петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    19016 прочитания

    За да си успешен, ти е необходима добра идея и ентусиазъм, за да я развиеш

    Как се прави реален бизнес от виртуални игри, разказва Христо Тенчев – изпълнителен директор на XS Software
    05 юни 2012, 11:36 a+ a- a

    Христо Тенчев е ученик във Втора немска гимназия, когато се хваща на бас със свои съученици, че може да създаде първата уеб базирана игра в България. Така, започвайки на шега, почти като детска игра, полага основите на компанията XS Software, чиито игри седем години по-късно са преведени на над 30 езика и се играят в повече от 80 държави.

    Христо е убеден, че за да си успешен в този бизнес, най-важно е да имаш добра идея и  ентусиазъм, за да я развиеш. Казва, че се възхищава на хора, които с труд успяват да покажат нещо на масата хора, а парите приема като точки в игра - колкото повече точки имаш, толкова повече нови нива се откриват.

    Име: Христо Тенчев
    Компания: XS Software
    Позиция: CEO
    Сектор: Онлайн игри и забавления
    Най-популярни игри: KhanWars.com, LadyPopular.com, SofiaWars.com
    Основни пазари: България, Германия, Полша, Франция, Обединени Арабски Емирства, Иран, Бразилия
    Оборот: 10 млн. лв
    Брой служители: 130

    Г-н Тенчев, Вие ръководите една от най-успешните компании за игри в България. На колко години бяхте, когато стартирахте бизнеса?
    Всичко започна преди седем години, когато бях в 12 клас във Втора немска гимназия в София. Аз от много малък играя компютърни игри и по това време уеб базираните игри станаха голяма мания. Всички ги играехме, но в България все още нямаше такава.

    Целият клас сте се запалили по тези игри, но само Вие сте стартирали подобен бизнес...
    Всъщност, всичко започна с един бас, че аз не мога да направя такава игра. И се опитах да направя. Честно казано, в началото не приличаше много на игра. Но пък беше интересна и хората я харесаха.

    За първата игра и началото на бизнеса

    Първо я играехме само ние в нашия клас, после започнаха да се включват  повече хора от българското интернет пространство  и така порасна докъм 5-6 хиляди човека от само себе си. По това време вече работех дистанционно към хостинг компанията host.bg,  които ми помагаха в началото. В един момент натоварването на сървъра се оказа прекалено голямо и  трябваше сам да помисля за машина.  И за да можем да купим машина, вкарахме платен елемент в играта. Така играта стана бизнес.

    На какво се дължеше успехът Ви? Казвате, че в началото дори не е приличала на истинска игра.
    Беше първата българска браузър онлайн игра – Bulfleet.com. Разпространи се от уста на уста. Тогава играчите търсеха игрите. В момента средата е доста по-конкурентна и игрите търсят играчите.  Покрай играта се събра и първият екип на компанията. Така се запознахме с дизайнера, който тогава направи дизайна, а в момента отговаря за абсолютно всички наши игри във всички държави и жанрове. Така се запознахме и с първите програмисти. Те бяха играчи, които просто искаха да помогнат, и в един момент се присъединиха към екипа. Впоследствие започнахме да разширяваме екипа си с още познати и приятели, докато настъпи момент, в който започнахме да растем и се налагаше да правим по-масови подбори и съответно да използваме стандартните канали като обяви за работа.

    Парите са...като точки в игра - колкото повече точки имаш, толкова повече нови нива се откриват

    Обичам да говоря за...живота и компютърните игри

    Чувствам се добре, когато...съм сред познати хора

    Успехът е...да правиш нещо, което те кара да се чувстваш щастлив

    Възхищавам се на хора, които...със собствени усилия успяват да покажат нещо успешно и интересно на маса от хора


    Как изглежда компанията днес – седем години по-късно?
    Седем години по-късно сме около 130 човека. В много по-голям офис, с доста по-съвременна и хубава техника и се стараем да правим по-различни и по-интересни компютърни игри, с най-новите технологии.

    Кои са най-популярните ви игри?
    Най-популярната ни игра е Lady Popular. В нея можеш да създадеш виртуална кукла, да я обличаш, да й създаваш приятели, кариера и т.н. Втората ни най-голяма игра, която е типично българска, се казва „Хановете”. Тя е стратегическа онлайн игра и се развива през Средновековието, като имаш възможност да управляваш българския народ и да превземеш цяла Европа например.

    Какво е необходимо, за да бъдеш успешен в този бизнес?
    Според мен всичко зависи от идеята и ентусиазма. В нашия бизнес е важно идеята ти да е интересна и наистина да вярваш в нея.  След това вече е нужен ентусиазъм, за да я развиеш, защото със сигурност не е лесно, особено в самото начало. За да успееш, трябва да  произвеждаш нещо, което е интересно и конкурентоспособно не само в България, но и в целия свят. Информационните технологии, социалните мрежи, мобилните технологии вече позволяват да създаваме продукт или услуга в България и да ги продаваме в чужбина.

    Какво е необходимо, за да постигнеш успех в гейминг индустрията?

    За Вас кой беше най-трудният и преломен момент за тези седем години?
    Всъщност именно това. Много преходен момент за компанията беше, когато решихме да проверим дали нашата игра и то типично насочена към България, каквато е „Хановете”, би била интересна навън. Видяхме, че игрите ни се харесват и че се справяме толкова добре, колкото европейските фирми, и започнахме да ги пускаме на различни територии. В момента игрите ни са преведени на 30 езика и се играят в над 80 държави.

    Какво рискувахте, вземайки това решение?
    Буквално беше изключителен риск. С целия ни събран капитал до момента просто решихме да пробваме в Полша. Това беше първата държава. Продуктът се хареса. Беше успешен и финансово. Следващата държава, в която стъпихме, беше Германия.
    На колко се оценява гейминг индустрията и какви са данните за България?
    Точни данни не мога да цитирам, но гейминг индустрията е в пъти по-голяма от целия Холивуд. Малко хора подозират това, но компанията Zynga например, която прави уеб базирани игри във Facebook, подобни на нашите, е известна на всички.

    Как се генерират приходи от игра?

    Как се генерират приходи от една уеб игра със свободен достъп?
    В нашите игри ние следваме изцяло модела free to play. Това означава, че игрите ни са безплатни и всеки може да се регистрира и да играе. Най-хубавото е, че се играят от обикновен уеб браузър. Не е необходимо да имаш страхотна конфигурация на компютъра, нито да играеш само от едно място. Можеш да играеш от различни компютри, включително таблет или телефон. Играеш безплатно, но има екстри в самите игри, за които можеш да си платиш чрез sms или друг метод за плащане. Например да си купиш най-новите дрехи на Lady Popular.

    Българите използват ли платените опции? Вие имате наблюдения на различни пазари, какво показва сравнението - къде сме ние?
    На териториите, на които имаме игри, грубо между 2 и 10 процента от хората си плащат за допълнителни услуги. Тук, в България, не отстъпваме много от другите държави. Има хора, които оценяват труда и плащат, колкото решат за това, което биха искали да вземат. Това е хубавото на този модел.

    Как според Вас ще изглежда гейминг индустрията след една година?
    Игрите се променят изключително бързо. Преди години, ако типичният модел е бил играта да се създаде, да се качи на диск и да се вкара в магазините, а в България да се свали отнякъде или да се копира, то в момента се бяга от този модел и всичко е онлайн. По този начин пиратството намалява, пазарът втора употреба - също. Занапред игрите ще се играят като услуга, а не като продукт. Ще се регистрираш и ще започваш да играеш директно. Според мен гейминг индустрията ще отива към cross platform gaming - ще се обединяват  заглавия, така че да могат да бъдат играни на мобилния телефон, в социалните мрежи, във Facebook. Пример за това е Angry Birds, която започна от мобилен телефон, а в момента може да се играе под MAC, Windows, Facebook и т.н.

    Как ще се развива индустрията?


    Можете ли да направите прогноза за очакван ръст?
    Като цифри - не, но пазарът ще продължава да расте, защото хората винаги имат нужда от забавления, особено от игри.

    Когато расте един пазар, се увеличават и амбициите на нови компании да навлязат на него. Каква е стратегията ви спрямо вашите конкуренти?
    Именно това е една от големите бариери пред новите компании – самият факт, че изникват нови и нови компании за игри. Отварят се и нови пазари както Facebook. Платформата е отворена за разработчици, които правят игри. Мобилните телефони увеличават аудиторията си и съответно потенциалните играчи. Конкуренцията и този наплив от нови и нови заглавия създават вече  бариера за развитие. Днес игрите търсят играчите, а не играчите игрите, както беше преди години. Това естествено трябва да доведе до по-качествени и по-хубави игри.

    Кой са най-активните пазари, на които вие присъствате?
    Най-силните ни пазари са Западна Европа – Германия и Франция, също и арабските държави и Иран. В Бразилия имаме изключително много играчи.  Но всеки пазар е уникален сам за себе си.

    Как успявате да се наложите на тези огромни пазари? Потребителите имат достъп до много и различни игри. Как научават за вашите?
    Първото, което е много важно, е играта да се представи така, като че ли е направена точно за тези хора. Не само да се преведе. Ние го наричаме да се локализира. Играта се превежда и се правят нужните модификации. Например Sofia wars. Това е игра, която ние публикувахме от руски производител на игри. Преведохме я и сменихме всички картинки с български. По този начин играта не само изглежда, тя реално е правена специално за българския пазар. Това е много, много важно. Реално, ако има тази основа, продуктът вече е успешен. Оттам нататък е въпрос на маркетинг да докараме играчите, които да харесат играта и да я играят.

    Може би е погрешно да се счита, че предимно деца и тинейджъри играят игри в Интернет?
    Потребителите ни всъщност са от всички възрасти от двата пола. Нашата таргет група, която целим не само в България, са всички интернет потребители. Това са хората, които могат да играят нашите игри.

    Имате ли офиси в други държави?
    Повечето от хората ни са съсредоточени в българския офис. Имаме екипи, които отговарят за отделните пазари, но за нас е по-удобно всички да са съсредоточени в офиса и когато е необходимо, да пътуват до държавите. В някои страни работим изцяло с партньорски компании.

    За кадрите и образованието

    При вас какъв тип специалисти работят?
    Имаме специалисти в информационните технологии, разработчици за уеб и мобилни игри. Другата част от хората организират игрите в съответната държава. В България има гейминг компании,но не са много. Нашият жанр на браузър игрите е малко по-специфичен и главният ни проблем е, че няма толкова хора с опит. Повечето хора ги вземаме, защото са потенциално силни, ентусиазирани, които можем да обучим и да очакваме от тях да развият умения да създават игри.

    Каква е вашата роля в процеса по създаването на една игра?
    В момента вече работим изцяло като екип.  Идеи се събират отвсякъде, обсъждат се и накрая се решава от екипите на играта как да бъде направен даден елемент и как да бъде вплетен, каква да бъде тематиката, как да изглежда и т.н. След Немската гимназия записах в Техническия университет „Компютърни системи”, защото исках да се науча сам да създавам игрите, но в един момент хората около мен ми казаха, че е по-добре аз да спра да пипам и се фокусирах повече на концепцията – на мисленето на самите игри. 

    Не ви ли даде образованието нужните знания?
    Не. За съжаление университетът не ми даде нужните знания, така че да съм технически конкурентоспособен. Просто на техническо ниво в България се учат неща, които са само фундаментални. След това трябва да дълбаеш. Да не говорим, че в Германия и САЩ има специалности, които са фокусирани върху гейминг индустрията. Фактът, че гейминг индустрията е една от най-големите показва, че има смисъл да има и такива специалности и в България. 

    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 33 минути
    38 млрд. долара достигат загубите от финансови измами през 2023
    БОРИКА стартира инициатива за превенция на финансови измами
    преди 39 минути
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март
    преди 1 час
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 1 час
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 2 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове