ИТ специалисти често са определяни като по-особена група хора. Вие какви качества търсите в тези, с които работите?
    Независимо че се твърди, че ИТ специалистите, подобно на хората на изкуството, се забиват сами в някой ъгъл, това не е вярно. Има такива, които работят изолирано по проекти, с които блясват на световната сцена, но те са единици.  В останалите 99% информатиката и програмирането не се правят по този начин. Това е отборна игра. Поради тази причина това, което ние търсим, е, на първо място, потенциал. За нас не е важно човекът да е с много години опит, какъвто всъщност няма как да имаш в новите технологии. Има едно изказване, че в университета студентите учат това, което няма да се използва, когато излязат. Затова ние подготвяме хората да работят с технологии, които още не са измислени. При това положение търсим хора с потенциал, способност, желание, готовност и смелост да плуват в такива мътни води. Стремим се да помагаме на общността като цяло, правим конкурси, наши хора обучават студенти в университетите, стартирахме инициативата „Академия за ИТ лидери”, която среща студенти с визионери от световен мащаб и т.н.

    По-лесно ли е да привлечеш добър ИТ специалист сега, в променената икономическа обстановка, или напротив?
    Преди две години номер едно в приоритетите на мениджърите в световен мащаб беше достъпът до таланта. В България качеството на пула е доста добро в сравнение с останалите съизмерими държави, което ни дава възможност да се позиционираме в определени ниши.  Достъпът до тези специалисти обаче не става с щракване на пръсти и ако някои си мисли, че ще дойде и просто ще ги убеди, това трудно ще стане. Дори и световно име трябва да положи допълнителни усилия, които имат включително и монетарно изражение и може да се окаже впоследствие, че не му излиза сметката.
    Всъщност това, което е необходимо, е компанията да има постоянна политика в областта на човешкия капитал. Преди 8 години имаше конференция по качеството, на която се каза, че моделът за евтина работна ръка няма да доведе до конкурентно предимство в дългосрочен аспект. При тогавашните равнища на заплатите изказването звучеше хвърчащо. Сега това се повтаря от всички. Това, което ние правим и ще продължаваме да правим, е да увеличаваме добавената стойност в услугите, които предлагаме, а не да намаляваме разходите. За второто има други дестинации. Моделът за увеличаване на добавената стойност означава колегите да имат все по-голяма технологична експертиза, да натрупват ноу-хау. Затова ние непрекъснато инвестираме в служителите си – в програми за развитие, сертификати,  вътрешни семинари, външни обучения.

    На Вас като мениджър кога Ви е било най-трудно за тези десет години?

    Може би през 2001, когато се спука балонът. Тогава за много кратко време – буквално за няколко дни, трябваше да решим какво правим. По това време „Мусала” беше development lab, а намирането на клиентите беше изнесено в чужбина, основно в САЩ. В един момент се наложи „Мусала” да оперира сама и трябваше да  решим ще скачаме ли в дълбокото или и ние тук в България ще спуснем кепенците, както колегите в САЩ. Ние скочихме и се оказахме прави. Но беше трудно, защото се наложи да се разделим с колеги, с които не искахме, тъй като трябваше да оптимизираме структурата си. Това беше период, който за младите ни години не беше лесен. Но след около половин година нещата започнаха да се подреждат.

    Има ли прилики между .com балона и сегашната криза?
    Ще отговоря с един цитат от Leadership Forum в Las Vegas, че браншът е непрекъснато в криза -  .com балона, криза за таланта, икономическа, финансова. Истината е, че отрасълът е много конкурентен и има непрекъснати предизвикателства, но в края на краищата човек трябва да е готов да се изправи пред тях.

    Вас лично какво Ви мотивира и Ви кара да вървите напред?
    Именно предизвикателството. В момента, в който има застой, реално ти вече вървиш надолу. Такива са правилата на този браниш.

    Вие чувствате ли се успял човек?
    Не. Чувствам се като човек, който е успял да направи нещо. Успял ще се чувствам, когато компанията, която съм създал, се развива и без моето активно участие.

    Много млади хора мечтаят да бъдат мениджъри, без да осъзнават какво точно значи това. Кажете как минава един Ваш работен ден?
    На тези млади хора мога да им предложа да се сменим, за да видят, че не е толкова лесно. Образно казано, до мениджърите обикновено стигат пожарите, които трябва да сe гасят.  Това са проблеми, които колегите не могат да разрешат в обсега на своите правомощия. Иначе в едната част от деня се превръщаш в машина, която чете и отговаря на имейли. Другата поливна от деня преминава в срещи от различен характер. Същината на работата на един мениджър обаче е в реално време да взема важни решения. Има непрекъсната динамика. За разлика от една продуктова компания например, където нещата са доста по-подредени, при нас има изключително натоварване. Мениджърите държат в главата си различни проекти, как вървят, как се движат, разпределят задачите така, че колегите да правят това, за което са най-подходящи.

    Вие как си почивате и се разтоварвате?
    Бих казал тривиално, обичам да чета фантастика и да гледам филми. Когато имаме време, излизаме извън София. Това е добра интелектуална почивка, но не и физическа, тъй като синът ни е на три години, а в тази възраст децата са изключително енергични.

    Какви са Вашите очаквания за икономиката на България и в частност ИТ сектора?

    Моето мнение е, че трябва да се заложи на бизнесите, които имат голяма добавена стойност. Това е концепция, която е валидна за целия ЕС. Ясно е, че производствената база е и ще бъде в Азия, но Европа има възможност да се превърне в мозъчния тръст на света в конкуренция с колегите от САЩ.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 20 минути
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research
    преди 2 часа
    38 млрд. долара достигат загубите от финансови измами през 2023
    БОРИКА стартира инициатива за превенция на финансови измами
    преди 2 часа
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март
    преди 3 часа
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 3 часа
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 4 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове