петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3424 прочитания

    Какво се случва с пазара на търговски площи в България?

    Тенеднциите за първото полугодие очертава доклад на Colliers
    26 юли 2017, 13:14 a+ a- a

    През първото полугодие на 2017 г. се наблюдава развитие в посока изравняване на нивата на търсене и на предлагане на модерни търговски площи в България. Това се вижда в последния доклад на Colliers за този сегмент на недвижимите имоти. 

    През разглеждания период предлагането на търговски площи в модерните търговски центрове се балансира с търсенето като запазва стойностите си от 791,760 кв.м. за страната и 406,660 кв.м. за столицата. Едновременно с това усвояването на площи в търговските центрове в София поддържа възходящ курс от няколко полугодия насам. За последното такова е налице ръст от 11% спрямо втората половина на 2016 г., с което търсенето и предлагането започват да се уравновесяват. Делът на новонаетите площи в утвърдените търговски центрове в София с най-активно търсене е средно 5% от общата отдаваема площ – стойност, пряко обвързана и с това, че в някои от тях заетостта е 100%. Най-много новооткрити магазини през периода има в Paradise Center, следван от Park Center и с равен брой са Serdika Center и The Mall. Заетостта на утвърдените проекти в Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора се запазва средно на нива от над 92 %2.

    На водещи позиции в откриването на нови точки на продажби са операторите в сегменти „Супермаркети и хранителни стоки“, „Мода“ и „Техника“. Експанзията си развиват, както доминиращите в сегмента международни вериги Kaufland, Billa и Lidl, така и местни. Billa активно отваря обекти в търговски центрове. През разглеждания период е налице нов такъв в Serdika Center, а следващите ще бъдат в Park Center и в Mall of Sofia. На мястото на Carrefour в Bulgaria Mall вече работи „ABO Market“ – с концепция, базирана на бизнес модела „магазин в магазина“.

    Развитието е резултат и от започналото през изминалия период преструктуриране в сегмента на хранителните вериги и освободените през второто полугодие на 2016 г. площи на  супермаркети. В следствие на това и въпреки активността на веригите от сегмент „Супермаркети и хранителни стоки“, все още е налице широк диапазон на процента незаети площи в търговските центрове в София – между 2 – 23%.

    Значими нови откривания има в сектора на заведенията, които демонстрират предпочитания към локации на главни търговски улици. Първи обект в България отвориха ресторанти Wagamama, както и испанската верига заведения Hamburguesa Nostra. След Стара Загора, финландската верига за бързо хранене Hesburger стъпи и в столицата.

    В сегмента “Обзавеждане и DIY“ JYSK откри обект в Пазарджик и три в София - единият, от които е в търговски парк Jumbo Plazа. Развитието и модернизирането на търговските паркове в страната продължава със стабилни темпове на усвояване на площи и разширяване на микса от оператори. Нивата на свободни площи варират в диапазона 3 - 15%.  Наемите в търговските паркове за текущия период са със стойности 7-10 евро/кв.м.3, а на първокласни локации в търговските центрове4 в страната регистрират леко покачване на стойностите. То е най-голямо в София, където промяната е от 35 на 38 евро/кв.м.

    Прогнозата на Colliers за следващото полугодие е за устойчиво развитие на пазара на търговски площи в България. Търсенето ще продължи да настига предлагането, постигайки все по-голям баланс. В резултат на тенденциите на пазара се очаква повишен инвестиционен интерес към модерните проекти. Това следва да доведе до нови инвестиционни сделки и смяна на собствеността на търговски центрове. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 34 минути
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 38 минути
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 2 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове
    преди 17 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 18 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България