петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    17973 прочитания

    Кариерата в областта на технологиите е за хора, които искат да променят света

    Радослав Николов, вицепрезидент „Развойна дейност „Облачни платформи” в SAP Labs България
    14 декември 2012, 18:07 a+ a- a

    „Технологиите се развиват, но не самоцелно. Те се развиват, за да помогнат на човека да живее по-добре, и са подтикнати от предизвикателствата, които все още съществуват в останалите области”, убеден е Радослав Николов  - вицепрезидент  „Развойна дейност „Облачни платформи” в SAP Labs България.

    Той е завършил магистратура във Факултета по математика и информатика към Софийския университет  и програма по лидерство във водещия университет по бизнес администрация - INSEAD.

    Кариерата му започва в началото на 2000-та година като младши програмист и във времето е изкачил всяка позиция в йерархичната стълбица до конкретната роля, която заема в момента - глобален лидер в  SAP, където ръководи екипи от Германия, България и Израел в разработването на „облачната“ платформа на SAP за Java базирани приложения.

    Г-н Николов, Вие сте преминали през различни позиции. Когато се върнете назад във времето, коя позиция за Вас беше най-голямо предизвикателство и защо?
    Първите големи предизвикателствата за мен бяха на позицията development manager, защото тогава трябваше да работя с един или повече екипи, да ръководя проекти и съответно да развивам хората и себе си през цялото време. Ролята ми на глобален лидер последните две години също има доста интересни предизвикателства, които най-вече са свързани с отделните култури на хората в екипите - различния начин на мислене в различните държави.

    Трудно ли е за човек с технически опит да влезе в ролята на мениджър?

    Трудно ли е за човек с технически опит да влезе в ролята на мениджър?
    Моята история е доста разнообразна. Започна още в началото на 90-те, когато имах първия „Правец 8С”, а след това малко по-мощен 16-битов компютър, който в момента не може да се мери с компютърната мощ, която има всеки телефон. Тогава възникна интересът ми към технологиите. Видях, че мога да правя различни неща, да решавам математически задачи. Участвах в математически състезания. Времето ми в университета съвпадна с бума на интернет - големият експоненциален бум на технологиите. Работехме по различни проекти – разработвахме сайтове, бизнес процеси в уеб пространството и т.н. През десетте години в SAP преминах през различни позиции и имах възможността да развивам както техническите си знания, така и своите комуникативни и презентационни умения. Още докато бях в университета, имах шанса да стана хоноруван асистент, което до голяма степен ме формира като по-свободен комуникатор и презентатор и ми помогна много в първите ми стъпки в мениджмънт посока.

    В момента технологиите са сектор, който се развива бурно в целия свят. Много млади хора обаче избират какво да учат заради професии, които са „модерни”, макар възможностите за развитие там да са силно ограничени. Кои са предимствата според Вас младите хора да се насочат към областта на технологиите и какъв е Вашият призив към тях?
    Реално в днешно време информационните технологии са в основата на всяка иновация, във всяка една област на заобикалящия ни свят и човечеството е толкова напреднало благодарение на технологиите. Ако младите хора искат да имат шанс да влияят върху различни области на човешкото общество, то информационните технологии дават тази възможност. Ако мога да се обърна към младите хора, бих го направил с думите на Стив Джобс, който в началото на Apple си поставя за цел да привлече тогавашния президент на Pepsi Джон Скъли за изпълнителен директор на компанията. Стив Джобс задава само един въпрос на Джон Скъли: дали иска цял живот да продава подсладена вода на деца, или иска да се присъедини към него и да променят света. Следващите 10 години Джон Скъли е изпълнителен директор на Apple и я прави много успешна компания. Така че и моят призив  към младите хора е:  „Присъединете се към света на технологиите,  за да променим света и съдбата на много хора”.

    Кои са предимствата да избереш кариера в областта на технологиите?

    Какво правят специалистите на SAP?
    SAP е водещ производител на бизнес софтуер. Разработваме различни продукти и решения, чрез които компаниите управляват своите бизнес процеси. Имаме продукти в 24 различни индустрии. Буквално цялата необходимост от софтуерни решения в тези индустрии е покрита от SAP и често чрез нашите системи ние обучаваме клиентите си как да правят бизнес по оптимален начин.

    Технологиите променят света около нас много бързо и почти незабележимо. Компании като SAP  автоматизират редица офис процеси, които в миналото са били извършвани от хора, и днес някои позиции постепенно стават излишни. Как според Вас ще изглежда една компания след 5-10 години?
    Със сигурност технологиите оптимизират работната среда и намаляват нуждата от различни позиции, напр.  в производството, поточни линии, или позиции, свързани с административна работа и повтарящи се дейности. Това не трябва да се разглежда като заплаха за компаниите и служителите им, а като потенциал за нови върхове. Именно човешкият потенциал, който е бил обвързан с по-административна работа, може да се насочи към по-интелектуална дейност. Компаниите могат да инвестират в иновации, които да ги направят по-конкурентоспособни и успешни.

    Новите технологии ще създадат и нуждата от нови позиции. Кои ще бъдат те според Вас?
    В световен мащаб вече има изместване към „облака“, което позволява различни приложения да бъдат консумирани отвсякъде, където има интернет достъп. Съответно следваща стъпка би било тези приложения да бъдат консумирани от всякакви мобилни устройства. Това дава възможност  на компаниите да дадат свобода на служителите си, а не да ги обвързват с офис и работно време,  защото всички бизнес процеси, необходими на човек да си върши работата, могат да бъдат конфигурирани през някои от облачните решения.

    Как технологиите ще променят компаниите и нуждата от какви нови позиции създават?

    Това вече е реалност в някаква степен. По този начин компаниите могат да оптимизират офис пространството си, търговците да бъдат при клиентите, а не в офиса например. С развитието на социалните мрежи много компании назначават т.нар „социален мениджър”, който има задачата да се грижи за контакта с потребителите в интернет пространството, защото ако преди време едно негативно мнение можеше просто да се скрие, в момента са необходими минути, за да се разпространи. Неговата роля е и в обратната  връзка с клиентите. Друг аспект на развитие на бизнеса е т.нар. Business Insight. Чрез  in-memory технологии всяка компания ще има възможност да анализира в реално време цялата си база от данни - от съществуването си до момента, и по този начин да построи „бъдещите си модели“. Това дава възможност да се даде отговор на въпроса: „Ако направя в момента дадено действие, какво мога да очаквам като резултат в бъдещето?”, от гледна точка на клиенти, пазари, приходи и т.н. По този начин ще се подобри базата за вземане на бизнес решения.

    Кои умения ще бъдат най-необходими според вас на следващото поколение служители? Какво трябва да знаят и могат и какво би ги направило успешни?
    Едно важно умение, което не важи само за информационните технологии, а е общовалидно, е проактивност. Човек не трябва да се притеснява да поеме следващото предизвикателство, да се включи в нов и неизвестен проект. Впускайки се  в различни предизвикателства, човек не само излиза от комфортната си зона, но има шанс да научи много, да се срещне с различни хора. Така той помага за добавянето на стойност към съответния продукт, екип, компания и клиентите на тази компания,  а това неминуемо се връща към  самия човек. Новият опит и умения играят позитивна роля, когато в компанията трябва да се вземе решение кои ще бъдат следващите мениджъри, архитекти или експерти. Остава и голямото предизвикателство човек да учи през целия живот. В момента сме залети от информация и моят призив е: „Не спирайте да учите! Ученето не завършва с университета, то започва с университета. Там придобиваме базови знания и умения, които ще продължите да развивате през цялата си кариера ”. Разбира се, работата в екип и комуникативността биха завършили трите основни посоки, върху които един човек трябва да работи, за да бъде успешен.

    Кои умения ще бъдат най-необходими на следващото поколение служители?

    Конкретно за информационните технологии,  едно от ключовите умения е аналитичното мислене. Човек трябва да може добре да си представи проблемната област на клиента и алгоритимично да намери едно или набор от решения, така че да посрещне тези нужди.

    Вие сте били и част от образователната система. Какво е важно според Вас, за да излизат младите хора от университета наистина подготвени за бизнеса конкретно за техническите специалности?
    От една страна, университетите трябва да са отворени периодично да осъвременяват  програмата си, за да бъдат по-адекватни за бизнеса и това, което се търси на пазара.  Моето мнение е, че това се случва, но може би с една идея по-бавно от необходимото. От друга страна, ние работим с някои университети много отблизо и предоставяме на студентите достъп до наши системи, за да имат възможност да се запознаят с бизнес света. В някои университети водим курсове, свързани с технологии, към които ние  като компания имаме интерес. Другото направление за съвместна работа с университетите са нашите стажантски програми. Чрез тях студентите могат да дойдат в компанията ни за определено време не само да се запознаят с нашите технологии, а и да бъдат част от нашите екипи, да усетят атмосферата, да видят как оперира една компания, какви са процесите, предизвикателства, и така да бъдат по-подготвени за утрешния бизнес, когато ще трябва да изберат къде да се развиват. Университетът не може винаги да бъде в крак с новите технологии, а и не трябва да бъде. Университетът трябва да даде базови знания на студентите - аналитично мислене и математически модели, които да им послужат за по-нататъшното развитие.

    Успяват ли?
    До голяма степен да. Не всички, но имаме силни университети в България, които успешно произвеждат кадри за бизнеса, от които сме наистина доволни.

    Когато Вие сте били преподавател, какъв беше Вашият подход? Казвате, че най-важно е в университета младите хора да се научат да мислят.
    Първо, държах се като равен с тях, но без да прекрачвам границата, за да запазя респекта. Познавах всички поименно. Държах много на колективната обстановка. Опитвах се да ги накарам да мислят като екип и да им внуша, че за да успеем, трябва всеки от този екип да постигне определено ниво в съответната дисциплина.  Когато решавахме дадена задача, не им показвах решението, а ги стимулирах да измислим заедно решение. Често давах предизвикателството самите те да решат задачата. Или заедно да помислят.  Опитвах се да привлека всеки в нашата кауза да участва в учебния процес и да се чувства част от един екип, така че цялата група да се движи напред. Разбира се, на най-амбициозните студенти, тези, които са полагали най-много усилия, съм поставял по-високи оценки или съм им давал друг тип задачи, така че да развият още повече своите умения и знания.

    Същият подход ли прилагате и като мениджър?
    Да. Обстановката е много отворена. Насърчаваме всеки да даде мнение. Определено не трябва да се играе на „моркова и тоягата”. Трябва да има екипност. Много ясно да бъдат начертани целите, накъде се движим, и заедно да измисли как да ги постигнем. Всеки друг вариант води до неангажиранност на даден служител или на целия екип, което води до незадоволителни резултати и невъзможност да се използва целият капацитет, който екипът притежава.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 43 минути
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 51 минути
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 1 час
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 1 час
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS
    преди 3 часа
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research