Вижте каква беше 2016 за пазара на търговски площи според анализа на Forton
Две по-значими събития белязаха пазара на търговски площи през 2016 – ребрандирането на City Center Sofia като Park Center и откриването на Markovo Tepe Mall в Пловдив.
Това отчита анализът на Forton, стратегически партньор на Cushman & Wakefield за България и Македония с над 10-годишен опит на пазара на бизнес имоти.
Като цяло обаче предлагането нарасна незначително. Общият обем търговски площи в молове в страната достигна 738 500 кв. м или средно 103 кв. м търговска площ на 1000 души. Нови откривания на големи търговски центрове в близките години не се очакват.
„Пазарът на търговски площи е добре балансиран и това задържа наемните нива относително стабилни през годината. Предвид ограниченото предлагане на първокласни площи на фона на нарастващите обороти на търговците и експанзията им обаче, виждам потенциал за плавен ръст на наемите в София и на доминиращите проекти в страната“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.
В резултат от активното търсене наемите на първокласни търговски площи в столичните молове отбелязаха леко покачване в края на 2016 г., достигайки €30/кв. м, с близо 7% повече спрямо предходното тримесечие.
Средната заетост на столичните молове също се възстановява след лекия спад по-рано през 2016 г. в резултат от излизането на ключови наематели като Carrefour и Piccadilly. Към края на годината делът на свободните площи се върна на 7-8% при над 10% месеци по-рано. Това стана в резултат на няколко по-значими откривания като това на Lidl в Sofia Ring Mall и на Piccadilly в Paradise Center. Очаква се през пролетта Billa да замени Piccadilly в Serdika Center.
В София активни на наемния пазар остават търговци от различни ценови класове, докато в страната растат основно по-бюджетните брандове. Активни са и хранителните вериги, както и търговците в областта на продуктите за здраве и красота – дрогерии, аптеки, оптики, магазини за биохрани и др.