Промяната вече е започнала, но процесът по промяна на търговските обекти тепърва предстои, смятат от Colliers
Търговците се стремят да задържат пазарни позиции като инвестират в технологии и съвременен дизайн на магазините, с цел да останат конкурентоспособни в среда на усилваща се дигитализация. Това е основният извод от доклад на Colliers, посветен на промяната в търговията на дребно с все по-широкото навлизане на високите технологии в ежедневието.
Според доклада, делът на усвоените индустриални площи от наематели, специализирани в електронната търговия, се е увеличил четирикратно, от 1.9% през 2011 до 9.1% през 2013. Съвременните технологии обикновено се прилагат с цел рационализиране процесите на обслужване на клиента. Това включва технологии като услугата „кликни и вземи“, радиочестотната идентификация (RFID) и мобилните маркетингови платформи, използващи безплатен Wi-Fi.
В самите търговски обекти, маркетинговите усилия са все по-тясно свързани с технологиите, дигитализацията и стремежът към събиране и обработване на големи количества данни (big data). Въпреки това, степента, в която това ще се отрази на оформлението на магазините тепърва предстои да се материализира напълно.
По отношение физическите параметри на търговските обекти, без съществена промяна остава размерът им, в пазарите от ЦИЕ, в модните и хранителни сектори. Въпреки това, някои търговци на дребно, които продават електроуреди и бяла техника вече преминаха към обекти от типа шоу-рум, обикновено върху по-малка площ, където потребителите могат да избират на място и да поръчват онлайн.
Нараства акцентът върху възможността за забавление и отдих в търговските центрове.
От Colliers прогнозират, че в бъдеще търговците ще имат нужда от сложни дистрибуторски мрежи. Те ще се наложат заради все по-малката наличност на стоки в самите магазини. Така ще се свият и площите на търговските обекти.