петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4644 прочитания

    Има потенциал за ръст в цените на търговските площи у нас

    Интересът към столичния бул. „Витоша“ остава засилен, въпреки че свободните площи там са по-малко от 5%, показва анализ на Forton
    15 ноември 2016, 14:42 a+ a- a

    Лек спад на заетостта в софийските молове заради освободените от Carrefour и Piccadilly площи регистрира през последните тримесечия консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield за България и Македония. През третото тримесечие на 2016 тя намаля до 90% при средни нива 93-95% година по-рано.

    Спадът е само временен и очакванията са освободените пространства да бъдат заети от нови наематели сравнително бързо.

    Сред примерите в тази посока от консултантската компания посочиха влизането на Lidl в Sofia Ring Mall, както и обявеното намерение на Billa да заеме мястото на Piccadilly в Serdika Center. Piccadilly от своя страна се очаква да влезе на освободената от Carrefour площ в Paradise Center. Все още няма яснота какви наематели ще влязат на мястото на Carrfour в The Mall.

    Като цяло пазарът през третото тримесечие бе движен от стремежа на търговските центрове да подобрят микса си от наематели. Нови обекти бяха открити в Paradise Center, Sofia Ring Mall, както и в Park Center (новото име на City Center Sofia), където освен Reserved врати отвориха също мултибранд концепцията Scandal и The North Face. Търговският център работи с нова концепция от средата на септември при 90% заетост на площите. Сред новите ключови наематели в Park Center са Reserved, Sport Depot, детският център Capella Play.

    Липсата на новозавършени проекти задържа общите обеми на нивото от 718 000 кв. м. Така в страната на 1000 жители се падат 100 кв. м площи, а в София на същия брой хора – 276 кв. м търговска площ.

    Очаква се тези показатели да се променят в следващите години с планираното отваряне на големи мултифункционални проекти в София, в които се планират и търговски зони. Турският инвеститор Garanti Koza анонсира две подобни концепции – Grand Canyon и Sofia Square, всяка от които ще включва по 35 000 кв. м ритейл част. Приключването на проектите се планира съответно за 2019 и 2020 година.

    Докато високият клас модни марки останаха активни предимно в столицата, средният клас и бюджетните брандове продължиха експанзията си в страната през тримесечието. Сред по-значимите сделки за периода са влизането на LC Waikiki в Retail Park Plovdiv, на обувния бранд CCC на 530 кв. м в Panorama Mall – Плевен. Дрогериите Lilly и dm също продължават да се разрастват в страната.

    Като най-голяма сделка в сегмента за годината се очертава предстоящото откриване на хипермаркет на веригата Jumbo в Park Mall в Стара Загора. Очаква се той да отвори в края на ноември на 11 600 кв. м на партерния етаж на търговския център.

    На пазара на търговски улици бул. „Витоша“ остава във фокуса на наемателите, въпреки липсата на подходящи свободни площи. Модните марки и тези в health & beauty (здраве и красота) сегмента също търсят възможности за разширяване. Устойчивият интерес задържа наемите на 46 евро на кв. м месечно за магазин с площ 100-150 кв. м. Делът на незаетите площи на булеварда остава по-малко от 5%.

    Наемите на топ местата в търговските центрове в София остават стабилни – €28/кв. м месечно с потенциал за ръст. На второстепенните пазари нивата се движат между €12 и €16 евро/кв. м месечно.

    Придобиването на бившия магазин на Carrefour в The Mall в София за 17 млн. евро от Unicredit Bulbank беше единствената по-значима трансакция за периода. Интересът към първокласни проекти обаче остава силен, особено в София.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 19 минути
    Окончателно: Либерализацията на пазара на ток за бита беше отложена с 1 година
    НС прие на второ четене промени в Закона за енергетиката
    преди 1 час
    Спад в броя на сделките с имоти у нас
    Средните цени на жилищата задържат нивата си през първото тримесечие на 2024, отчитат от Arco Real Estate
    преди 18 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 19 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 1 ден
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение